Regels voor het tekenen van een grafiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

Regels voor het tekenen van een grafiek

ik wil grafiekjes gaan tekenen van derdegraads formules, maar ik ben de exacte regeltjes vergeten. ik heb voorbeelden gevonden die hieraan voldoen:

- de grafiek is een vloeiende lijn

- er staat x en y bij de assen

- de assen hebben een schaalverdeling

- er staat bij welke functie hij hoort

- er staat een tabel met punten van de grafiek

nu werkt dat prima bij tweedegraads functies, maar ik wil derdegraads functies gaan tekenen en deze komen niet uit op mooie getallen. mag ik in die tabel gewoon kommagetallen gebruiken? dus dat wordt dan bij bijvoorbeeld

x | 1 |

y | 1,6 |

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Regels voor het tekenen van een grafiek

Je mag kommagetallen gebruiken, zorg gewoon dat je punten kiest die je zelf gemakkelijk kan aanduiden op de grafiek.

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 19

Re: Regels voor het tekenen van een grafiek

TD schreef:Je mag kommagetallen gebruiken, zorg gewoon dat je punten kiest die je zelf gemakkelijk kan aanduiden op de grafiek.

Verplaatst naar huiswerk.
ah verkeerde sectie, excuses.

wat bedoel je met gemakklijk aanduiden op de grafiek? ik teken deze namelijk op de computer dus ik heb niks aangeduid :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Regels voor het tekenen van een grafiek

Als je de functie laat plotten door je computer, waarom moet je dan een tabel van punten hebben?!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 19

Re: Regels voor het tekenen van een grafiek

Als je de functie laat plotten door je computer, waarom moet je dan een tabel van punten hebben?!


dat was de opdracht :D

mogen er trouwens ook kommagetallen worden gebruikt voor de x waarden in de tabel?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Regels voor het tekenen van een grafiek

Van mij wel... Misschien moet je je opdracht eens wat duidelijker omschrijven... :D

Wat moet je doen, hoe moet je dan normaal gezien doen en wat mag je gebruiken?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 19

Re: Regels voor het tekenen van een grafiek

ik heb een aantal derdegraadsfuncties en deze moet ik gaan tekenen/plotten op de computer (volgens de regeltjes, die ik helaas niet meer precies weet :\ ), met een tabel erbij.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Regels voor het tekenen van een grafiek

Dan is het wel lastig om je verder te helpen, ik kan me inbeelden dat verschillende leerkrachten hier soms verschillende dingen vragen. Zou je het niet beter aan je docent vragen? Als je specifieke vragen hebt, kunnen we je natuurlijk verder proberen te helpen...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Regels voor het tekenen van een grafiek

Ter aanvulling op TD: die regels waarover je spreekt zijn erg subjectief en komen (dus) niet uit de wiskunde zelf. Daarom is het lastig om je te helpen. Als de leraar wil dat je een tabel maakt, moet je dat maar doen. Maar dat wil niet zeggen dat je een grafiek niet zou kunnen tekenen zonder.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 19

Re: Regels voor het tekenen van een grafiek

ok, dan weet ik dat ook weer. de leraar wilde niets zeggen, vandaar dat ik het hier heb gepost. het is blijkbaar subjectief dus het beste wat ik kan doen is maar wat proberen, als het fout is hoor ik het vanzelf :D

toch bedankt voor de hulp.

Reageer