Springen naar inhoud

Vormgever

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 12 april 2008 - 16:22

Elke levende materie heeft de drang om in leven te blijven en te groeien.

Het wil vorm geven aan zichzelf,maar ook zijn omgeving aanpassen aan de vorm die het aangenaam vindt en kan die alleen realiseren bij zijn omgeving, door zijn wil/macht op te leggen aan die omgeving.
Bij "wezens" (omnivoren, carnivoren en herbivoren) is er de drang tot leiding geven.

Deze wils- en machtsdrang is bij elke levensvorm aanwezig.

In de bijbel staat -ik meen- onder Genesis:"God schiep hemel en aarde",en de mens naar zijn evenbeeld.Zou dit laatste niet meer duiden op een niet-lichamelijke vorm,dus meer op geestelijk nivo.

God wordt aangeduid als schepper en elke levensvorm heeft ook scheppingsdrang.

In het gros van de gevallen wordt lichaams-/materiekracht aangewend in combinatie met geestelijk overwicht om een doel te bereiken;soms is alleen geestkracht nodig,maar ook zal de uitstraling van de willende (dwingende) figuur (dus lichaamsinvloed) een rol spelen! :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 april 2008 - 16:04

Wat is eigenlijk het punt dat je naar voor schuift voor discussie?

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 april 2008 - 22:29

Ik geef als titel een vraagstelling en werk dat in mijn verhaal verder uit.

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2008 - 21:47

Oktagon:

In de bijbel staat -ik meen- onder Genesis:"God schiep hemel en aarde",en de mens naar zijn evenbeeld.Zou dit laatste niet meer duiden op een niet-lichamelijke vorm,dus meer op geestelijk nivo.

grappig genoeg lijkt het wel of de mens God heeft geschapen naar zijn evenbeeld. (eigenlijk meerdere Goden al naar gelang de persoonlijkheden).
En daarmee geeft die vormgeving idd macht en pogingen van geestelijk overwicht kan ik me daar ook goed bij voorstellen.
Bonum vinum laetificat cor hominis

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 april 2008 - 23:48

Mijn mening: er zitten een paar onvolkomenheden in je redenering. Niet elk wezen heeft de drang tot leidinggeven, denk ik, er zijn ook solitaire dieren, en kolonies met beperkte hiŽrarchieŽn. Bovendien kun je niet zonder meer stellen dat elke levensvorm een wil heeft tot groeien. Iets willen is iets menselijks, en zelfs voor ons moeilijk te definiŽren.

Dat doet echter niets af aan de kernvraag: is vormgeven macht uitoefenen? Ik denk dat vorm geven op veel manieren kan, ook zonder dat er een duidelijke relatie van macht en onmacht is. Ik denk wel dat vormgeving een poging is om de realiteit handelbaar te houden, om er een zekere controle over te behouden (of de illusie van controle).

Ik nam eerder aan dat je vraag retorisch was, en infereerde een discussiepunt over de schepping van de mens als uitoefening van macht. Het scheppingsverhaal werd waarschijnlijk aldus verteld, dat de macht van God extra werd belicht.

Poescoedoe

Poescoedoe

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 april 2008 - 09:23

Volgens mij heeft Ypsilon hier gelijk maar wel dat het beide in ťťn is.... dus een contole over wat er wordt vormgegeven en tegelijk de illusie van de controle.
Want als er ergens over door het vorm te gegeven een controle over wordt uitgeoefend wordt dit niet voor niets gedaan en zal het zo moeten gaan..... heeft voor mij met evolutie te maken die perfect verloopt.

De bijbel zegt ook ''God overzag zijn creatie en zag dat het goed was''.

Ik zie dus ook alles wat vormgegeven wordt door wat dan ook dat dit allemaal vanuit een vast gesteld patroon verloopt omdat het gewoon weg niet anders kan gaan door de wetten van het universum.( die de mens nog lang en aan niet doorgrond heeft)

De bijbel zegt ook niet voor niets over de mens ''God zag dat het goed was en hij liet ze''..... met andere woorden... bij de schepping of begin was het einde al bekend en komt dus alles wat er vormgegeven wordt vanuit de schepping of begin.

Ook leerde ik, en weet eigenlijk zeker dat dat zo is, dat elke nieuwe soort in de natuur ging heersen over de andere soorten.... niet direct maar elke laatste soort onstaat niet voor voor niets en zorgt dus ook voor overleven van de eerdere soorten.

Pascal.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 april 2008 - 14:00

Poescoedoe, sta je wel stil bij de vraag of de realiteit ťcht geordend is zoals jij je dat voorstelt? Of is die orde een vormgeving die je aanbrengt in jouw realiteit, om die controleerbaar te houden?

Poescoedoe

Poescoedoe

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 april 2008 - 14:47

Haha... Ypsilon, ik omschrijf hier nergens een vormgeving... maar het is dan natuurlijk eerder de vraag wat jij als realiteit ziet ?

De realiteit voor mij bestaat voort door het enkele gegeven dat materie energie vasthoud tot het uiterste wat mogelijk is.....

Dit zei Jezus ook zo mooi.... ''De begeerte voor materie die zijn gelijke niet kent'' dat op ons mens zijn sloeg.... denk dat ik niet behoef toe te lichten dat materialisme daar een uiting van is alsmede onze artificiŽle energie opwekking.

Dat dit uiteindelijk voor een deel zorgt dat de aarde wam blijft en hierdoor het aards magnetisme op peil blijft zodat die rond de zon blijft draaien voor hoelang dat mogelijk is geeft zeker aan dat wij dus heersen over al de andere soorten maar ook de aarde zelf en zelfs de inkrimping van ons uitdijende deel van de kosmos gedeelltelijk tegen houden.

Zijn wij daarmee niet de ''kroon op Gods schepping'' ?
Zijn wij daarmee niet het kwaad en aardig.... of tweeslachtigheid die behoud en verziekt tegelijker tijd ? Dat is onze dualiteit en denken in goed en slecht.
En dat allemaal geheel onbewust..... althans er zijn steeds mensen die begrijpen dat het de kosmos is die ons beheerst, dat bedoelde ik te zeggen met de illusie van controle en dus ook de illusie van macht door vormgeving.

Pascal.

Hansicarpus

Hansicarpus

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2008 - 15:25

Over een tautologie valt zelden een interessante discussie te voeren. Een algemene karakterisatie van macht is de mogelijkheid van iemand om (gewilde) invloed uit te oefenen op de omgeving, het uitoefenen van invloed en het effect van het feit dat anderen zich hiervan bewust zijn. Goden zijn doorgaans abstracties van 'machtige personen' of juist personificaties van 'machtige' natuurprocessen.

Poescoedoe

Poescoedoe

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 april 2008 - 16:12

Hansicarpus, ik weet niet wat jij interessant vind maar jouw berichtje is nogal doods ... mag ik vragen waar je deze tekst vandaan haalt of ben je zelf zo statisch?

Het gaat over wat vormgeving doet.... en wat God betreft, daar bedoel ik mee ''Al wat is''... kan er ook niets aan doen dat de mens daar het woordje God op plakte en dit op verschillende manieren invuld.

Veranderd door Poescoedoe, 16 april 2008 - 16:13

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures