Springen naar inhoud

Theorie evenwicht fietsen

• Log in om te kunnen reageren

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2005 - 16:23

Kan iemand mij vertellen waarom we theoritsch niet kunnen verklaren waarom we kunnen fietsen i.v.m. evenwicht?.

Ik begrijp dat je met 2 rol opleggingen geen evenwicht kan hebben, maar dat we evenwicht hebben mag duidelijk zijn. Zijn hier formules voor of technische verklaringen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Revelation

Revelation

• >1k berichten
  • 2364 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 07 april 2005 - 21:18

De technische verklaring is de zwaartekracht. Die trekt vanuit het middelpunt en recht omlaag. Dus als je scheef fiets trekt hij je scheef omlaag. In je hersenen wordt geregistreerd in het speciale geheugen wanneer je recht of scheef fietst. Dit heb je niet vanaf je geboorte, daarom moet je fietsen leren.

Speciaal voor jou heb ik een plaatje in paint gemaakt :shock: :

Geplaatste afbeelding
ďQuotation is a serviceable substitute for wit.Ē - Oscar Wilde

• Gast

Geplaatst op 08 april 2005 - 10:33

In 1980 kreeg ik in Utrecht het college "Fietsica" van Dr Nauta, oftewel de natuurkunde van de fiets, als afsluiting van het eerstejaarscollege Klassieke Mechanica.

Voor een wiel zijn er drie basisbewegingen, rollen, tollen en kantelen, alle wielbewegingen zijn combinaties van deze drie. tijdens het rollen ontstaat een gyroscopische werking die een stabilisatie tot gevolg heeft, daarom kantel je moeilijker als je rijdt, dan als je stilstaat.

De formules zijn jammer genoeg diep weggezakt.

Pooh

Pooh

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2005 - 11:00

Het is de gyroscopische werking van de fietswielen die de stabilteit veroorzaken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures