Verwarmingsradiatoren gaan huizen koelen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 477

Verwarmingsradiatoren gaan huizen koelen

GRONINGEN - GasTerra in Groningen doet samen met Essent een proef waarbij radiatoren van de centrale verwarming gebruikt worden om het huis te koelen.


Lees het volledige artikel...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Verwarmingsradiatoren gaan huizen koelen

Als aardgas in een centrale omgezet wordt in elektriciteit dan verlies je al de helft van de energie en bij het transport verlies je nog eens een deel. Dan kun je het gas beter thuis omzetten in energie, aldus de manager.


En het is net alsof je thuis 100% van de energie uit aardgas kan omzetten in koeling? Ik vraag me eigelijk wel af hoe je iets kan koelen door aardgas te verbranden :D Volgens mij moet je hier ook eerst weer naar elektriciteit (en dan vermoed ik dat je ongeveer hetzelfde rendement krijgt als in een gas centrale).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verwarmingsradiatoren gaan huizen koelen

Hoe ze het precies gaan doen kan ik uit dat artikel niet halen. Maar het is weldegelijk mogelijk om door verbranding van gas direct een koelsysteem aan te drijven. Denk maar aan de (camping)koelkasten die op gas draaien. Daar komt geen elektrische tussenstap aan te pas. Of het echt efficiënter is weet ik niet.

Overigens is het hele idee niet zo nieuw als ze doen voorkomen. Er zijn al kantoorgebouwen die gekoeld worden door koud water door de radiatoren te pompen.

Berichten: 12.262

Re: Verwarmingsradiatoren gaan huizen koelen

Toch heb je er wel aparte radiatoren voor nodig, in ieder geval met ventilatie erop. Zou je anders de boel ook maar een paar graden willen afkoelen dan heb je radiatoren met eerst condens en daarna een dikke plak ijs erop.


Maar vooral een pareltje:
Aanleiding voor de proef is het opwarmen van de aarde, waardoor de behoefte aan koeling in huis groter wordt.

Alsof er 50 of 5000 jaar geleden geen dagen waren waarop het in nederland ongaangenaam warm was... lijkt me meer een kwestie van oplopende behoefte aan comfort.


Overigens zou je ook een 'gewone' airco op gas kunnen laten lopen met dezelfde rendementsvoordelen, alleen is dat denk ik nogal lastig te installeren.
Victory through technology

Reageer