Springen naar inhoud

[po natuurkunde] straling

• Log in om te kunnen reageren

Friemel

Friemel

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2008 - 01:32

Hoi,

Ik doe examen bij de IB-groep voor Natuurkunde1,2 dit jaar en ik wilde het graag over straling doen. In de onderwerpen waaruit gekozen moet worden, staat het volgende:

Straling
Besteed bijvoorbeeld aandacht aan:
- allerlei stralingssoorten;
- het elektromagnetisch spectrum;
- het ontstaan en de eigenschappen van stralingssoorten.

Welke straling zouden ze nu precies bedoelen, straling als in alfa-, beta- en gammastraling? Of juist radiostraling/uv-straling/rŲntgenstraling etc.? Ik kan bij de IB-groep niet terecht met deze vraag, zij kunnen inhoudelijk niet op vakinformatie ingaan namelijk, en daarom vraag ik het hier even. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 april 2008 - 08:33

Welke straling zouden ze nu precies bedoelen, straling als in alfa-, beta- en gammastraling? Of juist radiostraling/uv-straling/rŲntgenstraling etc.?

Gammastraling hoort thuis in het rijtje radiostraling/uv-straling/rŲntgenstraling, dwz in het elektromagnetisch spectrum (ik veronderstel dat je over een BINAS beschikt, tabel 19b). Alfa- en betastraling zijn vrije heliumkernen respectievelijk elektronen, dwz deeltjes. Aan dat rijtje zou je nog wat van dingen kunnen toevoegen zoals neutronen, neurino's, muonen, afijn, heel de rataplan.

Voor je po, ik zou zeggen google eens met po straling. Kom je mogelijk op ideeŽn. Iets praktisch uitvoeren lijkt me niet eenvoudig als je niet over het soort spullen beschikt wat bij de meeste school-TOA's wel ergens in de kast ligt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Fiesika

Fiesika

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2008 - 14:32

Ik bedoelde eigenlijk literatuurstudie, een experiment of iets dergelijks is inderdaad erg lastig.

Wat ik bedoelde, maar slecht verwoord heb: In het rijtje onder straling staat ook 'elektromagnetisch spectrum'. Zouden ze dus, als ze het over straling als onderwerp voor een literatuurstudie hebben, elektromagnetische straling bedoelen of kan ik het ook over alfa- en betastraling, neutronen etc. doen?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 april 2008 - 15:15

Heb ik het nou eigenlijk tegen fiesika of tegen friemel :D??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 april 2008 - 15:45

@Fiesika: heb je een tweede gebruikersnaam geregistreerd? Fiesika en Friemel blijken van dezelfde computer berichten te plaatsen...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Fiesika

Fiesika

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2008 - 17:34

Yep, ik was mijn account van Fiesika kwijt, maar ik was nog ingelogd op mijn andere computer en dus kan ik hem gewoon weer gebruiken.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 april 2008 - 17:39

Er is een functie om een verloren paswoord te achterhalen, dat is wat efficiŽnter dan gewoon een nieuwe account maken :D

Fiesika

Fiesika

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2008 - 17:55

Dat begrijp ik, maar ik kon mijn e-mail ook niet meer in en dus had ik geluk dat ik hier nog ingelogd stond zodat ik mijn e-mail adres kan veranderen :P

Edit: En daarvoor heb ik dus mijn wachtwoord weer nodig :D

Veranderd door Fiesika, 19 april 2008 - 17:57

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2008 - 18:11

Een PB'tje sturen aan het beheer kan je probleem oplossen.
Miels kan een nieuw paswoord en misschien e-mail invoeren en later kan jij dit dan opnieuw veranderen naar keuze.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 april 2008 - 18:21

Je moet natuurlijk wel aan dat nieuwe paswoord kunnen geraken. Ik stel voor dat je een pb naar Miels stuurt met daarin de vraag om je paswoord te veranderen. Stel zelf een tijdelijk paswoord voor; nadat Miels dit voor je heeft ingesteld kan je daarmee inloggen en je paswoord en e-mailadres zelf aanpassen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures