Meerdere variabelen (4) in 1 formule weergeven

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Meerdere variabelen (4) in 1 formule weergeven

Geachte lezers,

Ik zit met een wiskundig probleem. Ik moet een formule opstellen voor een groot aantal gemeten waarden.

Situatie:

Ik kan 4 variabelen variëren die allemaal invloed hebben op de uitkomst.

De uitkomst komt uit een ingewikkeld, niet te vatten computer programma (neem dat even van mij aan).

Doordat de meetwaarden uit een computerporgramma komen heb ik toegang tot oneindig veel antwoorden.

Als ik 1 variabele verander dan kan ik de antwoorden benaderen met een polynoom (meer dan 5de graads is meestal

niet nodig)

De variabelen hebben invloed op elkaar.

voorbeeld:

Als variabel 1 2x zo groot maak en variabel 2 2x zo groot wordt, dan wordt de uitkomst niet 4x zo groot.

Er zit een onbekend verband tussen variabel 1, 2, 3 en 4.

Probleem:

Ik was zelf nog in staat om het verband tussen 2 variabelen te achterhalen. Dit door polynomen in elkaar te nesten.

Dit wordt echter erg moeilijk als er nog een 3de variabele bij komt, laat staan een 4de. Daarnaast wordt de hoeveelheid

antwoorden (data) gewoon weg onhandelbaar om er zelf nog aan te rekenen. Als je per variabele 21 metingen wil uitvoeren, dan wordt dan voor 4 variabelen 21*21*21*21=194481 antwoorden.

Gezochte oplossing:

De mooiste oplossing voor dit probleem lijkt mij een programma waarin ik deze bulk data kan invoeren en die dan voor mij een zeer complexe, maar correcte formule geeft waarin elke variabele en de onderlinge verhouding is weergegeven. Wie weet er een programma die dit kan? De programma's die ik tot nu toe heb geprobeerd met 2 variabelen hebben een gemiddelde afwijking van 8% op het echte antwoord. Dit is niet acceptabel.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Bij voorbaat dank!

Frank

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 99

Re: Meerdere variabelen (4) in 1 formule weergeven

Heb je al geprobeerd polynomiaal te benaderen?

stel de formule:
\({(a_1x_1+a_2x_2+a_3x_3+a_4x_4)^{n}\)
Hoe hoger n, hoe beter de benadering.

Vervolgens uitwerken en voldoende variabelen invullen, zodat je alle coefficienten kunt berekenen.
Raga

Re: Meerdere variabelen (4) in 1 formule weergeven

Raga schreef:Heb je al geprobeerd polynomiaal te benaderen?

stel de formule:
\({(a_1x_1+a_2x_2+a_3x_3+a_4x_4)^{n}\)
Hoe hoger n, hoe beter de benadering.

Vervolgens uitwerken en voldoende variabelen invullen, zodat je alle coefficienten kunt berekenen.
Volgens mij gaat dat niet werken. Als ik deze formule zo zie dan ga je er van uit dat de variabelen elkaar niet

beïvloeden. Dat doen ze helaas wel.

correct me if I'm wrong. Ik ben geen wiskundige. :D

om even een idee te geven waar ik denk dat ik heen moet.

Mijn oplossing voor 2 variabelen (x en p) zag er als volgt uit.

Flow =
\(ax^{2} + bx + c \)
Hierbij is

a =
\(dp^{2}+ep+f\)
b =
\(gp^{2}+hp+i\)
c =
\(jp^{3}+kp^{2}+lp+m\)
hierbij zijn constanten d t/m m bepaald door wat slimme trucjes in excel. Kost een halve dag aan nonstop klik werk.

Berichten: 4.246

Re: Meerdere variabelen (4) in 1 formule weergeven

Ik denk dat je voor de duidelijkheid je gehele probleem hier kan neerzetten, zo weten we waar je mee bezig bent.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Meerdere variabelen (4) in 1 formule weergeven

Het is mij eerlijk gezegd ook nog niet helemaal duidelijk hoe het nu in elkaar zit en wat je precies zoekt...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Meerdere variabelen (4) in 1 formule weergeven

Ow, is het probleem dan nog niet echt duidelijk?

Even heel kort samengevat.

ik heb 4 variabelen die elkaar beïnvloeden op een onduidelijk manier.

Ik kan de variabelen variëren en dan meten wat het nieuwe antwoord is.

Aan de hand van deze antwoorden kan ik dus tabellen opstellen. Deze tabel waarden moet ik zien te

benaderen aan de hand van een formule waarin deze variabelen zitten.

Het probleem is dat ik die formule niet meer opgesteld kan krijgen. De tabellen worden erg groot

en de invloed van de verschillende parameters is moeilijk (ik verwacht 4de graads polynomen).

Hoe krijg kan ik toch nog een formule ontwikkelen waarin ik de tabel waarden kan benaderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Meerdere variabelen (4) in 1 formule weergeven

Ben je wel zeker dat je voor je uiteindelijke formule een polynoom verwacht/zou willen?

Als je een groot aantal punten hebt waar een zekere trend in zit (of lijkt te zitten), dan bestaan er programma's om verschillende functies te testen: je gaat dan "curve fitten". Het is goed mogelijk dat iets anders dan een polynoom een goed resultaat geeft.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 99

Re: Meerdere variabelen (4) in 1 formule weergeven

kun je eens uitleggen, wat je precies bedoelt met dat de variabelen elkaar beinvloeden?

dat klinkt nogal vaag namelijk :D
Raga

Berichten: 2.746

Re: Meerdere variabelen (4) in 1 formule weergeven

Het is mij eerlijk gezegd ook nog niet helemaal duidelijk hoe het nu in elkaar zit en wat je precies zoekt...
wat ik denk: hij heeft 5 dimentionale punten, en daar wil hij de best passende 5 dimentionale functie door laten gaan.

in 2D zou ik hiervoor (B)Splines gebruiken, want veeltermfuncties zijn verre van ideaal als je veel punten wil approximeren/interpoleren.

in meerdere dimensies ken ik geen methode noch een programma

Berichten: 4.246

Re: Meerdere variabelen (4) in 1 formule weergeven

Nog steeds heb je je probleem niet weergegeven, over welk model gaat het? Wat onderzoek je? Wat stellen de variabelen voor? Je hebt het over flow, ik neem aan dat je een proces modelleert? Lineaire optimalisatie met constraints?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Meerdere variabelen (4) in 1 formule weergeven

wat ik denk: hij heeft 5 dimentionale punten, en daar wil hij de best passende 5 dimentionale functie door laten gaan.
Laten we dat dan maar even afwachten (Franky?), want ik begreep dat hij polynomen verwachtte...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Meerdere variabelen (4) in 1 formule weergeven

Zeker ben ik er niet van.

In princiepe maakt het mij ook niet uit wat voor een formule het wordt. Een polynoom of iets anders.

Zolang het een goede benadering is van de tabel waarden vind ik het allemaal best.

Ik ben inderdaad bezig geweest met curve fitting. Ik vrees echter dat ik niet de juiste software heb.

De afwijking was zeer groot. Het programma dat ik gebruikte was datafit.

Weet jij een beter programma?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Meerdere variabelen (4) in 1 formule weergeven

Franky schreef:Ik ben inderdaad bezig geweest met curve fitting. Ik vrees echter dat ik niet de juiste software heb.

De afwijking was zeer groot. Het programma dat ik gebruikte was datafit.

Weet jij een beter programma?
Vroeger heb ik ooit CurveExpert gebruikt, misschien ben je daar iets mee.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Meerdere variabelen (4) in 1 formule weergeven

Raga schreef:kun je eens uitleggen, wat je precies bedoelt met dat de variabelen elkaar beinvloeden?

dat klinkt nogal vaag namelijk :D
Ik kan niet geheel gaan uitleggen wat ik aan het doen ben. Dit zal het bedrijf waarvoor ik deze stage opdracht doe

niet goed vinden.

Men moet denken aan bijvoorbeeld gasconsten.

Als je een gas comprimeert zal de kappa waarde en de dode ruimte in je motor invloed op elkaar hebben.

(als je even een PV diagram voor je ziet is dat logisch). Het is niet zo dat je de variabelen appart van elkaar

kan zien. Voor bijvoorbeeld de slag en de diameter van je zuiger (indien dode ruimte een procentueel getal is van je slagvolume) kan dat wel.

Berichten: 4.246

Re: Meerdere variabelen (4) in 1 formule weergeven

Franky schreef:Ik kan niet geheel gaan uitleggen wat ik aan het doen ben. Dit zal het bedrijf waarvoor ik deze stage opdracht doe

niet goed vinden.
Je kan je model toch wel geven?
Men moet denken aan bijvoorbeeld gasconsten.

Als je een gas comprimeert zal de kappa waarde en de dode ruimte in je motor invloed op elkaar hebben.
kappa zal toch wel redelijk constant blijven?
(als je even een PV diagram voor je ziet is dat logisch).
Over welk cyclus hebben we het?
Het is niet zo dat je de variabelen appart van elkaar kan zien.
Klopt, ze zijn gekoppeld via de vgl.
Voor bijvoorbeeld de slag en de diameter van je zuiger (indien dode ruimte een procentueel getal is van je slagvolume) kan dat wel.
Akkoord.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer