Magnetische veldlijn l

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 394

Magnetische veldlijn l

Waarom zijn in nummertje 3 de magnetische veldlijnen loodrecht op het pad op die plaats ?

In 1 en 2 zijn die duidelijk loodrecht, maar in 3 zie ik het niet.

zie bijlage
Bijlagen
tekening.doc
(49 KiB) 153 keer gedownload

Berichten: 53

Re: Magnetische veldlijn l

De veldlijnen lopen toch allemaal in dezelfde richting binnen de spoel. Ik snap jou vraag niet goed.

Berichten: 394

Re: Magnetische veldlijn l

Ja dat is mijn probleem niet, waarom geldt er dat bij lijnstukje nummer 3 er geldt dat de magnetische veldvector loodrecht op dat lijnstuk staat ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Magnetische veldlijn l

Waar zie je staan dat dat zo is? Ik zie het niet.

Berichten: 394

Re: Magnetische veldlijn l

In de rest van de tekst(ietsje na het midden), zie bijlage.
Bijlagen
tekening.doc
(95 KiB) 99 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Magnetische veldlijn l

Ah ja, ik snap het. De veldlijnen buiten de spoel lopen in cirkels om de spoel heen, in vlakken die loodrecht op het vlak van de tekening staan. Bij lijnstuk 3 lopen de veldlijnen dus haaks op dat lijnstuk, maar ook haaks op het vlak van de tekening.

Berichten: 6

Re: Magnetische veldlijn l

Ik denk persoonlijk (zo hebben wij het geleerd)

Dat in nummer 3 de veldlijnen WEL volgens het lijnstuk staan, maar omdat het lijnstuk in vergelijking tot de solenoide ver van het midden ligt, en de grootte van het veld buiten de solenoide veeeeeel kleiner is dan erbinnen, neemt men aan dat het magnetisch veld er 0 is (merk op dat dit slechts een benadering is, en dat er in werkelijkheid wel een veld is buiten de solenoide.) in de praktijk maakt men daarom vaak gebruik van toroidale spoelen, die geen veld geven erbuiten

Berichten: 394

Re: Magnetische veldlijn l

Bij lijnstuk 3 lopen de veldlijnen dus haaks op dat lijnstuk, maar ook haaks op het vlak van de tekening.


Ik zie dat niet :s

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Magnetische veldlijn l

De buitenwereld ziet de spoel als een dikke draad waarin de stroom loopt in de richting van de as van de spoel. De veldlijnen buiten de spoel zijn dus cirkels die rond de spoel lopen, in dezelfde richting als de windingen van de spoel. Dat staat ook zo, zij het in andere bewoordingen, in dat stukje tekst wat je laat zien.

Berichten: 394

Re: Magnetische veldlijn l

Ah we moeten dat dus zo bekijken, ik snap het.

Reageer