Springen naar inhoud

Crossing-over

• Log in om te kunnen reageren

kitty11

kitty11

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2008 - 14:48

Ik heb deze vraag gevonden op internet. Kan iemand me ermee helpen?

Tussen welke chromatiden zou crossing-over tot de rechtstreekse herschikking van genen leiden.

XX xx

12 34 5678 (de cijfers staan onder elk been van de x)

a 3-4 en 7-8

b 1-4 en 5-7

c 2-4 en 5-6

d 1-2 en 6-7

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

pellong

pellong

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2008 - 21:24

als het de genen moet herschikken vermoed ik antwoord b 1-4 en 5-7

1 en 2,
3 en 4,
5 en 6,
7 en 8 zijn zusterchromatiden en daardoor zijn deze in normale gevallen waarschijnlijk idem aan elkaar.

of zit ik er ook naast :D

kitty11

kitty11

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2008 - 12:01

b is het juiste antwoord. Ik weet zelf niet hoe je eraan komt. Kan iemand me dat uitleggen?

pellong

pellong

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2008 - 16:30

Ik veronderstel dat :
Tijdens de interfase fase in de meiose gaan de chromatine draden zich verdubbelen
Het DNA wordt door DNA-helicase gesplitst. Dit enzym verbreekt de waterstofbruggen tussen de organise basen
Vanuit het cytoplasma komen nieuwe nucleotiden aangevoerd die zich met behulp van DNA-polymerase gaan binden op deze enkelstrengen. Op die manier bestaat elk chromosoom tijdens deze fase dan eigenlijk uit niet ťťn chromatine draad maar uit twee, welke ter hoogte van het centromeer nog aan elkaar vasthangen (deze noemt men dan veelal de zusterchromatiden). Dus dan bestaan een chromosomenpaar eigenlijk uit vier chromatiden.
Omdat deze chromosomen in de volgende stap (profaseI) zich gaan 'oprollen' worden ze veel dikker en korter en zien ze uit als een x eigenlijk. daarom worden de chromosomen veelal voorgesteld als een X.
Als men nu stelt dat :
XX xx

12 34 5678 (deze cijfers staan onder elk been van de x)
dan houdt dat waarschijnlijk in dat

het om 2 chromosomenparen gaat en
1 en 2, (is chromosoom 1 van het eerste paar en bestaat uit 2 zusterchromatiden van elkaar zijn en daardoor zijn deze in normale gevallen idem aan elkaar en een crossing-over geen genen zal herschikken)
3 en 4, (is chromosoom 2 van het eerste paar en bestaat uit 2 zusterchromatiden van elkaar zijn en daardoor zijn deze in normale gevallen idem aan elkaar en een crossing-over geen genen zal herschikken)

idem met
5 en 6, (is chromosoom 1 van het tweede paar en bestaat uit 2 zusterchromatiden van elkaar zijn en daardoor zijn deze in normale gevallen idem aan elkaar en een crossing-over geen genen zal herschikken)
7 en 8, (is chromosoom 2 van het tweede paar en bestaat uit 2 zusterchromatiden van elkaar zijn en daardoor zijn deze in normale gevallen idem aan elkaar en een crossing-over geen genen zal herschikken)

Om een crossing-over te hebben die tot de rechtstreekse herschikking van genen gaat leiden moet er een crossing-over plaats vinden tussen (1of 2) en (3of4) of tussen (5of6) en (7of8), omdat in normale omstandigheden enkel deze chromatiden verschillend kunnen zijn van elkaar.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures