Laptop kopen die te downgraden is hoe?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.589

Laptop kopen die te downgraden is hoe?

Graag had ik een nieuwe laptop gekocht. maar omdat ik zeker wil zijn dat al mijn programma's goed blijven werken en omdat ik graag in xp werk. raadde iemand mij aan om een laptop te kopen die eveneens te downgrade is naar windows xp.

De verkoper vertelde mij dat ik gewoon een oude windows professional cd moest hebben en hij dan voor de code, dus de licenties zou kunnen zorgen.

Mijn vraag is nu als ik op die laptop die xp ga zetten, heb ik dan automatische drivers voor bv video kaart geluids kaart enz? en voor de meer laptop specifieke randapparaten zoals bvb de ingebouwde muis. werken die zomaar na installatie van die xp versie?

Wie weet hier meer van? groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Laptop kopen die te downgraden is hoe?

Je zal moeten kijken naar de website van de fabrikant of er drivers beschikbaar zijn.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2.589

Re: Laptop kopen die te downgraden is hoe?

Van elk onderdeel apart?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Laptop kopen die te downgraden is hoe?

Je moet hier zeker mee opletten. Laptops hebben vaak vista specifieke drivers en niet meer voor xp. Ook hebben ze vaak last met het herkennen van hardeschijven en dergelijke. Normaal als je windows vista ultimate/business koopt kan je gratis downgraden via de microsoft website dacht ik. Maar ik zie geen reden om niet over te stappen naar vista, het is even wennen, maar het is zeker niet zo slecht als iedereen durft te beweren.

Berichten: 2.589

Re: Laptop kopen die te downgraden is hoe?

Dat gratis downgraden via de website wat bedoel je daar mee? dit houd toch in dat je al een cd hebt met xp prof op? enkel de codes krijg je via de website of klopt dat niet?

Wat is de algemene trend? vroeger toen ik van win 98 overstapte naar xp werkten 90% van de programma's kan ik nu aannemen dat, dat ook ongeveer zo is? Of werkt iets wat op xp werkt gewoon niet op vista?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Laptop kopen die te downgraden is hoe?

Wat is de algemene trend? vroeger toen ik van win 98 overstapte naar xp werkten 90% van de programma's kan ik nu aannemen dat, dat ook ongeveer zo is? Of werkt iets wat op xp werkt gewoon niet op vista?
Persoonlijk ben ik nog niks tegengekomen dat niet werkte. In het begin werkte ik ook nog met software die XP compatibel is. Na een tijd wanneer er iets nieuw uitkomt ga je automatisch dan de aangepaste Vista versie nemen en die werkt altijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Laptop kopen die te downgraden is hoe?

Ik ben ook nog niks tegengekomen dat niet werkte (buiten de maple 9 installer, maar daar waren workarounds voor). Waag gewoon de overstap naar vista, en ga niet na 1 dag denken dat het slecht is (dat gevoel had ik namelijk ook). Het vraagt een weekje gewenning, en eenmaal je met vista overweg kan is werken op XP heel vreemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Laptop kopen die te downgraden is hoe?

Wat Cycloon zegt klopt !

Ikzelf werkt met Maple 11 dus dat is geen probleem.

Wanneer je een beetje openstaat voor verandering en niet direct alles begint af te breken dan moet het zeker lukken. Persoonlijk heb ik veel minder problemen met mijn Vista computer als met mijn XP computers in huis (ligt misschien ook wel een beetje aan de gebruikers die op die computers zitten :P ).

Mijn docent van Fysica had in het begin van het academiejaar Vista op zijn laptop staan en vanaf de eerste les tot op het einde van het eerste semester kon hij niks positief kwijt over het OS. Hij was constant studenten aan het afraden Vista te gebruiken (ondertussen werkte ik bijna een half jaar met Vista en had ik zeer weinig problemen).

In het begin van het tweede semester had hij opnieuw XP geïnstalleerd en vanaf nu moet elke les zijn computer wel eens opnieuw opstarten omdat ofwel zijn office of anders een media player ergens een error geeft.

Ondertussen moet hij toch zijn mening over Vista aanpassen :D

Berichten: 2.589

Re: Laptop kopen die te downgraden is hoe?

De laptop bezit maar 2gb ram geheugen is dat voldoende voor vista soepel te laten lopen? zeker als je dan bvb een inventor er bij wilt draaien.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Laptop kopen die te downgraden is hoe?

De laptop bezit maar 2gb ram geheugen is dat voldoende voor vista soepel te laten lopen? zeker als je dan bvb een inventor er bij wilt draaien.
Dat is normaal gezien wel genoeg ja.

Ikzelf heb daar nooit problemen mee: autocad, solidworks, inventor werkt allemaal.

Berichten: 2.589

Re: Laptop kopen die te downgraden is hoe?

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik best eerst even vista probeer en moest het dan niet lukken kan ik nog altijd overstappen. Werkt matlab 7.0 op vista? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Laptop kopen die te downgraden is hoe?

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik best eerst even vista probeer en moest het dan niet lukken kan ik nog altijd overstappen. Werkt matlab 7.0 op vista? Groeten.
Zelf gebruik ik geen Matlab dus ik zou het niet weten, er loopt hier hopelijk wel een Matlab - Vista gebruiker rond die je daarmee kan helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Laptop kopen die te downgraden is hoe?

De laptop bezit maar 2gb ram geheugen is dat voldoende voor vista soepel te laten lopen? zeker als je dan bvb een inventor er bij wilt draaien.
Vista gebruikt ongeveer 1GB ram voor zichzelf, maar dat houdt in dat die tijdens het opstarten al vaak gebruikte programma's in het geheugen zal laden. Deze opties zijn natuurlijk af te zetten, en vista geeft ook best wat ram vrij indien er een tekort is. Ik zelf heb ook 2GB en ik ben eigelijk nog nooit tegen een tekort aangelopen terwijl ik ook best een grote multitasker ben (3-4 browserschermen, dreamweaver, photoshop, msn, itunes, en ga nog maar even verder).

Om toch maar een negativiteitje te melden: het opstarten gaat merkbaar trager dan XP, maar dat is ook zowat het enige negatieve punt dat ik kan geven.

Reageer