Verstevigingsexponent n

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 211

Verstevigingsexponent n

Onderstaande staat in de reader van me vak. Het is me alleen niet duidelijk hoe je nu de n bepaald aangezien de waarde van b nu toch altijd gelijk is aan 1? wat zou betekenen dat n = a. Of zie ik het nu wat kort door de bocht.

Hopelijk is er iemand die hier wat meer over kan vertellen.

''Hebben we van een materiaal de trek/rek-kromme op dubbellogarithmisch papier, dan kunnen we de waarden van C en n daarin gemakkelijk herkennen:

-Verlengen we de rechte lijn van de trek/rekkromme tot de vertikaal voor en=1 dan geldt dat de bijbehorende waarde van de ware spanning gelijk is aan C.

-de helling van de rechte lijn heeft de waarde van n. (n=a/b)

Afbeelding

Fig.1.6.1 De bepaling van de waarden van C en n uit de trek/rekkromme.''

Berichten: 4.246

Re: Verstevigingsexponent n

Het is weer een tijdje terug voor mij, maar wat is jouw formule voor de trek-rekkromme?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 211

Re: Verstevigingsexponent n

Het is weer een tijdje terug voor mij, maar wat is jouw formule voor de trek-rekkromme?


deze volgt uit een experiment de kromme. Het figuur in me eerste bericht is deze kromme (de ware spanning en de natuurlijke rek) op dubbellogarithmisch papier uitgezet --> een rechte lijn.

Berichten: 4.246

Re: Verstevigingsexponent n

Ja dat snap ik, maar die C en die n komen toch uit één formule? Welke formule is dat?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 211

Re: Verstevigingsexponent n

Ja dat snap ik, maar die C en die n komen toch uit één formule? Welke formule is dat?


In de formule van Nadai worden deze waarden gebruikt, σ = C(ε + ε0)^n

waarbij ε0 de voordeformatie is.

Berichten: 211

Re: Verstevigingsexponent n

okej26 schreef:In de formule van Nadai worden deze waarden gebruikt, σ = C(ε + ε0)^n

waarbij ε0 de voordeformatie is.
Zoals ik al dacht geeft dit geen nieuwe informatie. Geef hier wel even een voorbeeld van een opgave.

Afbeelding

Nu moet het uiteindelijk antwoord zijn dat n= 0.23

Naar mijn weten is het gewoon afleeswerk dus er zouden geen andere formules bij betrokken hoeven worden.

Het eerste bericht in dit onderwerp is de enige informatie die ik erover heb dus zou genoeg moeten zijn.

Als ik het op die manier aanpak dus de helling bereken van de rechte lijn is a gelijk aan (650-225) 425 en is b gelijk aan (1-0.01) 0.99 wanneer ik nu n=a/b invul krijg ik hier uit 429 wat uiteraard niet gelijk is aan 0.23.

Wat doe ik fout dat ik niet op de juiste waarde van n =0.23 uitkom.

Hopelijk is mijn vraag nu wat duidelijker

Berichten: 4.246

Re: Verstevigingsexponent n

C =650
\( \sigma = 650 \cdot \epsilon ^n \rightarrow\ 225 = 650 \cdot 0.01^n \rightarrow\ n=0.23426 \)
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 211

Re: Verstevigingsexponent n

dirkwb schreef:C =650
\( \sigma = 650 \cdot \epsilon ^n \rightarrow\ 225 = 650 \cdot 0.01^n \rightarrow\ n=0.23426 \)
Kijk aan het was dus geen fout in de opgaven zoals ik ondertussen begon te denken.

Alleen nu moet ik het nog even zien te begrijpen:

C= de waarde voor de spanning wanneer
\( \epsilon =1\)
De waarde van de initiele spanning is gelijk aan
\( \sigma\)
wat de waarde is waarvoor de rechte lijn voor het eerst stijgt (begrijp ik dit zo goed, dit is het begin van de vloeizone toch?)

Nu gebruikmaken van de formule van Nadai met
\( \epsilon_0 =0\)
omdat er geen voordeformatie is.

Klopt dit ?

Waarom vul je trouwens voor de rek 0.01 in?

PS: De informatie die in mijn reader stond klopt dus ook weinig van zo te horen :D

Berichten: 4.246

Re: Verstevigingsexponent n

okej26 schreef:Kijk aan het was dus geen fout in de opgaven zoals ik ondertussen begon te denken.

Alleen nu moet ik het nog even zien te begrijpen:

C= de waarde voor de spanning wanneer
\( \epsilon =1\)
De waarde van de initiele spanning is gelijk aan
\( \sigma\)
wat de waarde is waarvoor de rechte lijn voor het eerst stijgt (begrijp ik dit zo goed, dit is het begin van de vloeizone toch?)
De vloeizone begint als de rechte lijn geen lijn meer is, m.a.w. als de helling verandert , klopt dus.
Nu gebruikmaken van de formule van Nadai met
\( \epsilon_0 =0\)
omdat er geen voordeformatie is.

Klopt dit ?
Kennelijk wel.
Waarom vul je trouwens voor de rek 0.01 in?
Gewoon een punt invullen, ik heb het beginpunt genomen.
PS: De informatie die in mijn reader stond klopt dus ook weinig van zo te horen :D
Hoezo dan?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 211

Re: Verstevigingsexponent n

Gewoon een punt invullen, ik heb het beginpunt genomen.
Hm ok zat dus verder geen specifieke reden achter.
Hoezo dan?
Tja als ik lees wat daar staat zou ik het uitrekenen zoals ik hiervoor deed. Heb meerdere studiegenoten gevraagd en geen van allen wist me te vertellen dat het zo moest blijkbaar niet echt duidelijk :D

Reageer