Springen naar inhoud

Remkracht


  • Log in om te kunnen reageren

#1

arthurw

    arthurw


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 april 2008 - 15:16

Op de volgende vraag kan ik maar geen antwoord vinden.
de vraag gaat over de remkracht van een aanhanger
een aanhanger heeft een vertraging van 1000N wat is dan de remkracht
die op dat zelfde moment ervoor zorgt dat de aanhanger vertraagd,
zodat de opllopkracht minder wordt.

hopelijk kan iemand mij hier een berekening/ formule voor geven.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44875 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 april 2008 - 19:14

Dit lijkt sterk op een typisch schoolboekvraagje, afgezien van het feit dat eenheden niet kloppen.

Een vertraging druk je uit in m/s≤, een remkracht in N.

Dus, wat is het?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 april 2008 - 19:14

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#4

arthurw

    arthurw


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 april 2008 - 20:43

het is een vertraging van 1000N maar ik denk dat dat dan
ook als remkracht gezien kan worden.
Neem aan dat deze 1000N bij de totale remkracht opgeteld moet worden.
Mar ja hoe berekening ik deze remkracht dan?

#5

dirkwb

    dirkwb


  • >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 april 2008 - 20:47

het is een vertraging van 1000N maar ik denk dat dat dan
ook als remkracht gezien kan worden.

Indrukwekkend, zowel vertraging als kracht?

Neem aan dat deze 1000N bij de totale remkracht opgeteld moet worden.
Mar ja hoe berekening ik deze remkracht dan?

Heb je niet meer gegevens?

Veranderd door dirkwb, 16 april 2008 - 20:47

Quitters never win and winners never quit.

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44875 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 april 2008 - 21:02

Kun je ons eens wat meer vertellen waar je dit probleem vandaan hebt? Want met een remkracht, plus massa van de aanhanger, kun je wel een vertraging berekenen. Of andersom, met een remvertraging en de massa van de aanhanger een remkracht.

Maar met wat jij presenteert kunnen we niks, want een remvertraging kŠn simpelweg niet in newtons (N) worden uitgedrukt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

arthurw

    arthurw


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2008 - 12:31

Het gaat o een oplooprem van een aanhanger. De aanhanger heeft op een gegeven moment een
vertraging van 1000N. de vraag is dan wat dan de remkracht is die op datzelfde moment ervoor
zorgt dat de aanhanger vertraagd, zodat de oploopkracht minder wordt.?
gegeven is:
massa aanhanger leeg 250kg beladen 750kg
diameter banden 50cm
diameter trommel 20 cm
wrijvingscoefficient tussen banden en (droge) weg 0,5
wrijvingscoefficient tussen remschoen en remtrommel 0,5
hefboom verhouding van de hefboom aan de ingaande kant 3 op 1
hefboomlengte aan de uitgaan de kant 5cm
nokhoogte 2cm
veerstijfheid van de oploopveer 100N/cm.

Volgens mij hoeven niet alle waarden ingevuld te worden.

#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44875 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2008 - 14:06

De aanhanger heeft op een gegeven moment een
vertraging van 1000N.

Voor de vierde keer, dit KAN niet. Het is een remkracht van 1000 N, of een vertraging van, nou ja, niet van -1000 m/s≤ in elk geval, dat zou te dol zijn voor woorden.

de vraag is dan wat dan de remkracht is die op datzelfde moment ervoor
zorgt dat de aanhanger vertraagd, zodat de oploopkracht minder wordt.?

Die vermoed ik dus dat gewoon gegeven is. 1000 N. Daarmee is volgens mij je vraag in principe beantwoord.

Laten we dan maar stellen dat het om een remkracht van 1000 N gaat, anders komen we hier nooit uit:

F= m∑a
a= F/m = 1000/750 = - 1,33 m/s≤ (aanhanger met maximale belading)

Een personenauto heeft een minimale wettelijke remvertraging van - 5,7 m/s≤ (pak me niet op een tiende meer of minder)

Een en ander betekent dat de aanhanger de remweg van auto + aanhanger nog aanzienlijk verlengt. Maar dat is normaal, zij het niet erg wenselijk voor geremde aanhangers volgens mij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures