Wiskunde : veeltermbreuken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

Wiskunde : veeltermbreuken

Hallo iedereen

Kan iemand een stappenplan geven hoe je bvb een breuk in een breuk in een breuk aanpakt met een voorbeeld en de stappen die je moet volgen bij de uitwerking?

Met vriendelijke groetjes

Stef

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Wiskunde : veeltermbreuken

is al gedaan denk ik.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=42824

in hoofdstuk 7 staan de rekenregels nog eens op een rijtje met voorbeelden. Pas die consequent toe en er kan eigenlijk weinig fout gaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskunde : veeltermbreuken

En als je daarna nog vast zit, dan kan je in deze topic de oefening(en) plaatsen waar je moeite mee hebt.

Toon wat je al geprobeerd hebt of waar je niet meer verder geraakt; dan helpen we je van daar verder.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 609

Re: Wiskunde : veeltermbreuken

Hallo iedereen

Zou het mogelijk zijn dat iemand mij kan helpen want ik zit vast als in de teller een komma getal staat want hoe kan je dan splitsen in partieelbreuken en die s gaan oplossen

Ik heb twee oplossingen uit de oefening geprobeerd.

Ik denk dat de eerste oplossing niet klopt vandaar die ongelijkheid

Afbeelding

In de tweede oplossing probeer ik teller en noemer te delen door 0,72 en dan in de noemer dit om te keren maar dan wordt mijn vergelijking nogal complex

Afbeelding

Kan mij hier iemand op weg helpen want ik heb toch de wiskunde toegepast maar toch wordt die vergelijking moeilijk om op te lossen

Ik zou het erg leuk vinden dat mij daar iemand bij helpt , want heb geen idee als er komma getallen in de teller staat hoe je dat moet oplossen

Met vriendelijke groetjes

Stef

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskunde : veeltermbreuken

Je moet geen schrik hebben van kommagetallen, dat zijn ook maar gewoon getallen... Je volgt hier precies dezelfde strategie als bij andere tellers: je ontbindt de noemer (dat heb je al gedaan) en doet dan een voorstel tot splitsing. Schrijf dus A/(2s+1)+B/(0.4s+1) en zet dit terug op één breuk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Wiskunde : veeltermbreuken

Probeers eerst die s kwijt te raken:
\(\frac{0,72}{(2s+1)(0,4s+1)}=\frac{}{2s+1}+\frac{}{0,4s+1}\)
In de eerste teller 5 en de tweede -1, zie je dat?

Maar je moet uitkomen op 0,72, dus neem 5a en -a als tellers (?) en tel de breuken op, dan moet de s wegvallen en kan je a berekenen met de teller links.

Schrijf het uitvoerig op!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskunde : veeltermbreuken

Als Stef dat "ziet" is het natuurlijk prima, maar dan ziet hij het misschien niet bij de volgende opgave. Het lijkt mij veiliger om eerst de algemene methode onder de knie te krijgen, beginnend bij dit soort eenvoudige opgaven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer