Springen naar inhoud

Het 1 en het ander

• Log in om te kunnen reageren

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 17 april 2008 - 03:20

Goedemorgen,

Als je het 1 met het ander vergelijkt is er dan altijd een verschil?
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2008 - 06:53

Niet als je abstracte, ontastbare zaken met elkaar vergelijkt. Bijvoorbeeld het cijfer 1 en een ander cijfer 1. Die zijn identiek.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 17 april 2008 - 08:47

Niet als je abstracte, ontastbare zaken met elkaar vergelijkt. Bijvoorbeeld het cijfer 1 en een ander cijfer 1. Die zijn identiek.

Maar praat je dan wel over het vergelijken van het 1 en het ander?

wat jij eigenlijk met elkaar vergelijkt is hetzelfde, in het geval van de 2 enen in jouw voorbeeld, als je de 2 enen zoals jij dat omschrijft losziet van elkaar zie je 2 maal een 1 staan als je deze echter gaat verplaatsen en je zou ze over elkaar heen leggen dan zie je maar 1 keer het getal 1. En praat je dan nog over een vergelijking?
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2008 - 10:06

En praat je dan nog over een vergelijking?

Wiskundig, ja. Maar dat bedoel jij misschien niet... Ik begrijp uit je uitleg dat jij met "het ander" eigenlijk al (impliciet?) iets anders bedoelt dan het een. In dat geval zit het antwoord in je vraag natuurlijk: nee, het een is niet het ander.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

bibliotheek357

bibliotheek357

• >250 berichten
  • 310 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2008 - 10:33

Goedemorgen,

De vragen die je stelt zijn wel heel onduidelijk.. Een extra toelichting over wat je precies bedoelt maakt het makkelijker om er over na te denken (zie deze topic bv: http://www.wetenscha...howtopic=83267)

Maar indien je het inderdaad over twee verschillende voorwerpen hebt (die dan wel hetzelfde mogen voorstellen, zoals twee ballen, no pun intended), kan het 1 nooit het ander zijn. Twee voorwerpen kunnen nooit in dezelfde tijd en ruimte bevinden tenzij je het over hetzelfde voorwerp hebt, waarbij je dus wel het een hebt, maar niet het ander. (dus ik sluit me in feite aan bij het antwoord van TD :D)
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!
(quotatie van Jan van de Velde)

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 17 april 2008 - 11:29

wat jij eigenlijk met elkaar vergelijkt is hetzelfde, in het geval van de 2 enen in jouw voorbeeld, als je de 2 enen zoals jij dat omschrijft losziet van elkaar zie je 2 maal een 1 staan als je deze echter gaat verplaatsen en je zou ze over elkaar heen leggen dan zie je maar 1 keer het getal 1. En praat je dan nog over een vergelijking?

Wiskundig, ja.

Dus als ik jou antwoord in oogschouw neem dan zeg jij eigenlijk dat als je het getal 1 met zichzelf vergelijkt dit wiskundig verantwoord is en er geen verschil is. Mijn vraag aan jouw is dan hoe ziet deze vergelijking eruit? en praat je dan over een puur statische 1?

De vragen die je stelt zijn wel heel onduidelijk.. Een extra toelichting over wat je precies bedoelt maakt het makkelijker om er over na te denken (zie deze topic bv: http://www.wetenscha...howtopic=83267)

Maar indien je het inderdaad over twee verschillende voorwerpen hebt (die dan wel hetzelfde mogen voorstellen, zoals twee ballen, no pun intended), kan het 1 nooit het ander zijn. Twee voorwerpen kunnen nooit in dezelfde tijd en ruimte bevinden tenzij je het over hetzelfde voorwerp hebt, waarbij je dus wel het een hebt, maar niet het ander. (dus ik sluit me in feite aan bij het antwoord van TD :D)

bovenstaand verhaal wordt wel heel erg vaag.
Je schrijft bijvoorbeeld:Twee voorwerpen kunnen nooit in dezelfde tijd en ruimte bevinden

Zou je wat nader kunnen toelichten hoe je erbij komt dat 2 voorwerpen nooit in dezelfde tijd en ruimte kunnen zijn

Tevens wilde ik je nog even wijzen op het topic wat jij in je post noemt en kan jou daar het volgende over schrijven:

Volgens mij is de vraag gesteld in het begin van het topic zo duidelijk als het maar kan. Kun jij precies aangeven waar in de vraag bij jou onduidelijkheid onstaat? En misschien wat duidelijker geschreven, wat snap jij niet aan die vraag?
Als jij deze vragen beantwoord zou je dat dan in het door jou genoemde topic willen doen?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2008 - 11:47

Dus als ik jou antwoord in oogschouw neem dan zeg jij eigenlijk dat als je het getal 1 met zichzelf vergelijkt dit wiskundig verantwoord is en er geen verschil is. Mijn vraag aan jouw is dan hoe ziet deze vergelijking eruit? en praat je dan over een puur statische 1?

Ik ken geen variabele 1, alleen een constante. Die is uiteraard gelijk aan zichzelf, in al zijn voorstellingen.
Zoals: 1=1, 6+2/2-2*3 = 1, cos(0) = 1, x/x = 1 (voor x niet 0), x0 = 1 (voor x niet 0), ...
In deze context spreken we doorgaans niet meer van vergelijkingen, maar gelijkheden of identiteiten.
Een vergelijking zou zijn van de vorm: x=1. Dit geldt alleen wanneer x precies de waarde 1 heeft.

Maar volgens mij heb je het daar helemaal niet over... In de wiskunde heb je definities, die je wat mij betreft zelf mag kiezen. Je kan "vergelijking" zo definiëren dat jouw "probleem" er wel aan voldoet, maar evenzeer dat het er niet aan voldoet. Daar schiet je dus niks mee op.

Stel je eigenlijk wel een vraag? Want volgens mij beantwoord je je eigen vraag door te impliceren dat je met het ander iets bedoelt dat strikt verschillend is van het een. In dta geval is er natuurlijk een verschil, "per definitie"!

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2008 - 12:31

Je schrijft bijvoorbeeld:Twee voorwerpen kunnen nooit in dezelfde tijd en ruimte bevinden

Zou je wat nader kunnen toelichten hoe je erbij komt dat 2 voorwerpen nooit in dezelfde tijd en ruimte kunnen zijn

Ik denk dat bedoeld wordt dat twee verschillende objecten zich niet tegelijkertijd op dezelfde plaats kunnen bevinden.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 17 april 2008 - 14:56

Ik ken geen variabele 1, alleen een constante.

Dus 1 is volgens jouw dus een vaste constante waarde die niet aan veranderingen onderhevig is. Als 1-1=0 dan veranderen in deze vergelijking de 2 constantes in een geheel nieuwe waarde Kun je dan wel spreken van constantes, immers de constantes zijn aan verandering onderhevig, sterker nog er blijft niets van over.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2008 - 15:01

Dus 1 is volgens jouw dus een vaste constante waarde die niet aan veranderingen onderhevig is.

Juist.

Als 1-1=0 dan veranderen in deze vergelijking de 2 constantes in een geheel nieuwe waarde Kun je dan wel spreken van constantes, immers de constantes zijn aan verandering onderhevig, sterker nog er blijft niets van over.

De twee constanten "1" veranderen helemaal niet, die zijn wat ze zijn en dat zullen ze altijd zijn.
Je ziet hier een (wiskundige) bewerking, namelijk de som van 1 en -1, of het verschil van 1 en 1.
Die operatie heeft als uitkomst een ander getal, namelijk 0. Op zijn beurt ook weer een constante.

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 17 april 2008 - 20:20

Goedemorgen,

Juist.

De twee constanten "1" veranderen helemaal niet, die zijn wat ze zijn en dat zullen ze altijd zijn.
Je ziet hier een (wiskundige) bewerking, namelijk de som van 1 en -1, of het verschil van 1 en 1.
Die operatie heeft als uitkomst een ander getal, namelijk 0. Op zijn beurt ook weer een constante.

bovenstaand verhaal is duidelijk en in de uitleg wordt geschreven dat het getal 1 altijd een constante is. Maar als ik nou het getal 1 aan de dimensie tijd koppel dus 1 seconde. Is dan getal 1 nog altijd een constante?

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2008 - 20:30

Is dan getal 1 nog altijd een constante?

Heb jij een ander definitie van constante?
Quitters never win and winners never quit.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2008 - 22:36

bovenstaand verhaal is duidelijk en in de uitleg wordt geschreven dat het getal 1 altijd een constante is. Maar als ik nou het getal 1 aan de dimensie tijd koppel dus 1 seconde. Is dan getal 1 nog altijd een constante?

Is 1 meter altijd hetzelfde? Ja, tenzij we de definitie van een meter ooit veranderen... Zo ook met een seconde, lijkt me. Tenzij je het misschien over exotische fysica hebt, maar dat doet geen afbreuk aan het feit dat het getal 1, wiskundig, een constante is.

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 18 april 2008 - 10:28

Wiskundig, ja. Maar dat bedoel jij misschien niet... Ik begrijp uit je uitleg dat jij met "het ander" eigenlijk al (impliciet?) iets anders bedoelt dan het een. In dat geval zit het antwoord in je vraag natuurlijk: nee, het een is niet het ander.

Er wordt geschreven in bovenstaande uitleg dat het 1 nooit het ander kan zijn, echter in onderstaande uitleg wordt geschreven dat 1 meter altijd hetzelfde is. Zo ook met een seconde.

Is 1 meter altijd hetzelfde? Ja, tenzij we de definitie van een meter ooit veranderen... Zo ook met een seconde, lijkt me. Tenzij je het misschien over exotische fysica hebt, maar dat doet geen afbreuk aan het feit dat het getal 1, wiskundig, een constante is.

Als ik het bovenstaande samenvat wordt er eigenlijk gezegt dat elke seconde gelijk is. Maar de seconde waar over gepraat wordt is eigenlijk een beweging namelijk van 0 naar 1 En een beweging kan alleen plaatsvinden als er een ruimte is. Dus buiten dat het getal 1 aan de tijd gekoppeld wordt wordt deze automatisch ook aan een ruimte gekoppeld.
In het geval van de seconde deze kun je deze niet loskoppelen van de ruimte en de bewegingen die hierin plaatsvinden.
Eigelijk anders gezegt, 1 seconde is onlosmakelijk verbonden met alle bewegingen in deze ruimte.
Nu volgt de vraag: Als je de ene seconde vergelijkt met de andere seconde is deze dan exact gelijk?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 april 2008 - 12:22

Er wordt geschreven in bovenstaande uitleg dat het 1 nooit het ander kan zijn, echter in onderstaande uitleg wordt geschreven dat 1 meter altijd hetzelfde is. Zo ook met een seconde.

Het een kan nooit gelijk aan het ander zijn, als jij met het ander iets expliciet verschillend van het een bedoelt. Twee objecten die verschillen, zijn niet gelijk aan elkaar. Dat wil echter niet zeggen dat hun lengtes (theoretisch) niet gelijk kunnen zijn aan elkaar. In hoeverre jij die lengtes als "verschillende dingen" ziet, weet ik niet. Dan moet je zelf eerst maar eens duidelijker aangeven over wat voor objecten of abstracties daarvan je het hebt.

Als ik het bovenstaande samenvat wordt er eigenlijk gezegd dat elke seconde gelijk is.

Zoek even met google de definitie van een seconde (bijvoorbeeld op wikipedia te vinden).
Die definitie is "constant", tenzij men ooit beslist een andere definitie te gaan hanteren.

Maar de seconde waar over gepraat wordt is eigenlijk een beweging namelijk van 0 naar 1 En een beweging kan alleen plaatsvinden als er een ruimte is. Dus buiten dat het getal 1 aan de tijd gekoppeld wordt wordt deze automatisch ook aan een ruimte gekoppeld. (...)

Een beweging van 0 naar 1? Dat zie ik nergens in de definitie van een seconde...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures