Wat is het verschil tussen mitose en meiose?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Wat is het verschil tussen mitose en meiose?

Sorry als dit verkeerd staat, ben nieuw hier :D

Ik moet voor biologie een presentatie maken over het verschil tussen mitose en meiose. Alleen wordt ik niet echt wijzer van de informatie die ik op internet kan vinden, vandaar mijn vraag hier.

Wie kan mij hierbij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wat is het verschil tussen mitose en meiose?

Dit onderwerp staat hier perfect, volgende keer het vak met blokhaken [biologie] ervoor en het is helemaal perfect. :D

Ken je het ouderwetse spreekwoord. In mei leggen alle vogels een ei? Dat komt omdat in mei alle vogels eiren leggen en voor hun voortplanting zorgen. Mei-ose (zo kan je het onthouden, was mijn ezelsbruggetje vroeger altijd, ik neem niet aan dat daar enige drol van klopt, maar het hielp wel) heeft te maken met de voortplanting van beesten.

Je weet dat wij mensen 23 paar chromosomen hebben. Je kan dat vergelijken met 23 paar schoenen. De schoenen die je hebt lijken heel erg op elkaar, maar toch zijn ze net verschillend, want de ene is een linker schoen en de ander is een rechterschoen. In een chromosomen paar heb je de ene 'schoen' van je moeder en de andere van je vader. Zo komt het dat je bij sommige eigenschappen op je moeder lijkt en bij andere eigenschappen op je vader.

Nu is het zo dat als jij later (ga ik even vanuit) kinderen krijgt, de genetische eigenschappen van je partner nog bij jouw eigenschappen moeten komen. Maar jij hebt 46 chromosomen en je partner ook, dus dan zouden jullie kinderen 92 chromosomen moeten hebben en dat kan niet. Dus je geslachtscellen hebben daar een mooie oplossing voor gevonden, tijdens het meiose proces wordt het aantal cellen gehalveerd, zodat er 23 schoenen in je geslachtscel zitten in plaats van de gebruikelijke 46. Bij deze 23 schoenen, komen de 23 schoenen van je partner en samen vormen ze weer 23 paar schoenen die het genetische materiaal van jullie kind vormt.

Als jij 80 jaar oud wordt (ga ik even van uit, zeker weten doe ik dat niet) zijn de meeste cellen in jouw lichaam zeker niet 80 jaar oud, verreweg de meeste zijn al honderden malen vervangen voor nieuwe cellen. Dit gebeurt door mitose. Een cel verdubbelt het aantal chromosomen in zich en maakt twee nieuwe cellen. De cel splitst zich in twee nieuwe dochtercellen die als het goed is identiek zijn aan de moeder cel.

Ik weet niet of dit helpt, want ik weet ook niet precies wat je vraag is. Wat snap je niet precies aan meiose of mitose? Welke termen ben je tegen gekomen? Heb je al op de wikipedia gekeken? Waar loop je vast?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4

Re: Wat is het verschil tussen mitose en meiose?

Het hele chromosomenverhaal snap ik en was me al bekend. Het is meer de vraag wát mitose en wát meiose nou doen en waarin ze van elkaar verschillen.

Misschien beetje lastige vraag, maar moet er toch achter zien te komen en het in begrijpelijke taal uit kunnen leggen voor de klas :D

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: Wat is het verschil tussen mitose en meiose?

goed, na terug van weg geweest te zijn, mijn eerste antwoord.

ik ga proberen om het simpel uit te leggen. maar aangezien ik zie dat je zelf een presentatie moet geven over mitose en meiose vraag ik me wel af welke studierichting je volgt.

bij ons in belgie is dat pas het laatste jaar secundair.

celdelingen heb je nodig om verschillende redenen. om nieuwe cellen aan te maken uiteraard, . dus voor groei, onderhoud, ...

nu, afhankelijk van waarvoor de celdeling dient heeft men 2 vormen, namelijk mitose en meiose.

1. mitose

de mitose is de gewone celdeling die zorgt voor opbouw, groei, ...

hierbij vertrekt men van het principe dat men het aantal chromosomen gaat verdubbelen om alzo nieuwe cellen te bekomen met analoog aan al onze cellen, 46 chromosomen.

2. meiose

bij de meiose gaan de gameten (ook zaadcellen genoemd) gevormd worden. men noemt dit de reductiedelingen.

het aantal chromosomen wordt ghalveerd zodanig er van een diploide cel (gewone cel) een zaadcel gemaakt wordt (haploid)

verschil is dat meiose enkel gebruikt wordt voor vorming van de gameten.

dit hier volledig uitleggen zou te lang duren, aangezien dit een complex onderwerp is. in school doe je hier ook meerdere lessen over.

een goede site is echter wel wikipedia.

daar vind je uitgebreide info over zowel mitose als meiose, en hun verschillen en functies.

ook bioplek kan hierbij helpen.

eventueel kan ook een engelse site je raad brengen.

maar alles is afhankelijk van welk niveau. voor bijvoorbeeld een 4e jaar secundair onderwijs is dit soort uitleg veel te complex. dan moet het simpeler.

kan je een beetje meer uitleg geven voor wie het bestemd is?

want alle fases gaan bespreken is echt wel uitgebreid.
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Wat is het verschil tussen mitose en meiose?

Het is meer de vraag wát mitose en wát meiose nou doen en waarin ze van elkaar verschillen.
Mitose is een deling die leidt tot een cel die identiek is aan de cel waar hij van komt. 1 cel wordt 2 cellen om het maar even simpel te zeggen. De nieuwe cel is net als de oude cel en gewoon diploid, kan zelf ook weer groeien en (mitotisch) delen, etc.

Meiose leidt tot twee halve cellen, genetisch bekeken. Dat noemen we haploid.

Dat is nodig omdat:

Stel je voor dat zowel een eicel als een zaadcel diploid is en versmelten. Dan heb je een cel met VIER kopieen van elk chromosoom. De kinderen van het koppeltje met elk VIER sets chromosomen, zal er ACHT krijgen.. etc, etc.

Om dat te voorkomen hebben gameten (eicel/zaadcel) elk maar een halve set chromosomen.

Nu gaan we stoppen met je huiswerk voorkouwen want alles staat nu gewoon in dit topic. Het is nu aan jou om de plaatjes erbij te zoeken en te puzzelen :D

Als je dan nog met gerichte vragen blijft zitten, helpen we je natuurlijk weer verder!
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: Wat is het verschil tussen mitose en meiose?

Haha, voor 3e klas VWO :D

Vind je uitleg erg handig, daar kan ik zeker wat mee. Ik snap nu wat meiose uberhaupt doet, want dat begreep ik niet. Ik moet ook uitleggen (met name met plaatjes) hoe die cellen gedeeld worden.. Begreep dat dat uit fases bestond?

Zal nog even op het net zoeken, kijken of ik nog iets kan vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wat is het verschil tussen mitose en meiose?

elicious schreef:Sorry als dit verkeerd staat, ben nieuw hier :D

Ik moet voor biologie een presentatie maken over het verschil tussen mitose en meiose
Eén letter. (grapje!!)

Gebruikersavatar
Berichten: 151

Re: Wat is het verschil tussen mitose en meiose?

op de volgende site staan de verschillen mooi op een rijtje, inclusief animaties.

http://www.vcbio.science.ru.nl/virtualless...cycle/mitomeio/

ook kan je altijd op www.bioplek.org kijken voor goede uitleg op jouw niveau
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Berichten: 1

Re: Wat is het verschil tussen mitose en meiose?

Nog even een kleine opmerking...

Als je in het derde jaar van het vwo zit, kan ik me voorstellen dat je nog geen beschikking hebt over een binas. Mogelijk kun je wel iemand uit het vierde jaar (havo of vwo) vinden die er wel een exemplaar van heeft! In deze binas staan precieze plaatjes over celdelingen, moet je zeker wat mee kunnen, al is het alleen al vanwege de plaatjes!

Berichten: 1

Re: Wat is het verschil tussen mitose en meiose?

Lekker dan Eline!

nu snap ik het ook(A)

haha,

maar, wat is een DNA-replicatie? en wat zijn basenparen? :D

haha,

xje LDN

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Wat is het verschil tussen mitose en meiose?

Langs deze weg het verzoek om eerst even de moeite te nemen om "dna replicatie" in te tikken op www.google.nl

De eerste hit lijkt me wat je zoekt..

We zijn geen huiswerkmachine: doe eerst zelf even wat onderzoek en als je dan gerichte vragen overhoudt, helpen we je graag verder.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer