Fermi-energie voor isolatoren.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2.589

Fermi-energie voor isolatoren.

afbeelding werkt niet: zie hier (Mod Phys)

Als ik voor de fermi energie de defenitie: het minimum aan energie dat een elektron nodig heeft om in de conductie band te komen aan neem. Dan begrijp ik niet waarom dit voor halfgeleiders en isolatoren gedefinieerd is halverwege de band gap?

Als het elektron die afstand aflegt dan zit het toch nog niet in de conductie band. waarom definieert men dan de fermi energie dan zo?

Groeten.

edit mijn prentje: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Isolator-metal.svg

Berichten: 200

Re: Fermi-energie voor isolatoren.

Als ik voor de fermi energie de defenitie: het minimum aan energie dat een elektron nodig heeft om in de conductie band te komen aan neem.
Is de Fermi- Energie zo gedefineerd dan? Ik dacht eerder aan: The Fermi energy is a concept in quantum mechanics usually referring to the energy of the highest occupied quantum state in a system of fermions at absolute zero temperature. (wikipedia: "Fermi energy").

Dat komt net op iets anders neer toch?

Berichten: 2.589

Re: Fermi-energie voor isolatoren.

Maar de fermi energie heeft toch niets te maken met deeltjesfysica? Het staat in mijn boek waar men het banden model voor de elektronen uit de doeken doet.

Berichten: 200

Re: Fermi-energie voor isolatoren.

Maar de fermi energie heeft toch niets te maken met deeltjesfysica?


Nee niet echt, hoe bedoel je? Wordt dat ergens vermeld dan?
Het staat in mijn boek waar men het banden model voor de elektronen uit de doeken doet.
mmm Ik heb mijn boek er ook maar even bij gehaald: Hook&Hall Solid State Physics. Geen tijd om het aandachtig door te lezen. Maar er wordt hetzelfde gezegd als op Wikipedia. De Fermi energie is de energie die het elektron heeft in de hoogste kwantum toestand in waarbij alle kwantumtoestanden daaronder bezet zijn. Mijn boek noemt ook nog "Fermi level" en zegt dat dat hetzelfde is maar dan afhankelijk van de temperatuur, dus niet bij T=0.

Het verschil in energie tussen de banden wordt E-gap genoemd.

Berichten: 2.589

Re: Fermi-energie voor isolatoren.

Nee niet echt, hoe bedoel je? Wordt dat ergens vermeld dan?
Toen ik je definitie las tikte ik fermionen in, in google dat levert me iets deeltjes fysica achtig op.

Maar als de fermie energie die energie van het hoogste elektron is hoe kan dat dan voor isolatoren in de bangap gelegen zijn? Daar zijn toch geen elektronen? Groeten.

Berichten: 200

Re: Fermi-energie voor isolatoren.

Het is de hoogst beschikbare energie in geval dat alle energieen daaronder zijn opgevuld. Die kwantumtoestand hoeft niet per se bezet te zijn. Zie het maar als een zo'n lang verticaal cd rek, de cd-vakjes zijn de mogelijke toestanden, als er een cd in zit is deze toestand bezet door een elektron. Bij een halfgeleider zitten een aantal van die vakjes in het rek verstopt, zodat er geen cd's in kunnen.

Berichten: 2.589

Re: Fermi-energie voor isolatoren.

Maar dat energie niveau ligt in de bandgap maw in een verboden zone? Hoe kan dat? Als je nu zou stellen dat een elektron minimaal die energie moet verwerven dan heeft het een energie niveau verworven dat in de bandgap ligt? Kan dat? Groeten.

Reageer