Springen naar inhoud

Is god een objectivering van onze gedachtes?

• Log in om te kunnen reageren

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 april 2008 - 14:09

Laat ik het maar gelijk zeggen: ik ben een atheÔst. Met dit topic wil ik echter tot een antwoord komen op mijn vraag: 'Is God een objectivering van onze gedachtes?'. Ik heb vaker horen zeggen dat het secularisme gepaard gaat met het hedendaagse relativisme en subjectivisme. Zou het dan zo zijn dat in een samenleving waarin men in objectieve waarheden gelooft vaker en uitvoeriger wordt geloofd in een opperwezen?
Pim Fortuyn: Nederland is dood
Nederland: Pim Fortuyn is dood
I ♥ Apache!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2008 - 15:42

Volgens mij is god eerder een manier voor de mens om zijn zorgen en problemen ergens heen te projecteren, om de illusie te scheppen dat het allemaal zo erg nog niet is

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 18 april 2008 - 17:15

Het antwoord op die vraag is volledig afhankelijk van de definitie van "god". Voor een Egyptenaar 4000 jaar geleden was god, aka Farao, zeker geen objectivering van zijn gedachten, het concept atheÔsme was toen even zot geweest als het ontkennen dat de hemel blauw is en het gras groen. Pas toen men god ging omschrijven met enkele onmogelijke, onlogisch en onrealistische absolute termen werd atheÔsme plausibel genoeg voor veel mensen om er aandacht aan te besteden.

Mijn definitie van god is "iets of iemand die macht en autoriteit heeft over mij", en God wordt dan "degene die geen god boven zich heeft". Op dat moment is atheÔsme dus onzin, behalve voor God zelf, aangezien deze per definitie geen god boven zich heeft.

Ik denk echter dat de meeste atheÔsten onder het begrip god iets anders verstaan.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 april 2008 - 18:16

Wat mij opvalt is dat men dan heel welwillend is, vooral in de orthodoxere kringen, om die externe autoriteit te aanvaarden. Ik denk niet dat je nog kan spreken van een individu als je je eigen morele principes in het geheel basseert op die autoriteit.

Veranderd door kombelpeter, 28 april 2008 - 18:16

Pim Fortuyn: Nederland is dood
Nederland: Pim Fortuyn is dood
I ♥ Apache!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures