Ruimteraketten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Ruimteraketten

Ik moet voor fysica een korte spreekbeurt houden over ruimtevaart maar ik vind geen antwoord op de vraag:

Volgens welk principe worden ruimteraketten meestal aangedreven?

alvast bedankt.
A horse! a horse! my kingdom for a horse!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ruimteraketten

actie = - reactie

wet van behoud van impuls
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Ruimteraketten

Je vraagstelling is niet helemaal volledig, maar ik vermoed dat je doelt op de brandstof?

Dan is het antwoord dat je de brandstof EN de zuurstof voor de verbranding mee moet nemen. Dan kan als vaste stof en als vloeistof/gas.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3

Re: Ruimteraketten

Ik heb het nog eens gevraagd en ze heeft gezecht dat ze het soort motor bedoelde.
A horse! a horse! my kingdom for a horse!

Berichten: 4.246

Re: Ruimteraketten

... gezecht ...


:D zo heb ik "gezegd" nog nooit gezien.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 202

Re: Ruimteraketten

Ik snap niet dat mensen zich zo vaak kunnen ergeren aan spelfouten :D

Vaak wordt als aandrijving vloeibare waterstof + zuurstof gebruikt (dus onder hoge druk)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ruimteraketten

dat is dus een raketmotor en die werkt dus op het actie=-reactieprincipe. Het komt erop aan de verbrandingsgassen een hoge snelheid naar achter te geven, zodat de raket een hoge snelheid naar voren krijgt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Ruimteraketten

Ik heb het nog eens gevraagd en ze heeft gezecht dat ze het soort motor bedoelde.
En doe nu nog eens een poging een volledige vraagstelling te formuleren aub.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Ruimteraketten

En doe nu nog eens een poging een volledige vraagstelling te formuleren aub.
Ik denk dat Colossi bedoelt dat hij voor zijn lerares fysica een spreukbeurt moet geven over het thema ruimtevaart. Blijkbaar gaf zijn lerares hem al enkele onderwerpen die hij kan bespreken, om hem op weg te helpen, en één van die onderwerpen luidt: 'Volgens welk principe worden raketten meestal aangedreven?'.

Nu kunnen we het natuurlijk hebben over het feit dat raketten meestal aangedreven worden door de chemische verbranding van een brandstof en een oxidatiemiddel, maar gezien de vraagstelling en naar ik vermoed dus ook de leeftijd van de topicstarter is dit niet het nodige antwoord.

Volgens mij zit Jan van de Velde er bovenop: raketten worden aangedreven door het actie=-reactie principe. Een raketmotor noemen we daarom vaak ook een reactiemotor. Wat gebeurt, wordt beschreven door Newton's derde wet, die wiskundig stelt dat \(\vec F_{a-b}= - \vec F_{b-a}\), of in woorden: "Als een voorwerp A een kracht \(\vec F_{\bf actie}\) uitoefent op een voorwerp B, dan gaat deze kracht tegelijkertijd gepaard met een even grote, maar tegengestelde kracht \(\vec F_{\bf reactie}\) van B op A."

Eigenlijk is de naam 'actie=-reactie' niet goed gekozen, aangezien er geen reactie of geen actie is, beide krachten gebeuren gelijktijdig. Geen van beide kan eigenlijk actie, of juist reactie genoemd worden. Maar deze benaming is nu eenmaal ingeburgerd en zal blijven gehanteerd worden.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Reageer