digitaal

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

digitaal

Gegroet zij die het schap van de natuur weten.

Maar ik heb een vraagje over die tijdsdiletatie of wat het ook mag wezen.

Het voorbeeld met de lichtklok is makkelijk te begrijpen.

Maar kan je mij eens kort uitleggen hoe het dan zit met een digitale klok.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: digitaal

Tijddilatatie treedt altijd op met alles op een hoge snelheid (en in een gravitatieveld). De truc is dat tijd relatief is, dus de tijd is nooit constant. Als jij naar iemand kijkt die heel snel gaat in een ruimteschip, schijnt de tijd voor hem even snel te gaan zoals 'altijd'. Maar voor iemand die naar zijn ruimteschip kijkt, gaat alles erin langzamer. Andersom, als hij uit zijn ruitje kijkt en de waarnemer ziet staan, lijkt de tijd waarnemer een vertraging te hebben opgelopen die gelijk is aan de versnelling ten opzichte van de waarnemer.

Dus lijkt het schip 4 keer zo snel te gaan, lijkt de tijd voor de man in het schip de andere waarnemer 4 keer zo traag zien bewegen.

Je moet eigenlijk maar aannemen dat alles dat heel snel gaat, minder oud wordt dan dat je hier op aarde blijft. Het is raar, dat wel, omdat je het je niet kan voorstellen, maar de tijd die we hier kennen is eigenlijk onzin. Tijd is altijd ten opzichte van iets anders.

Je ziet dan ook dat iemand die met zeer hoge snelheid reist, minder oud is geworden, omdat de tijd minder snel gaat.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Re: digitaal

maar bij een lichtklok kan je het in theorie ook echt afleiden dat het tijdsinterval groter is geworden.

en bij een analoge klok kan ik mij dat ook goed voorstellen

beide klokken zijn systemen waar we het tijdsinterval kunnen zien.

Maar een digitale klok geeft gewoon signalen, hiermee heb ik moeite, ik heb wel een licht vermoeden.

het heeft allemaal te maken met hoe het licht in ons oog valt

wanneer een digitale klok stilstaat komt het signaal langs 1 weg in ons oog.

wanneer ze een afstand (L) heeft afgelegd (die gelijk is aan (v (snelheid))* (het tijdsinterval)) zal het licht langs 2 wegen ons oog binnenvallen.

dan kan je de situatie als een 3 hoek bekijken.

en hoe groter L wordt hoe uitgerekter de 2 wegen worden.

dus hoe groter V*tijdsinterval ( waarbij tijdsinterval constant is==> dus hoe groter V) wat gelijk is aan afstand (L) hoe langer de tijd.

Hoe groter de afstand hoe langer de tijd, dat is logisch

Is dit misschien de verklaring?

Berichten: 104

Re: digitaal

Er is een relativistisch principe dat zegt:

Geen enkel experiment uigevoerd binnen éénzelfde referentiestelsel, kan beweging aantonen van een stelsel t.o.v een ander. Als we dus aantonen dat lichtklokken tijdsdilatie vertonen, dan zullen alle klokken dit doen. Anders is het mogelijk uit het tijdsverschil tussen de klokken, de snelheid te berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: digitaal

Wat jij niet begrijpt is het hele principe van tijddilatatie. Het is niks speciaals dat alleen een lichtklok heeft, maar ieder voorwerp in dat intertiaalstelsel. Wat ik hiermee wil zeggen is dat tijd zoals jij die kent niet bestaat. Dat de klok langzamer gaat, is gemeten ten opzichte van de aarde. Ten opzichte van een waarnemer die nog sneller gaat, gaat de klok juist sneller. Door de grote snelheid gaat de tijd dus ten opzichte van een waarnemer die stilstaat langzamer.

Dit rare verschijnsel treedt ook op op aarde maar is nauwelijks merkbaar.

PS, het vet maken is niet bedoeld om arrogant over te komen, maar om accentuering van belangrijke stukken.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 683

Re: digitaal

Het heeft allemaal te maken met hoe het licht in ons oog valt
Nee, met waarnemen wordt in de relativiteitstheorie niet het licht dat in ons oog valt bedoelt, maar wat er in werkelijkheid gebeurt.

Re: digitaal

Als ik eens lastig mag doen :wink:

De kennis (wat zich nogal beperkt tot het algemene) die ik heb gekregen om de relativiteit van tijd wat beter te begrijpen is gebasseerd op die lichtklok. Overal waar ik kijk zie ik die lichtklok, in elke cursus, lichtklok hier, lichtklok daar (bij wijze van spreken natuurlijk)

En ik geloof maar al te goed dat deze theorie niet geldt voor zo'n lichtklok alleen maar voor alles wat je maar kan bedenken wat met tijdsintervallen te maken heeft, zelfs "de biologische klok" ( bij wijze van spreken natuurlijk) van je lichaam. En ik neem dit gerust aan, maar dit vind ik niet genoeg.

Zoals ik daarboven zei wat als één of ander vervelende, nooit tevredene met wat hij krijgt, nieuwsgierige niet meer normaal :shock: , lastpost tot en met, je eens vraagt om de theorie dat tijd relatief is eens uit te leggen met een digitale klok. Wat zeg je dan?

Of hoef ik mij die vraag helemaal niet te stellen?

Dat vraag ik mij nu net af?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: digitaal

De lichtklok wordt als voorbeeld gebruikt, omdat het makkelijk te begrijpen is. Heb je de tweelingparadox al eens bekeken? Een biologische klok bestaat niet. Als je met hoge snelheid gaat, verander je van inertiaalsysteem als het ware. Dus voor jou veranderen de maatstaven als tijd, lengte, snelheid etc.

Ik begrijp je verwarring. Dit komt omdat je gewend bent dat licht geen snelheid heeft, maar overal is op ieder moment. Maar omdat het wel een snelheid heeft en het in ieder inertiaalsysteem hetzelfde is, moeten andere dingen dus gaan afwijken. Stel jij vliegt erg snel, blijft het licht even snel voor jou gaan als voor iemand die 'stilstaat' ten opzichte van het aardoppervlak. Daardoor moeten andere dingen veranderen als tijd, lengte. Kijk eens naar onze eigen relativiteitsminicursus, misschien snap je het dan wat meer.

Succes!
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 683

Re: digitaal

Overal waar ik kijk zie ik die lichtklok, in elke cursus.
De lichtklok komt overal terug omdat die wordt gebruikt om deze formule af te leiden:

Afbeelding

Daarna kunnen we zeggen dat deze formule ook voor andere klokken dan lichtklokken geldt.
Zoals ik daarboven zei wat als één of ander vervelende, nooit tevredene met wat hij krijgt, nieuwsgierige niet meer normaal , lastpost tot en met, je eens vraagt om de theorie dat tijd relatief is eens uit te leggen met een digitale klok. Wat zeg je dan?
Stel we hebben een lichtklok. Een waarnemer vliegt daar snel langs en neemt dan waar dat de lichtklok trager loopt.

Stel we hebben een lichtklok met daaraan nog een digitale klok verbonden. De waarnemer vliegt daar weer snel langs. Loopt de lichtklok dan wel trager en de digitale klok niet? Met andere woorden, gaan deze twee klokken ongelijk lopen denk je?

Berichten: 1.404

Re: digitaal

Zoals ik daarboven zei wat als één of ander vervelende, nooit tevredene met wat hij krijgt, nieuwsgierige niet meer normaal , lastpost tot en met, je eens vraagt om de theorie dat tijd relatief is eens uit te leggen met een digitale klok. Wat zeg je dan?

Of hoef ik mij die vraag helemaal niet te stellen?

Dat vraag ik mij nu net af?
Het is steeds goed om zaken die soms als triviaal worden voorgesteld in vraag te stellen.

De lichtklok is een theoretisch instrument (in praktijk gebruiken we atoomklokken).

De twee basisconcepten (of postulaten) van de speciale relatieviteitstheorie (SRT) zijn:

1) Alle natuurwetten hebben dezelfde vorm in eender welk inertiaalstelsel

2) De lichtsnelheid is onafhankelijk van de snelheid van de bron.

Dit laatste betekent dat in een specifiek referentiestelsel de lichtsnelheid steeds dezelfde waarde heeft, ongeacht de lichtstraal vertrekt van uit een rijdende trein of een stilstaande lamp. Het eerste postulaat stelt dan dat dit zo is voor alle inertiaal stelsels.

Einstein besefte dat dit enkel mogelijk was als de transformatie van het ene assenstelsel naar het andere assenstelsel niet verliep volgens de Galileitransformaties maar wel volgens de lorenztransformaties.

Een voorbeeld: In het station staat een waarnemer A en in de voorbijrijdende trein een waarnemer B. Beiden definieren een (denkbeeldig) assenkruis om de werkelijkheid te beschrijven.

Dit assenkruis bestaat uit de drie ruimtecoördinaten en een parameter tijd (afgelezen van zijn klok): x,y,z,t Waarnemer A bevindt zich op (0,0,0,t)

De trein op (vt,0,0,t) (dit wil jammer genoeg voor waarnemer A zeggen dat op tijdstip 0, hij en de trein zich op hetzelfde punt bevinden :shock: )

Vanuit de rijdende trein definieert B een ander assenstelsel x',y',z' en t'

Met B op (0,0,0,t') en A op (-vt,0,0 t')

Om van het referentiestelsel A naar B over te gaan denken we intuitief (en dit deden de klasieke natuurkundigen ook) aan de Galilei transformaties:

x=x'+vt

y=y'

z=z'

t=t'

Zoals je ziet is in deze transformatie de tijd absoluut. Hij wordt in elk referentiestelsel hetzelfde gemeten (y en z ook trouwens, maar dit komt door de keuze van orientatie van het assenkruis).

Echter deze transformatie kan niet kloppen, indien de lichtsnelheid in elk referentiestelsel gelijk moet zijn aan c. Als A de lichtsnelheid als c meet, dan meet b deze als c+v (of c-v naargelang de richting).

Om te beredeneren hoe de transformatie dan wel moest zijn bedacht einstein de lichtklok, en hieruit leidde hij de lorentztransformatie af (zie minicursus SRT).

De tijdsdilatatie wordt (zoals deze uiteenzetting hopelijk duidelijk maakt) veroorzaakt door de onderlinge snelheid van assenstelsels en is onafhankelijk van de gebruikte klokken.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Reageer