Springen naar inhoud

Maagzweer

• Log in om te kunnen reageren

Hitomi

Hitomi

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2008 - 11:44

Is het zo dat als je in je leven ooit maagzweer heb gehad je hele leven eraan vast zit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2008 - 16:47

Vroeger waren maagzweren inderdaad slepende en moeilijk behandelbare kwalen, maar vervolgens kwamen er medicijnen zoals antacida en H2-antagonisten op de markt en tegenwoordig zijn maagzweren relatief eenvoudig te genezen met de nog effectievere protonpompremmers.

PS: Je vraag is ook in het zwart perfect leesbaar.
PPS: Dit hoort m.i. thuis in "Pathologie".

Veranderd door Klintersaas, 17 april 2008 - 16:48

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2008 - 15:45

Hitomi,

wat je zegt klopt deels.

Vroeger was het zo dat men dacht dat maagzweren puur door de stress kwamen. Het was dus eigenlijk niet mogelijk om je te behandelen als je maagzweren had. Men zei dan gewoon dat je minder stress (zenuwen) mocht hebben... en bla bla.

Nu weet men dat het vooral een bacterie is die maagzweren veroorzaakt.
Men kan dit efficient behandelen en ervoor zorgen dat de maagzweer verdwijnt. Wel is het zo dat je personen hebt die er veel gevoeliger voor zijn en voor blijven. Met andere woorden: je "kan" een soort van aanleg hebben om maagzweren te ontwikkelen. De combinatie bacterie-stress speelt hier een rol.

Stress op zich zal geen maagzweer veroorzaken, maar kan het wel erger maken of ervoor zorgen dat je er lange tijd last van gaat hebben. Stress kan namelijk een ontregeling van de maag-darm biotiek zorgen en aldus een hoger risico geven op een maagzweer of darmklachten algemeen.

check dit eens: http://www.gezondhei...t...t&art_id=77

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2008 - 19:54

Het is inderdaad niet zo dat je er je hele leven aan vasthangt. Het hangt af van welk type gastritis je hebt.

We hebben type A, B, C

Type a is auto immuun gastritis, B is Heliocobacter pylori gastritis, en C is reactieve gastritis zoals bij aspirine en NSAID's

De behandeling kan dus slechts beginnen als men weet welke type gastritis de patient heeft. Soms is deze behandeling dus envoudig (gewoon weglaten NSAID of aspirine bijvoorbeeld).

De behandeling van gastritis is nog redelijk nieuw voor de geneeskunde aangezien men een goeie 10 jaar geleden dacht dat gastritis door stress werd veroorzaakt. Vroege ging het dan ook om lauter supportieve therapie.

Wat ik altijd een aandachtspunt vind is het vitamine B12 tekort bij gastritis.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

loek

loek

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2008 - 17:26

Wel is het zo dat je personen hebt die er veel gevoeliger voor zijn en voor blijven. Met andere woorden: je "kan" een soort van aanleg hebben om maagzweren te ontwikkelen

Naar aanleiding van dit topic heb ik wat aanvullende vragen:

In hoeverre bestaat die 'aanleg'? Krijg je een bacterie niet altijd toevallig. Of is er sprake van 'aanleg' in de zin van: 'de 1 heeft de bacterie zonder klachten en de ander met?

En in hoeverre is er een erfelijke component aanwezig?

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2008 - 20:38

Sorry, ik merk dat ik een foute uitleg heb gedaan. Ik heb namelijk gesproken over gastritis maar eigenlijk gaat het hem gewoon over een maagulcus. Bijden zijn dan ook nogal gelijkaardig.

80 % van de maagzweren wordt door Helicobacter Pylori veroorzaakt en 20 % door NSAID (soort medicijnen).

Over de aanleg kan ik weinig zeggen: wel weet ik dat er nogal wat maagzuur moet zijn. Dat zuur zorgt dan voor verder weefselafbraak. Mensen die veel maagzuur maken (en zo zijn er), hebben dus waarschijnlijk meer kans om een maagzweer te krijgen.

Een erfelijke component is nauwelijks aanwezig. Zoals gezegd wordt het meestal door een bacterie veroorzaakt. 1/5 van de bevolking heeft deze bacterie in de maag. bij 85 % van de personen die geinfecteerd zijn kan men de infectie bestrijden. 15 % van de Helicobacter Pylori stammen zijn resistent. Met andere woorden, 15 % van de mensen met een maagzweer kan men niet genezen (maar wel behandelen).

Roken, alcohol, en stress veroorzaken geen maagzweren. Maar ze doen wel de maagzuurproductie toenemen wat dan weer kan helpen bij het doorbreken van de maagwand.

Zoals je misschien wel weet weten we slechts nog maar een tiental jaar dat Helicobacter Pylori aan de basis ligt van maagzweren. We weten er dus eigenlijk het fijne nog niet van.

Veranderd door Jona444, 19 mei 2008 - 20:41

Its supercalifragilisticexpialidocious!

Axioma

Axioma

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2008 - 00:10

Nou, het is niet zo dat je heel je leven eraan vastzit zoals een herpes virus. Wel ben je vatbaarder. Dus bij perioden met stress heb je een kans dat het recidiveert.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2008 - 00:23

Voor de goede orde; stress kan wel degelijk een ulcus veroorzaken. Ik heb het dan niet over de
stress die je ervaart als je een onvoldoende hebt gehaald voor een proefwerk, maar stress t.g.v.
lichamelijke trauma's zoals grote operaties. De zogenaamde stressulcus-profylaxe in de vorm
van protonpompremmers is eerder regel dan uitzondering op de Intensive Care waar patienten
liggen met bovenstaande problematiek.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2008 - 00:24

Nou een familielid van mij had ooit een maagzweer. Vanaf dat je een maagzweer hebt, breekt een tijd aan waarin je in extremen op je voeding moet gaan letten. Heel wat zaken mag je niet meer eten. Maar naar verloop van tijd kan je wel wat losser worden in de regels, en zijn sommige dingen weer toegelaten. Je kan zelfs op termijn dus zo goed als genezen. Dat betekent dat je weer kan leven (eten dus) zoals vroeger, maar sommige dingen blijven voor altijd verboden. Dus volgens mij kan je concluderen dat je er inderdaad je hele leven aan vast hangt.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."
--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 oktober 2008 - 14:55

[mod]

Nou een familielid van mij had ooit een maagzweer. (..)

Gelieve dit soort persoonlijke ervaringen buiten deze discussie te houden. Volgens de standaards die we hier proberen te hanteren voegt dit weinig toe, zeker omdat alle details over de situatie ontbreken (de ene maagzweer/patient is de andere niet). Een patiŽnten forum is wellicht beter geschikt voor zulke posts.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures