[wiskunde] bewijs convergentie rij

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4.246

[wiskunde] bewijs convergentie rij

2.PNG
2.PNG (14.69 KiB) 243 keer bekeken


(a): Intuïtief klopt het wel, maar ik zie niet in hoe ik dat moet bewijzen. Moet ik de definitie van convergentie gebruiken?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] bewijs convergentie rij

Opdat x de limiet van een rij x(n) kan zijn, moet x een ophopingspunt zijn van de verzameling van alle x(i). Stel dat bijvoorbeeld x>b de limiet zou zijn, dan is er een e-omgeving van x die geen enkele x(i) bevat, x is dus geen ophopingspunt en kan bijgevolg onmogelijk de limiet van x(n) zijn.

Voor b: neem een rij met startwaarde tussen a en b, monotoon (strikt) stijgend en convergerend naar b. Dan is de limiet b, terwijl geen van de x(i)'s de waarde b aanneemt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 394

Re: [wiskunde] bewijs convergentie rij

Of

a) limieten behouden ongelijkheid (is een stellingkje)

b) neem hier x_n=2-1/n , dan is lim x_n=2 terwijl voor alle x_n er geldt dat ...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] bewijs convergentie rij

a) limieten behouden ongelijkheid (is een stellingkje)
Kun je iets duidelijker zijn over die stelling?

Bij (b) staan er ook ongelijkheden, die worden niet behouden...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] bewijs convergentie rij

Opdat x de limiet van een rij x(n) kan zijn, moet x een ophopingspunt zijn van de verzameling van alle x(i).
Het probleem is dat in de paragraaf alleen de epsilon-definitie voor de limiet staat en ik weet dus niet hoe deze uitspraak kan ondersteunen.
1.PNG
1.PNG (24.44 KiB) 251 keer bekeken
Stel dat bijvoorbeeld x>b de limiet zou zijn, dan is er een e-omgeving van x die geen enkele x(i) bevat, x is dus geen ophopingspunt en kan bijgevolg onmogelijk de limiet van x(n) zijn.
Wat is eigenlijk een ophopingspunt?
b) neem hier x_n=2-1/n , dan is lim x_n=2 terwijl voor alle x_n er geldt dat ...
Dit voorbeeld had ik ook in gedachten. :D
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] bewijs convergentie rij

Het probleem is dat in de paragraaf alleen de epsilon-definitie voor de limiet staat en ik weet dus niet hoe deze uitspraak kan ondersteunen.
Geen probleem. Stel dat elke a :P x(n) :P b voor elke n, we tonen dan dat het niet mogelijk is dat de limiet x niet voldoet aan a :D x :D b. Stel (zonder verlies van algemeenheid) dat x>b, neem dan ε :P x-b. Hiervoor vind je geen enkele N zodat |x(n)-x|<e van zodra n>N. Het geval x<a geldt mutatis mutandis uiteraard ook...
Wat is eigenlijk een ophopingspunt?
Een punt x is een ophopingspunt van een verzameling V, als x willekeurig dicht benaderd kan worden door elementen uit V. Equivalent: als er een rijtje binnen V bestaat dat convergeert naar x.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] bewijs convergentie rij

Ik snap het, bedankt!
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 394

Re: [wiskunde] bewijs convergentie rij

Kun je iets duidelijker zijn over die stelling?
Die stelling geldt zeker voor
\(\leq\)
, dat bedoelde ik eigenlijk. In mijn cursus beschouwen we 2 rijen x_n en y_n met voor alle n x_n =< y_n dan is lim x_n =< lim y_n

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] bewijs convergentie rij

Ik snap het, bedankt!
Graag gedaan!
Die stelling geldt zeker voor
\(\leq\)
, dat bedoelde ik eigenlijk. In mijn cursus beschouwen we 2 rijen x_n en y_n met voor alle n x_n =< y_n dan is lim x_n =< lim y_n
En geldt alleen daarvoor, zoals uit deze topic blijkt!

Vandaar dat het wel belangrijk is dat te onthouden :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer