Meade Autostar Systeem

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 33

Meade Autostar Systeem

Is een autostar systeem een aanrader? Is astronomie dan nog wel leuk? Ik ben een beginnend-amateur-astronoom. Maar ik ben zo bang dat als ik geen telescoop met autostar koop, ik nix kan vinden. Ik zat te denken aan een lxd75 newtonian met autostar. Als een autostar erbij , onzin is vertel mij dit dan graag, met redenen, want ik vind het zonde om veel meer geld te betalen terwijl het zinloos is.

Re: Meade Autostar Systeem

hey,

of je autostar wilt moet je zelf uitmaken. In het begin zal het mss moeilijk zijn om de objecten te vinden maar met een goede sterrenkaart lukt het al veel beter. Persoonlijk vind ik het toffer zonder autostar. Oefening baart kunst. :wink:

Wat wel het voordeel is aan autostar: je kan het ook nog altijd handmatig doen. Ik denk dat de autostar voor je telescoop zelfs apart verkrijgbaar is. Mss kun je dan best beginnen zonder autostar en als het echt niet wil lukken kun je er nog een autostar bijkopen.

Philippe

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Meade Autostar Systeem

Een goed afgesteld autostar-systeem werkt prima, en kan zeer goed helpen om de hemel te ontdekken.

Maar ik vind wel dat het zélf richten/zoeken/vinden meer voldoening verschaft.

De tip om een telescoop met een losse autostar aan te schaffen is zo gek nog niet. Dan kun je nog beide kanten op. :shock:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Meade Autostar Systeem

ik heb een telescoop met autostar (Meade etx 105) en ik moet zeggen het bevalt me zeeeeer goed. Natuurlijk is het zo dat zelf zoeken leuk is. Maar met autostar gaat het vanzelf (na goede uitlijning) en je zal zien dat je er veel meer objecten mee zal kunnen ontdekken dan zonder. Let wel dat dit mijn mening is en ik kan niet voor je beslissen :shock: .

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Meade Autostar Systeem

ik ben het eens met hetgeen al gezegd is,al vind ik het zoeken met de sterrenkaart leuker (da's de sport hé :shock: )

toch ook een voordeel dat de autostar heeft zal je merken als er publiek bij is

enkele knopjes indrukken en ze kunnen kijken zonder te lang te moeten wachten (tot je iets gevonden hebt)

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Meade Autostar Systeem

inderdaad, en die sport om alles zelf te zoeken kan ik ook zeer waarderen (had eerst een telescoop zonder autostar) :shock:

ook heel fijn vind ik de extra info die er in de autostar zit, kom je meteen meer te weten over hetgene waar je naar kijkt. :wink:

Berichten: 91

Re: Meade Autostar Systeem

daarom heeft autostar een aan en uit knop :shock:

bedoel zo kan je aan de gang blijven ,

ik ben zelf iemand die wel met computers werkt

had een 4,5 " en gaare montering en duitse handleiding met als gevolg ( zelf met engelse handleidingen ) dat dat ding binnen bleef

zelf heb lxd 75 sn10 en ben er tot dusver zeer tevreden over

en zeker als je niet de grootste neemt 8" heb je een zeer goede om zelfs later plaatjes mee te gaan schieten

let wel voor alles is er altijd wel iets beter

en zijn er altijd "conservatieven die het of zelf niet hebben of er om personelijke reden tegen zijn "

sinds de lxd ben ik ongeacht zijn gewicht gemotiveert om te gaan kijken

niet aleen autostar helpt met het sturen ( dat is ook zeker niet altijd perfect hier ) maar gewoon de hemel te kennen ( bv in combi met laptop en autostar suite )

maar wil je niet echt met foto's bezig zijn voor lange tijd. ( ie heb je al laptop ie ) alle maal dingen om rekening mee te houden .

zijn er ook dobsons die zoiets hebben hier kan je dan wel niet echt plaatjes mee gaan schieten maar de prijs is bizonder aantrekelijk voor grotere maten.

geloof dat skywatcher beter weet welke merken dat psies zijn en wat voor goto daarop zit

de vraag is wil jij zelf zoeken aan hand van kaarten in het donker

of wil je een computer die heb ruw weg goed zet en dat je dan alsnog zelf uitvind waar ie staat ,

wilje later meer digitaal, of wil je juist zonder hulp of computers

eerste denk ik dat lxd helemaal niet zo slecht is , en bij laatste zou ik voor iets als dobson met goto gaan ( je kan hem ook gewoon uitlaten ) .

ik heb iig meer geleert met goto dan zonder.

ik ben ook bijna tegelijk begonnen met digitaal foto's maken

het begin:

http://members.lycos.nl/sould3mon/telescoop/older/

recenter:

http://members.lycos.nl/sould3mon/telescoop/

hier kan je wat rond browsen en mijn gelukte en mislukte plaatjes

suc6 en hoop hiermee je beetje te kunnen helpen.

Reageer