[chemie/programma] chemsketch

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

[chemie/programma] chemsketch

Voor structuurformules in verslagen wil ik voortaan het programma ChemSketch gebruiken, alleen ben bij het uitproberen ervan op een probleem gestuit.

Als je bijvoorbeeld een molecuul etheen wilt tekenen, maakt het programma daar dit van:

Code: Selecteer alles

H

   H

  \

   /

-------------

  /

   \

H

   H
Wat is echter wil is dit:

Code: Selecteer alles

H

 H

  \

 /

C-------------C

  /

 \

H

 H
Nu heb ik al wel gezocht en een optie hiervoor gevonden. Echter, die moet je keer op keer opnieuw gebruiken. Daarbij moet je namelijk eerst (een stuk van) de structuurformule tekenen en dan kun je bij de voorkeuren ervan wel aangeven dat de koolstofatomen zichtbaar moeten worden.

Ik zoek echter naar een permanente oplossing, die dus gelijk goed staat als je het programma opstart. Iemand enig idee?

Daarnaast nog een klein, minder belangrijk, vraagje: Als je zo'n programma gebruikt voor al die afbeeldingen, moet je dat dan ook ergens vermelden? Het is wel zo dat je afbeeldingen in de bronvermelding moet opnemen, maar deze maak je zelf. Maar omdat het met een speciaal programma is, denk ik toch dat je dat ergens moet noemen. De vraag is alleen waar...
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [chemie/programma] chemsketch

In ChemSketch kun je in het "properties" scherm kiezen om deze instellingen (met Show Carbons: All) te bewaren als opmaakprofiel, zoals daar ook de opmaakprofielen voor de diverse tijdschriften staan. Wanneer je deze hebt weggeschreven klik je op "Set default" en klaar is Kees.

Je hoeft het gebruikte programma niet te vermelden.

Overigens ben ik benieuwd waarom je expliciet alle koolstofatomen wil weergeven. In de gangbare notatie worden ze niet zonder reden weggelaten: het maakt je structuur veel overzichtelijker, zeker in het geval van grotere moleculen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [chemie/programma] chemsketch

In ChemSketch kun je in het "properties" scherm kiezen om deze instellingen (met Show Carbons: All) te bewaren als opmaakprofiel, zoals daar ook de opmaakprofielen voor de diverse tijdschriften staan. Wanneer je deze hebt weggeschreven klik je op "Set default" en klaar is Kees.
Bedankt! Ga er nog even na kijken
Je hoeft het gebruikte programma niet te vermelden.
Toch niet dus. Weet ik dat ook weer.
Overigens ben ik benieuwd waarom je expliciet alle koolstofatomen wil weergeven. In de gangbare notatie worden ze niet zonder reden weggelaten: het maakt je structuur veel overzichtelijker, zeker in het geval van grotere moleculen.
Het verslag waarvoor ik het nu wil gebruiken, gaat over polymeerchemie. Juist bij bijvoorbeeld de polymerisatie van etheen (vandaar ook dat atoom als voorbeeld), wil ik die koolstofatomen erin hebben om duidelijk de link tussen de openklappende binding te laten zien. In andere gevallen kan het weglaten inderdaad overzichtelijker zijn, maar hierbij vond ik het wel van belang.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [chemie/programma] chemsketch

Het verslag waarvoor ik het nu wil gebruiken, gaat over polymeerchemie. Juist bij bijvoorbeeld de polymerisatie van etheen (vandaar ook dat atoom als voorbeeld), wil ik die koolstofatomen erin hebben om duidelijk de link tussen de openklappende binding te laten zien. In andere gevallen kan het weglaten inderdaad overzichtelijker zijn, maar hierbij vond ik het wel van belang.
Dat is zeker waar. Anders zou je etheen weer moeten geven als =

niet bijster duidelijk dus.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer