Springen naar inhoud

Beveiligingsprobleem met mappen onder windows xp

• Log in om te kunnen reageren

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2008 - 09:42

Ik heb gisteren de stoute schoenen weer aangetrokken en op een nieuwe partitie Windows XP opnieuw geinstalleerd. De oude partitie heb ik ongewijzigd gelaten, dus mocht er iets fout gaan tijdens de installatie, kan ik gewoon m'n oude Windows XP starten.
Nadat ik Windows XP had geinstalleerd, wilde ik m'n documenten en andere zooi van de oude partitie (H:\Document and Settings\Zpidermen\*.*) naar de nieuwe (F:\Document and Settings\Zpidermen\*.*) overbrengen. Maar ik kreeg toen een vreemde error, dat toegang tot die map geweigerd was (Windows Verkenner), en in Total Commander kreeg ik de melding dat toegang geweigerd was, maar dat ik nog wel als administrator die map kan benaderen (ik moest toen naam en wachtwoord invullen, maar dat bleek niet te werken).

Ik heb toen handmatig bij map-properties mezelf als gebruiker toegevoegd en mezelf alle rechten gegeven. Ik kon toen wel in de map (H:\Document and Settings\Zpidermen\) komen, maar weer niet in de onderliggende submappen (zoals Desktop, Mijn documenten, enz).
Ik heb toen de oude Windows XP opgestart en van daaruit al m'n bestanden gekopieerd naar een backup-mapje op de nieuwe partitie. Vervolgens heb ik mezelf als eigenaar toegevoegd aan die map (map-delen en beveiliging-beveiliging-geavanceerd-eigenaar). Ik heb ook een vinkje gezet bij 'eigenaar van subcontainers en objecten vervangen'.
Toen ik weer de nieuwe Windows XP opgestart had, kon ik weer op de normale manier bij al m'n bestanden komen.

Maar hoe kan het eigenlijk dat ik vanuit de nieuwe Windows XP niet meer bij m'n oude documenten kon komen? Zowel in de oude als de nieuwe Windows XP heb ik dezelfde gebruikersnaam. Ik heb ook in het verleden niet zitten rommelen met map-beveiliging. Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met mapbeveiliging/eigenaar/gebruikers?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Iwerke

Iwerke

• >250 berichten
  • 407 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 07:45

Wat mij het meest logische lijkt, ik kan dit niet staven met echte bewijzen, is dat toen je met je nieuwe geinstalleerde windows de mappen van je oude windows niet kon openen omdat deze mappen je niet herkende als een gebruiker van die windows waaronder zij gemaakt zijn. Aangezien je mappen opnoemde die eigen zijn aan gebruikers en waar automatisch een beperking van rechten opgezet wordt door windows ter bescherming van gegevens is het volgens mij enkel mogelijk om die mappen te wijzigen wanneer je ingelogd bent als die gebruiker onder die oude windows versie.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
_-'-.Albert Einstein.-'-_

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures