soortelijke weerstand

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

soortelijke weerstand

ik heb voor mijn studie (elktrotechniek) een onderzoek opgesteld over de invloed van de temperatuur op de soortelijk weerstand. in mijn onderzoke kwam ik dus te weten dat de soortelijke weerstand niet linear loopt naarmate de temperatuur stijgt.

Ik weet dat er een formule voor is te vinden, die de realtie tussen de soortelijke weerstand en de temperatuur weergeeft.

weet iemand deze toevallig te vinden, is er recent mee bezig geweest? want ik ben niet geslaagd deze te vinden. Heel erg bedankt alvast

Berichten: 13

Re: soortelijke weerstand

Rt = R0 + (R0 x alpha x t)

of Rt = R0 (1 + alpha x t)

Berekenen we, van een geleider met R0 ohm weerstand bij 0°C, de weerstand Rt bij een temperatuur van t°C.

Gezien alpha, de temperatuurscoëfficiënt, de weerstandsvermeerdering per ohm en per graad aangeeft, zal de weerstand voor elke temperatuurverhoging van 1 °C, vergroten met R0 x alpha en voor een temperatuursvermeerdering van T°: R0 x alpha x t

Re: soortelijke weerstand

aangezien ik dit wel interresant vind, wil ik er wel meer over weten.

Wat houdt de alpha hier precies in, aangezien ik in avwo 5 zeggen deze begrippen mij niet zoveel

Berichten: 13

Re: soortelijke weerstand

Het getal dat aanduidt hoeveel de weerstand van een bepaalde stof verandert, voor elke temperatuurverhoging van 1°C en voor een beginweerstand van 1 ohm, noemt men de temperatuurscoëfficiënt van die stof. Met stelt de temperatuurscoëfficiënt voor met de letter alfa. De temperatuurscoëfficiënt kan verschillen naargelang de begintemperatuur.

Enkele temperatuurscoëfficiënten bij 15°C zijn

* Aluminium 0.004

* Koper 0.004

* Ijzer 0.0045

* Constantaan 0.00001

* Nikkel 0.0002

Re: soortelijke weerstand

Weet iemand ook of de relatie tussen de soortelijke weerstand en de temperatuur evenredig met elkaar zijn?

of is er iets waar dat het alleen bij kleine temperatuursveranderginen zo is?

groeten dirk

Re: soortelijke weerstand

Als de temperatuur bij een constantaandraad toeneemt, neemt de soortelijke weerstand dan ook toe?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: soortelijke weerstand

Als de temperatuur bij een constantaandraad toeneemt, neemt de soortelijke weerstand dan ook toe?


Constantaan zie wikipedia

Reageer