Magnetisch veld groter of kleiner in staal?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2.589

Magnetisch veld groter of kleiner in staal?

In een boek maakt men een magnetische berekening. Men probeert het veld H ifv de stroom te vinden. Men stelt daarbij volgende:

In eerste benadering mag men de reluktantie van ijzer verwaarlozen oftewel
\(µ _{ijzer} >> \ \ \rightarrow H_{ijzer} <<\)
Ik interpreteer dat als: het ijzer biedt een kleinere weerstand voor de veldlijnen en ik zou dan stellen dat het veld daarom groter word. Waarom is dit niet zo? Maw waarom resulteert een kleinere weerstand niet in een groter magnetisch veld?

Kan je besluiten dat het veld in de ruimte rond het ijzeren stuk, dus in de lucht krachtiger is?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Magnetisch veld groter of kleiner in staal?

Kan je besluiten dat het veld in de ruimte rond het ijzeren stuk, dus in de lucht krachtiger is?
In tekeningen met magneetvelden en ijzeren voorwerpen zie je altijd, dat de veldlijn 'naar het ijzer toegetrokken zijn'.

Hoe dichter de veldlijnen bij elkaar lopen, hoe sterker het plaatstelijke magneetveld is.

Kennelijk is in het ijzer de magnetische veldsterkte groter dan verder weg van het ijzer.

Overigens kun je de sterkte in het ijzer niet meten!

Eigenlijk bedoel ik met de sterkte de B = magnetische fluxdichtheid ofwel de magnetische inductie.

Berichten: 2.589

Re: Magnetisch veld groter of kleiner in staal?

Als het veld daar dan toch sterker is waarom mag je het dan verwaarlozen?

Berichten: 53

Re: Magnetisch veld groter of kleiner in staal?

De veldsterkte H zal overal gelijk zijn. Het is de magnetische fluxdichtheid B die zal afhangen van het soort materiaal (en dus ook relatieve permeabiliteit µr) je gebruikt.

Gebruik je een materiaal met een hoge relatieve permeabiliteit bvb µr=1000, dan zal de fluxdichtheid hier groter zijn dan in een materiaal met een lagere permeabiliteit bvb µr=200.

De verhouding tussen B en H wordt bepaald door µ. En µ=µ0*µr waarin µ0=4*pi*10^-7H/m (contsante)

B=µ*H

Maar de veldsterkte H zal overal even groot zijn. Dus als je de veldsterkte wil zoeken maakt het niet uit welk materiaal je hebt. Het is de fluxdichtheid of inductie die hoger zal zijn in staal , zoals thermo1945 al zei.

Berichten: 2.589

Re: Magnetisch veld groter of kleiner in staal?

Maar de veldsterkte H zal overal even groot zijn.
Met wat associeer ik dit dan met sterkte of zo? of met een zekere stroming die niet onderbroken word?

Kan mij iemand uitleggen waarom men het ijzer mag verwaarlozen? Groeten.

Reageer