Partitioneringsprogramma

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Partitioneringsprogramma

Voor het partitioneren van m'n keiharde schijven gebruik ik al jaren met plezier Powerquest Partition Magic (inmiddels versie 8). Maar tegelijk word ik sinds enige tijd toch ook wel schijtziek van ernstige crashes tijdens het partitioneren, met als gevolg dat er niks anders meer op zit dan partities te moeten verwijderen en m.b.v. Windows XP installatie cd weer een nieuwe partitie aanmaken, formatteren, de hele zooi weer herinstalleren, enz, enz.

Dus ik ben op zoek naar een goed en vooral betrouwbaar partitioneringsprogramma... Hebben jullie tips? Nogmaals, het moet een betrouwbaar programma zijn. De kosten vind ik voorlopig nog even van ondergeschikt belang.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Partitioneringsprogramma

Euh, windows XP kan zelf het partitionering doen. Werkt mischien niet zo snel als de andere tools, maar minstens zo goed. Ga naar 'My Computer' onder 'Start' en rechterklik, kies dan 'manage' In het scherm dat tevoorschijn komt kies: 'Disk Management'

Welk bestandssysteem heb je? FAT32 of NTFS? Het FAT32 systeem kan niet goed overweg met slechte clusters in je schijf, NTFS wel.

Berichten: 1.007

Re: Partitioneringsprogramma

Gparted is een goed en bovendien gratis programma. Echt een aanrader. Het is bedoeld voor Linux, maar de LiveCD is onafhankelijk van het besturingssysteem en ik heb er al vaak en altijd succesvol schijven mee gepartitioneerd. Download de liveCD hier en brand de iso als image (dus niet als data!) op een cd. Als je dan een schijf/schijven wilt partitioneren gooi je de cd erin en herstart je de pc. Als de "Boot device priority" in je BIOS goed staat (d.w.z. je cd-station 1e prioriteit), dan wordt de cd automatisch gestart. Er wordt dan gevraagd om een video driver te kiezen. Kies voor de Vesa driver, anders heb je kans dat je geen beeld krijgt. De rest wijst zich vanzelf. Succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Partitioneringsprogramma

Ik heb met Parted Magic al eens een probleem kunnen oplossen bij mij.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer