Maan en geboortes

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Maan en geboortes

Een ambtenaar van de Burgerlijke Stand in 's-Gravenhage beweerde, dat er rond volle maan meer baby's geboren worden dan op andere tijdstippen.

Kan iemand dit gegrond bevestigen dan wel ontkrachten?

Als het waar zou zijn, is dat dan te begrijpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Maan en geboortes

Hier staat een hoop onzin, maar ook een op het eerste gezicht zinvolle bijdrage:
The belief that there are more births during a full moon persists today among many educated people. Scientific studies, however, have failed to find any significant correlation between the full moon and number of births (Kelly and Martens 1994; Martens et al.1988 ). In 1991, Benski and Gerin reported that they had analyzed birthdays of 4,256 babies born in a clinic in France and "found them equally distributed throughout the synodic (phase) lunar cycle" (Kelly, et al. 1996: 19). In 1994, Italian researchers Periti and Biagiotti reported on their study of 7,842 spontaneous deliveries over a 5-year period at a clinic in Florence. They found "no relationship between moon phase and number of spontaneous deliveries" (ibid.).
Op wikipedia staat een wat algemener artikel Lunar Effect, waarin de theorie die beweert dat de maan het menselijk gedrag beïnvloedt een pseudowetenschappelijke theorie wordt genoemd.

Onwaarschijnlijk dus (al zullen er wat betere links te vinden zijn).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Maan en geboortes

Ik heb zitten zoeken maar kan het niet gegrond bevestigen..... ik denk altijd maar zo er zal heus wel iets van waar zijn maar als wie dan ook er onderzoek naar heeft gedaan staat het nog niet vast.

Want waarom denk je dat het de ''maandelijkse'' periode heet bij vrouwen? en als vrouwen samen leven hebben ze deze periode tegelijker tijd.

Mijn inzicht hierin maar kan dat nooit bevestigen is dat er meer licht.... of dus zonne energie er dan in de nacht is wat invloed heeft op de vrouw en het kind. De geboorte is namelijk een gevecht tussen vrouw en kind om te overleven... zij zouden dan minder rust kunnen hebben in die nacht waardoor dit verschijnsel misschien optreed.

Maar dat de maan veel invloed heeft op het leven staat natuurlijk vast al gaat het alleen al om de eb en vloed cyclus.

Het zou dus ook met de aantrekkingskracht te maken kunnen hebben.

Op deze link staat ook veel over wat de maan voor invloed heeft of zou hebben.

De maan

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Maan en geboortes

Ik heb zitten zoeken maar kan het niet gegrond bevestigen..... ik denk altijd maar zo er zal heus wel iets van waar zijn maar als wie dan ook er onderzoek naar heeft gedaan staat het nog niet vast.
Een onwetenschappelijk argument.
Want waarom denk je dat het de ''maandelijkse'' periode heet bij vrouwen?
De biologie is bekend. Ik denk niet dat de maan daar een grote impact op heeft.
Mijn inzicht hierin maar kan dat nooit bevestigen is dat er meer licht.... of dus zonne energie er dan in de nacht is wat invloed heeft op de vrouw en het kind. De geboorte is namelijk een gevecht tussen vrouw en kind om te overleven... zij zouden dan minder rust kunnen hebben in die nacht waardoor dit verschijnsel misschien optreed.
Dit soort dingen kan in theorie-ontwikkeling. Hier graag wetenschappelijke argumenten.
Het zou dus ook met de aantrekkingskracht te maken kunnen hebben.
Zie vorige opmerking.
Bij oppervlakkige diagonale lezing kan ik alleen maar denken: "Kwak."

Reageer