Het nut van een titratiecurve

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

Het nut van een titratiecurve

Hoi beste wetenschappers :P

Ik ben nu voor mezelf een samenvatting aan het schrijven voor mijn komende school-examens. Ik had hierbij een vraag over titratiecurven.

Ik heb begrepen dat het bij titratie de bedoeling is om door toedruppelen van een titratie-vloestof (titrant) het equaliventie te bereiken. Het doel hiervan is om de concentratie van een bepaald zuur/base in een oplossing te bepalen, hetgeen je kunt zodra je weet hoeveel ml titratie-vloeistof je nodig hebt om bij EP te komen.

Nu vroeg ik me af wat hierbij de rol van de titratie-curve is. Ook vraag ik me af waarom dit altijd een curve is en waarom geen lijn?? :D

Bij de titratie-curve is de Ph-waarde uitgezet tegen de hoeveelheid toegevoegde titrant. Ik heb altijd begrepen dat je je titrant zo moet kiezen dat het een mooie aflopende reactie oplevert met je "te testen" vloeistof. Hierdoor neem ik aan dat een bepaalde hoeveelheid toegevoegde titrant altijd een vaste stijging/daling van de Ph teweeg brengt. Kan iemand me uitleggen waarom dit niet het geval is, en waarom het dan zo'n curve word??

Zijn er toevallig buffers aanwezig die dit veroorzaken?? Of is de curve alleen een waarneming en totaal afhankelijk van je gebruikte indicator? kan iemand hier meer over zeggen? :P

Alvast bedankt. :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Het nut van een titratiecurve

De pH is een logaritmische schaal en dus niet lineair met de H+ concentratie. Daardoor krijg je een curve zelfs als je een sterk zuur met een sterke base titreert of andersom.

Titreer je een zwak zuur (of base) met en sterke base (of zuur) dan ontstaat er vanzelf gedurende de titratie een buffer.

De gebruikte indicator heeft geen invloed op de titratiecurve.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 18

Re: Het nut van een titratiecurve

Bedankt voor je verklaring. Ik zag inderdaad de logaritmische schaal van Ph over het hoofd. :D

Berichten: 18

Re: Het nut van een titratiecurve

Dat ie logaritmisch is is een ding. Maar heeft iemand een verklaring voor het snel stijgen/dalen van de curve bij het EP?? Ik wil het gewoon even helemaal snappen. :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Het nut van een titratiecurve

Dat komt toch omdat het logaritmisch is.

Stel dat je een 100 ml zoutzuur van 0,1 M titreert met NaOH van 0,1 M dan is op het startpunt pH = 1,

na 90 ml NaOH is [H+] = 0,01 dus pH = 2

na 99 ml NaOH is [H+] = 0,001 dus pH = 3

na 99,9 ml NaOH is de pH = 4

na 99,99 ml NaOH is de pH = 5

na 99,999 ml NaOH is de pH = 6

Om de pH met 1 punt te doen stijgen is telkens steeds minder base nodig.

Daarom maakt het bij titratie van sterk zuur met sterke base ook niet zoveel uit welke indicattor je gebruikt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 18

Re: Het nut van een titratiecurve

Ah ok... en de hele boel klapt om zodra alle [H3O+] (afkomstig van het zuur) uit de oplossing is verdwenen. Vanaf dan zal het toevoegen van NaOH de oplossing steeds basischer maken. Hier zie je dat de lijn langzaam horizontaler word (wat je ook terug ziet in een y = log(x) curve).

Het ligt dus aan het steeds kleiner wordende restje [H3O+] of [H+] waardoor Ph in snel tempo stijgt, en pas weer daalt nadat al het zuur is geneutraliseerd.

Ik keek dus in eerste instantie naar y=log(x) en daarom snapte ik die stijging niet. Dank voor je uitleg. :D

Berichten: 199

Re: Het nut van een titratiecurve

Het ligt dus aan het steeds kleiner wordende restje [H3O+] of [H+] waardoor Ph in snel tempo stijgt, en pas weer daalt nadat al het zuur is geneutraliseerd.
Niet juist. Bij elke toevoeging van base (OH- in jouw geval) wordt er meer H3O+ weggenomen (het product van [H3O+] en [OH-] blijft namelijk constant op 10-14 , dat is de waterconstante). Dus de pH wordt alsmaar hoger en nooit lager, ook niet nadat al het zuur is geneutraliseerd. Als je doorgaat met toevoegen, kruipt de pH steeds dichter naar de pH-waarde van je NaOH-oplossing.
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 18

Re: Het nut van een titratiecurve

Sorry.. ik begreep het wel maar ik zei het alleen verkeerd. :D
en pas weer daalt
moet zijn:
en langzaam minder snel zal stijgen...

Reageer