Springen naar inhoud

Ideale mastvorm


  • Log in om te kunnen reageren

#1

eriksa

    eriksa


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2008 - 14:46

Ik ben samen met een stel collega's bezig om een kraan te ontwerpen. Een hijskraan wel te verstaan. Maar voor deze kraan willen we graag een nieuwe mast vorm gaan gebruiken. Die op dit moment voor andere kranen worden gebruikt hebben enkele nadelen. Zoals een lang las tijd, maar daarnaast is het ook de vraag of de vorm optimaal is. Dus ben ik hierin een onderzoek gestart.

Bij het onderzoek zijn wel al op het volgende gekomen:
- Krachten (Verschillende belastingen, rijden/maximale last/puntlast)
- Optredende gevolgen hiervan (knik, plooiing, torsie, moment, wind, versnelling op het moment dat de kraan rijd)

Nou zijn de optredende gevolgen het aangrijpingspunt om de nieuwe mast vorm op te bepalen
Bij plooiing gaat het namelijk om de 'langste' plaatstuk. Door een zetting te plaatsen verklein je dit. Maar goed waar ligt hierin het optimale? Want als je oneind aantal zettingen gaat gebruiken hou je niks meer van je plaat over. Daarnaast is het ook nog eens kostbaar..
Bij torsie gaat het om de vezelafstand, dit wil je het liefst hebben dat de mast zo rond mogelijk is. Ronde vormen vangen immers het beste torsie op...
Bij moment wil je een tegen arm hebben. Als je in theorie de mast gaat opdelen vind je de arm, namelijk de afstand van de voorste plaat naar de achterste plaat.. Dus voor het moment wil je een mast die zo diep mogelijk is.
De gevolgen van wind, zijn zeker niet groot ten opzichte van de rest. Maar het ongunstigste geval is het op het moment dat het van de zijkant komt, grootste oppervlakte. Hiervoor wil je weer een bredere mast hebben

Maar goed we weten al een hoop! Alleen zit ik er mee, met het optimale te kunnen vinden. En hoe deze vorm er uit zal zien. De wanddiktes en dergelijk zijn allemaal uit te reken, dus daar zit het probleem niet. Het is echt de vorm, dus nu hoop ik dat iemand hier met een fantastische idee komt. Naja een zetje in de gedachte gang is ook meer dan genoeg :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 april 2008 - 07:31

Breng eens bezoek aan een haven met laadkranen of mogelijk een containerhaven;bij de bouw van dit soort kranen wordt er bij het ontwerpen wel gefilosofeerd over de constructie met vormgeving,maar uiteindelijk is de som materiaal,loon,gebruik,levensduur,onderhoud wel maatgevend.

Alleen bij sommige ontwerpen,welke een reclameobject moeten vormen voor een bedrijf of onze overheid,wordt er wel eens met geld gesmeten en rollen er aparte modellen van de tekentafel.

Zie bijv. in Australie het concertgebouw in oestervorm en de paalwoningen in Rotterdam;hier wordt door de ontwerper iedereeen plat gebabbeld/verdoofd.

#3

eriksa

    eriksa


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2008 - 11:27

Bij een haven gaan kijken is zeker geen verkeerd idee! Als voor onderzoek zijn wij al wel wezen kijken bij andere hijskranen. Maar de haven zal zeker nog een optie zijn, hoewel ik wel het vermoeden heb dat daar open masten gebruikt worden. Wij willen een mast maken die dicht is, gezet uit plaat staal.

De reden van het onderzoek is ook de 'reclame'vorm. Het moet straks voor de buitenwereld een herkennings punt zijn. Daarnaast willen we dr uiteraard ook het optimale uit halen;)

#4

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 april 2008 - 12:08

Mogelijk,als je in de situatie bent,kun je intern.tentoonstellingsterreinen bezoeken,Brussel,Hannover,Leipzig,enfin probeer eens te Goochel(en).

Masten ontwerpen is een kwestie van fantasie en dan niet denken aan de kosten;enkele Zuid amerikaanse architecten zijn daar goed in,beginnen met een 6B potlood of houtskool iets te krabbelen,laten dat uitwerken door creatieve constructeurs en zo ontstonden diverse aparte overheidsgebouwen in oa.Brazilie en werd een stad als Brasilia ontworpen in de destijds "nowhere" in het binnenland.

Succes!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures