Onze aarde

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Onze aarde

Na een bezoek aan de vulkaan Teide op Tenerife, was het onderwerp voor mij weer eens aktueel. Ik heb me steeds afgevraagd waar die hoge temperatuur in de binnenkant van onze aarde vandaan kwam. Is die aarde na zijn ontstaan nog steeds niet afgekoeld ? Zitten we daar ergens met een nucleaire reactor daar in de kern van onze planeet ? Het gehele eiland is één enorme vulkaan, tot 3700 m boven de zeespiegel en nog 3000 m onder water. De krachten die daar gewerkt hebben zijn onvoorstelbaar. Wat weet men met zekerheid (bewezen) over de binnenkant van onze aarde ?

Berichten: 8.614

Re: Onze aarde

Je vraag is zo uitgebreid dat er geen pasklaar antwoord op te geven is. Ik zou durven stellen dat het overgrote deel van de kennis die we nu over het binnenste van de aarde hebben zo goed als zeker is. We zijn er dan wel nooit geweest, maar uit boringen en het bestuderen van trillingen hebben we reeds veel informatie gehaald. Verder raad ik je aan eens te googelen met opbouw aarde, samenstelling aarde en de Engelse equivalenten van deze termen.

Verder is wat je zegt waar: de krachten die in het inwendige van de aarde werken zijn haast onvoorstelbaar, maar daarom niet minder echt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Onze aarde

We kennen de omtrek van de aarde. En de massa van de aarde dankzij de omloopstijd van de maan. Daaruit kunnen we de gemiddelde dichtheid kennen. Die is circa 5 g/cm3. De oceanen hebben dichtheid 1 en gesteente 2 à 4. Dan moet de kern ruwweg 8 g/cm3 zijn. We weten, dat de aarde een magneetveld om zich heen heeft. De dichtheid en het magneetveld doen samen sterk vermoeden dat de kern uit ijzer en nikkel bestaat.

Uitgebreide studie van aardbevingsgolven hebben een nadere structuur van het inwendige van de aarde laten zien. Zoals jij wordt doorgelicht door röntgenstralen, zo wordt de aarde van binnen 'bekeken' met seismische golven.

Re: Onze aarde

Om de massa van de aarde te berekenen uit de omlooptijd van de maan, moet je toch de massa van de maan kennen. Of niet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Onze aarde

De massa van de aarde kan ook berekend worden met behulp van de gravitatiewet:
\(F = \frac{G \cdot m_1 \cdot m_2 }{r^2}\)
We weten dat deze \(F\) ook gelijk is aan \(m \cdot a\), waarin we \(a\) beter kennen als \(g\), de valversnelling.

Proefondervindelijk merken we dat deze \(g\) gelijk is aan \(9,81 \mbox{ms^{-2}}\).

We weten ook dat de straal van de aarde \(r_a\) gelijk is aan \(6,37 \cdot 10^6 \mbox{m}\).

En we weten dat de constante van Cavendisch \(G\), gelijk is aan \(6,67 × 10^{-11} \mbox{Nm^2 kg^{-2}}\).

Verborgen inhoud
Als je wil weten hoe we aan die waarden komen, ook dat kunnen we uitleggen.


En dan is het niet moeilijk de massa van de aarde uit te rekenen.
\(F = \frac{G \cdot m_1 \cdot m_2 }{r^2} \; \mbox{en} \; F = m \cdot a\)
en dus, met alle waarden aangepast aan de aarde (\(a = g\),\(m_1 = m_a\) en \(r = r_a\)):
\(\frac{G \cdot m_a \cdot m }{r_a^2} = m \cdot g\)
en dit wordt:
\(\frac{G \cdot m_a}{r_a^2} = g\)
en dit wordt dan weer:
\(m_a= \frac{g \cdot r_a^2}{G}\)
Nu nog de waarden invullen:
\(m_a= \frac{9,81 \mbox{ms^{-2}} \cdot \left( 6,37 \cdot 10^6 \mbox{m} \right)^2}{6,67 × 10^{-11} \mbox{Nm^2kg^{-2}}}\)
En het uitrekenen laat ik aan jouw over :D

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Onze aarde

Om de massa van de aarde te berekenen uit de omlooptijd van de maan, moet je toch de massa van de maan kennen. Of niet ?
Dat hoeft niet!!! De berekening van Denis vraagt evenmin om de massa vd maan.

Krijg je zes kwadriljoen kg?.

Berichten: 188

Re: Onze aarde

De op zichzelf indrukwekkende vulkanische fenomenen op Tenerife zeggen eigenlijk weinig over het binnenste van de aarde. Het vulkanisme daar is het resultaat van de aanwezigheid van een zgn. "hot spot" in de mantel van de aarde. De mantel heeft een basaltische samenstelling (en heeft dus weinig van doen met de zware nikkel-ijzer kern). Van het binnenste van de aarde weten we alleen wat door indirecte berekeningen van seismische snelheden, dichtheid en magnetisme. Als je meer wil weten over vulkanen als El Teide, begin dan maar eens hier: http://www.mantleplumes.org/Canary.html

Vulkanisch materiaal komt niet altijd uit de mantel. Soms komt het uit zgn. batholieten, die bestaan uit vloeibaar materiaal in de kontinentale korst. Die korst is meestal in de orde van 50km dik, hetgeen buitengewoon dun is vergeleken met de afmetingen van de aarde. Ook dat soort vulkanisme zegt weinig over het "binnenste" van de aarde.

De hoge temperaturen binnen in de aarde worden veroorzaakt door de hoge druk, en door relatief langzame thermo-nucleaire reacties. De temperatuur in de korst en de mantel neemt met diepte ongeveer 3 graden Celcius per 100m toe. Hierdoor zou op zo'n 200km diepte alle gesteente vloeibaar moeten zijn maar dat is niet zo omdat het gesteente zich onder hoge druk niet als dunne vloeistof kan gedragen. De mantel gedraagt zich meer als een ongelooflijk dikke visceuze vloeistof, met bewegingen in de orde van enkele centimeters per jaar. Die bewegingen (mantelconvectie) zijn de motor achter "continental drift".
believing is really not knowing

Re: Onze aarde

Wat weet men met zekerheid (bewezen) over de binnenkant van onze aarde ?
Dat de zwaartekracht 0 is in het zwaartepunt van de aarde. Dat heb ik altijd een aardig feitje gevonden. Je bent dus gewichtloos als je je daar in een overlevingscapsule zou bevinden. Het is echter onmogelijk om zo'n capsule te bouwen, laat staan hem daar te krijgen, natuurlijk. De temperatuur is zo hoog dat geen vaste materie kan bestaan, en de druk ... In de praktijk blijkt het al moeilijk om tien kilometer te boren.

De kern van de aarde bevat een bezinksel van materialen die te zwaar zijn om gecirculeerd te worden door de convectieve stromingen in het magma. Daarom is de samenstelling van lava (en de aardkorst) geen 1-op-1 recept voor de samenstelling van de kern. Er kan echter veel logisch geinduceerd worden over wat er in de kern moet zitten, kan zitten en niet kan zitten. De aardwetenschappen en astrofysica gaan hier onder andere over.

Re: Onze aarde

Antoine47 spreekt van relatief langzame thermo-nuclaire reacties. Dat kan ik aannemen. De aarde straalt ook zijn warmte uit. Moest dat niet zo zijn, dan zou er nooit een korst ontstaan zijn. Na een aantal miljarden jaren zou die aarde toch al moeten afgekoeld zijn. De druk alleen kan die temperatuur niet op peil houden. Om die temperatuur op peil te houden moet er een bron van energie aanwezig zijn. Een mijnwerker vertelde me eens, dat zijn hamer op 1500 m diepte minder woog dan aan de oppervlakte. Een waarheid als een bom, maar het verschil is nog niet te voelen.

Reageer