Springen naar inhoud

Po wiskunde vraagje

• Log in om te kunnen reageren

Guess911

Guess911

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 april 2008 - 17:04

Ik ben bezig met mijn PO wiskunde (5havo, wa12)
maar ik kom er niet helemaal uit
zou iemand alsjeblieft even tijd willen nemen om er naar te kijken?

opdracht:

Leegstaande vliegtuigstoelen lonen niet veel. Veel luchtvaartmaatschapppijen kampen dagelijks met het probleem van passagiers die wel gereserveerd hebben maar die op het laatste moment hun vlucht annuleren of gewoon niet komen opdagen. Doordat er op die manier stoelen leeg blijven is het rendement van een vlucht lager dan bij volle bezetting. In deze praktische opdracht bestudeer je methoden om het rendement van zo'n vlucht te verhogen.

De maatschappij ging uit van een binomiale verdeling met een kans van 8% dat een gereserveerde stoel niet wordt opgeeÔst. Ze vroeg zich af of de schade beperkt zou kunnen blijven door meer dan 75 boekingen toe te staan. Dan ontstaat er dus wel een probleem als iedereen komt opdagen, want dan kunnen er een paar niet mee. Deze niet-geplaatste passagiers wordt echter een schadevergoeding gegeven: zij krijgen het dubbele van de reissom terug. Dit is de zogenaamde double-your-money-back garantie.

Ga uit van de volgende gegevens voor een vlucht van 75 stoelen:

Een ticket kost 200 euro waarvan 100 euro winst is en 100 euro kosten. Een stoel die leeg blijft kost de maatschappij dus 100 euro. Het aantal niet-op-komen-dagers is binomiaal verdeeld met een kans van 8% per stoel

de vraag die ik niet snap:

Onderzoek hoeveel tickets de maatschappij zou moeten verkopen om de winstverwachting zo groot mogelijk te maken.

Groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 april 2008 - 17:18

Je zal dus moeten zoek naar een functie, die de winst uitdrukt in functie van het aantal verkochte tickets.

Laat eens zien wat je hiervoor hebt.

EDIT: het lijkt mij dat de functie 2 variabelen gaat hebben. Het aantal personen dat niet opdracht speelt ook een rol
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 april 2008 - 18:19

Ik kom uit dat de winst maximaal is bij 75 tickets :D
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures