Gehalte natriumbicarbonaat bepalen in zoutmengsel!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Gehalte natriumbicarbonaat bepalen in zoutmengsel!

geachte collega's,

ik heb afgelopen donderdag een proef uitgevoerd om het natriumbicarbonaat te bepalen in een zoutmengsel

ik heb daarbij 1 gram mengsel afgewogen, en opgelost in 100ml demiwater

vervolgens getitreerd met 0,1 H2SO4 totdat de oplossing blauw wordt (indicator broomthymolblauw)

reactie die er dan ontstaat:

2 HCO 3- + H2SO4 > SO4 2- + 2CO2 + 2 H20

omdat je weet hoeveel H2SO4 je hebt toegevoegd, kun je de gehalte Natriumbicarbonaat bepalen. normaal is dit geen probleem en gewoon een kwestie van uitrekenen.

echter...

de opdracht was ook om weer terug te titreren

er moest 25 ml demiwater toegevoegd worden aan de oplossing> vervolgnes de oplossing koken gedurende 1 minuut> en met een blauw lakmoespapiertje controleren of damp neutraal is.> daarna 50 ml demiwater toevoegen +de indicator broomthymolblauw. daarna titreren met Natronloog.

reactie die er dan ontstaat:

H2SO4 + 2OH- > SO4 2- + 2 H20

ik heb volgens mij wel aardige berekeningen alleen het volgende vraag ik mij af:

Moet je de overmaat H2SO4 berekenen bij de 2e titratie, en die dan van de vorige genoteerde H2SO4 aftrekken die k heb gemeten met de 1e titratie??

waarom moet je de oplossing koken?

waarom moet je het gas controleren met een blauw lakmoespapiertje en daarna 50 ml water toevoegen? welke stof ontwijkt er??

ik hoop dat iemand het weet :D

Berichten: 244

Re: Gehalte natriumbicarbonaat bepalen in zoutmengsel!

Als ik het goed begrijp heb je dus bij de eerste titratie een overmaat toegevoegd van zwavelzuur. De kleuring van je indicator geeft aan dat je zeker weet dat je alle waterstofcarbonaat hebt omgezet. De overmaat bepaal je met de tweede titratie, zodat je weet hoeveel van de zwavelzuur gereageerd heeft met waterstofcarbonaat (mits je veronderstelt evenwichtsconstante is belachelijk groot). Dus op je eerste vraag zou ik zeggen: lijkt me wel:P.

Ik snap het nut van dat koken eigenlijk niet zo.... de vluchtige stof is hier duidelijk water, het sulfaation zal natuurlijk niet mee komen in de damp. Er komen sowieso geen ionen in een normale damp (anders was het een plasma), dus een beetje stom eigenlijk om dat te checken. Kortom, je pH zal veranderen omdat je concentratie toeneemt, dat is denk ik dat ze je dat willen laten leren met deze opdracht.

Maar het kan natuurlijk ook dat je dan zeker weet dat al je CO2 kwijt bent zodat de teruggaande reactie bij titratie van base niet kan verlopen. Anders zou je natuurlijk bij de terugtitratie weer waterstofcarbonaat krijgen. Maar CO2 bubbelt er sowieso wel uit.

De 50 ml demiwater toevoegen, ik zou zeggen omdat het kan:P. Je titreert zo over een groter volume en dan kan je nauwkeuriger gehaltes bepalen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Gehalte natriumbicarbonaat bepalen in zoutmengsel!

Je kookt om er zeker van te zijn dat alle CO2 uit de oplossing is verdwenen. Bij je eerste titratie ontwijkt weliswaar een hoop CO2 maar na afloop is de oplossing er wel mee verzadigd. Het komt er dus niet sowieso uit. Als je dan gaat terugtitreren, meet je het totaal van CO2 en zwavelzuur, en dat is uiteraard niet de bedoeling.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Gehalte natriumbicarbonaat bepalen in zoutmengsel!

Dat zal de reden wel zijn inderdaad, met het lakmoespapiertje bepaal je dan of er alleen waterdamp vrijkomt, of ook nog steeds CO2... verondersteld dat dat zou oplossen aan een nat lakmoespapiertje (geen idee of het werkt).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Gehalte natriumbicarbonaat bepalen in zoutmengsel!

Dat werkt. Het lakmoespapiertje hoeft niet eens nat te zijn, de damp van het water is voldoende om een reactie mogelijk te maken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer