Remkracht
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 6
Remkracht
Op de volgende vraag kan ik maar geen antwoord vinden.
de vraag gaat over de remkracht van een aanhanger
een aanhanger heeft een vertraging van 1000N wat is dan de remkracht
die op dat zelfde moment ervoor zorgt dat de aanhanger vertraagd,
zodat de opllopkracht minder wordt.
hopelijk kan iemand mij hier een berekening/ formule voor geven.
de vraag gaat over de remkracht van een aanhanger
een aanhanger heeft een vertraging van 1000N wat is dan de remkracht
die op dat zelfde moment ervoor zorgt dat de aanhanger vertraagd,
zodat de opllopkracht minder wordt.
hopelijk kan iemand mij hier een berekening/ formule voor geven.
- Moderator
- Berichten: 51.259
Re: Remkracht
Dit lijkt sterk op een typisch schoolboekvraagje, afgezien van het feit dat eenheden niet kloppen.
Een vertraging druk je uit in m/s², een remkracht in N.
Dus, wat is het?
Een vertraging druk je uit in m/s², een remkracht in N.
Dus, wat is het?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
- Berichten: 24.578
-
- Berichten: 6
Re: Remkracht
het is een vertraging van 1000N maar ik denk dat dat dan
ook als remkracht gezien kan worden.
Neem aan dat deze 1000N bij de totale remkracht opgeteld moet worden.
Mar ja hoe berekening ik deze remkracht dan?
ook als remkracht gezien kan worden.
Neem aan dat deze 1000N bij de totale remkracht opgeteld moet worden.
Mar ja hoe berekening ik deze remkracht dan?
-
- Berichten: 4.246
Re: Remkracht
Indrukwekkend, zowel vertraging als kracht?arthurw schreef:het is een vertraging van 1000N maar ik denk dat dat dan
ook als remkracht gezien kan worden.
Heb je niet meer gegevens?Neem aan dat deze 1000N bij de totale remkracht opgeteld moet worden.
Mar ja hoe berekening ik deze remkracht dan?
Quitters never win and winners never quit.
- Moderator
- Berichten: 51.259
Re: Remkracht
Kun je ons eens wat meer vertellen waar je dit probleem vandaan hebt? Want met een remkracht, plus massa van de aanhanger, kun je wel een vertraging berekenen. Of andersom, met een remvertraging en de massa van de aanhanger een remkracht.
Maar met wat jij presenteert kunnen we niks, want een remvertraging kán simpelweg niet in newtons (N) worden uitgedrukt.
Maar met wat jij presenteert kunnen we niks, want een remvertraging kán simpelweg niet in newtons (N) worden uitgedrukt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 6
Re: Remkracht
Het gaat o een oplooprem van een aanhanger. De aanhanger heeft op een gegeven moment een
vertraging van 1000N. de vraag is dan wat dan de remkracht is die op datzelfde moment ervoor
zorgt dat de aanhanger vertraagd, zodat de oploopkracht minder wordt.?
gegeven is:
massa aanhanger leeg 250kg beladen 750kg
diameter banden 50cm
diameter trommel 20 cm
wrijvingscoefficient tussen banden en (droge) weg 0,5
wrijvingscoefficient tussen remschoen en remtrommel 0,5
hefboom verhouding van de hefboom aan de ingaande kant 3 op 1
hefboomlengte aan de uitgaan de kant 5cm
nokhoogte 2cm
veerstijfheid van de oploopveer 100N/cm.
Volgens mij hoeven niet alle waarden ingevuld te worden.
vertraging van 1000N. de vraag is dan wat dan de remkracht is die op datzelfde moment ervoor
zorgt dat de aanhanger vertraagd, zodat de oploopkracht minder wordt.?
gegeven is:
massa aanhanger leeg 250kg beladen 750kg
diameter banden 50cm
diameter trommel 20 cm
wrijvingscoefficient tussen banden en (droge) weg 0,5
wrijvingscoefficient tussen remschoen en remtrommel 0,5
hefboom verhouding van de hefboom aan de ingaande kant 3 op 1
hefboomlengte aan de uitgaan de kant 5cm
nokhoogte 2cm
veerstijfheid van de oploopveer 100N/cm.
Volgens mij hoeven niet alle waarden ingevuld te worden.
- Moderator
- Berichten: 51.259
Re: Remkracht
Voor de vierde keer, dit KAN niet. Het is een remkracht van 1000 N, of een vertraging van, nou ja, niet van -1000 m/s² in elk geval, dat zou te dol zijn voor woorden.De aanhanger heeft op een gegeven moment een
vertraging van 1000N.
Die vermoed ik dus dat gewoon gegeven is. 1000 N. Daarmee is volgens mij je vraag in principe beantwoord.de vraag is dan wat dan de remkracht is die op datzelfde moment ervoor
zorgt dat de aanhanger vertraagd, zodat de oploopkracht minder wordt.?
Laten we dan maar stellen dat het om een remkracht van 1000 N gaat, anders komen we hier nooit uit:
F= m·a
a= F/m = 1000/750 = - 1,33 m/s² (aanhanger met maximale belading)
Een personenauto heeft een minimale wettelijke remvertraging van - 5,7 m/s² (pak me niet op een tiende meer of minder)
Een en ander betekent dat de aanhanger de remweg van auto + aanhanger nog aanzienlijk verlengt. Maar dat is normaal, zij het niet erg wenselijk voor geremde aanhangers volgens mij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270