[Scheikunde] Chemisch evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8.614

[Scheikunde] Chemisch evenwicht

Ik ben deze morgen begonnen aan een oefeningenreeks over chemisch evenwicht. De oefeningen zijn niet erg moeilijk, maar het is al een tijdje geleden dat ik dergelijke oefeningen gemaakt heb. Daarom twijfel ik soms aan mijn werkwijze.

Hieronder heb ik een van de oefeningen uitgewerkt en ik zou graag vernemen of mijn methode en uitkomst correct zijn. Als dat zo is kan ik met een gerust hart verder werken aan de oefeningen zonder de vrees dat al mijn werk voor niets is. Als onderstaande oplossing fout kom ik wel met nieuwe vragen.

Opgave: Bij 425°C bedraagt de evenwichtsconstante K = 54,8 voor de reactie
\(H_2 + I_2 \rightleftharpoons 2 HI\)
. Bij deze temperatuur werden in een vat van 1 liter 1 mol van elk van deze stoffen bij elkaar gevoegd. Bereken de concentraties bij evenwicht.

Oplossing:

We berekenen het aantal mol bij evenwicht (met een onbekende x) a.d.h.v. volgend schema:
\(\begin{tabular}{l | c | c | c} & n H_2 & n I_2 & n HI \\\hlinebegin & 1 & 1 & 1 \\\hlineverdwijnt & x & x & / \\\hlineontstaat & / & / & 1+2x \\\hlineevenwicht & 1-x & 1-x & 1+2x \\\end{tabular}\)
In de uitdrukking voor de evenwichtsconstante vullen we de gegevens in:
\(K = \frac{[HI]^2}{[H_2] \cdot [I_2]}\)
\(\Leftrightarrow\)
\(54,8 = \frac{(\frac{1+2x}{1})^2}{\frac{1-x}{1} \cdot \frac{1-x}{1}}\)
\(\Leftrightarrow\)
\(54,8 = \frac{(1+2x)^2}{(1-x)^2}\)
\(\Leftrightarrow\)
\(\sqrt{54,8} = \frac{1+2x}{1-x}\)
\(\Leftrightarrow\)
\(\sqrt{54,8} - \sqrt{54,8} \cdot x = 1 + 2x\)
\(\Leftrightarrow\)
\(x \approx 0,681\)
Daaruit volgt dat het aantal mol H2 en I2 bij evenwicht 0,319 mol bedraagt en het aantal mol HI 2,362 mol.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: [Scheikunde] Chemisch evenwicht

Typisch! Net wanneer ik al die
\(\LaTeX\)
-codes getypt heb kom ik op het lumineuze idee dat ik mijn uitkomsten ook gewoon kan controleren door terug te rekenen. Uit deze controle blijkt dat bovenstaand antwoord correct is.

Mijn excuses voor de forumvervuiling, maar ik hoop dat iemand in de toekomst nog wat aan deze topic heeft.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Chemisch evenwicht

Mijn excuses voor de forumvervuiling,
Hij komt nog niet in de búúrt van een mogelijke nominatie onder die titel :D .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: [Scheikunde] Chemisch evenwicht

Ik ben elf probleemloze opgaven verder, maar bij de twaalfde opgave (die overigens erg lijkt op bovenstaande) zit ik even vast:

Opgave:
\(H_{2(gas)} + I_{2(gas)} \rightleftharpoons 2 HI_{(gas)}\)
Hij komt nog niet in de búúrt van een mogelijke nominatie onder die titel :D .
Bedankt. Ergens komt deze topic blijkbaar toch nog van pas (zie hierboven).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [Scheikunde] Chemisch evenwicht

Zonder verdere informatie moet je ervan uitgaan dat de gegeven evenwichtsconstante geldig is voor de gegeven temperatuur. Waar het evenwicht heenschuift als functie van de temperatuur is dan ook niet belangrijk.

Verder kun je de opgave op precies dezelfde manier oplossen als de eerste. Het verschil is dat de beginconcentraties anders zijn. In plaats van 1, 1 en 1 is het 2/4, 1/4 en 3/4.

Overigens staat er in je tabel in je eerste bericht een fout: In de rij "ontstaat" moet bij HI "2x" staan. De eindconcentratie is dan 1+2x.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8.614

Re: [Scheikunde] Chemisch evenwicht

Mijn verwarring wat betreft de temperatuur was dus nergens voor nodig. Bedankt voor de opheldering.

Maar het feit dat de beginconcentraties van H2 en I2 ongelijk zijn zorgt er toch voor dat er geen mooie uitdrukking ontstaat, waaruit x berekend kan worden?
Overigens staat er in je tabel in je eerste bericht een fout: In de rij "ontstaat" moet bij HI "2x" staan. De eindconcentratie is dan 1+2x.
Inderdaad, ik had het ook reeds gezien maar had de mogelijkheid niet meer om het aan te passen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Scheikunde] Chemisch evenwicht

Maar het feit dat de beginconcentraties van H2 en I2 ongelijk zijn zorgt er toch voor dat er geen mooie uitdrukking ontstaat, waaruit x berekend kan worden?
Ach, wat is mooi. Het is niet wezenlijk anders dan bij de eerste opgave: als er x mol I2 reageert met x mol H2 ontstaat er 2x mol HI.

Molen I2 zijn dan 2-x, molen H2 zijn dan 1-x en molen HI zijn dan 3+2x

Invullen in evenwichtsbetrekking en x oplossen.

Voor alle duidelijkheid: bij dit soort gasreacties gaat het om de partieeldruk van de reactanten in de evenwichtssituatie, niet om concentraties per liter. De evenwichtsconstante heeft dan ook vaak een dimensie in de vorm van druk tot een bepaalde macht. Omdat in dit geval het aantal molen door de reactie niet verandert is K in dit geval dimensieloos en kun je gewoon met absolute hoeveelheden molen werken in de vergelijking voor K.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 8.614

Re: [Scheikunde] Chemisch evenwicht

Fred F. schreef:Ach, wat is mooi. Het is niet wezenlijk anders dan bij de eerste opgave: als er x mol I2 reageert met x mol H2 ontstaat er 2x mol HI.

Molen I2 zijn dan 2-x, molen H2 zijn dan 1-x en molen HI zijn dan 3+2x

Invullen in evenwichtsbetrekking en x oplossen.
Dat dacht ik ook, maar het kwam niet uit. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat ik een rekenfout heb gemaakt. Hieronder heb ik mijn oplossing weergegeven:

EDIT: Tijdens het neerschrijven van mijn oplossing zag ik de rekenfout. Om al die
\(\LaTeX\)
-formules niet verloren te laten gaan (en eventueel voor een toekomstige student die er iets aan heeft), heb ik de oplossing hieronder laten staan.
\(K = \frac{[HI]^2}{[H^2] \cdot [I^2]}\)
\(\Rightarrow\)
\(45,9 = \frac{(\frac{3+2x}{4})^2}{(\frac{1-x}{4}) \cdot (\frac{2-x}{4})}\)
\(\Leftrightarrow\)
\(45,9 = \frac{\frac{4x^2 + 12x + 9}{16}}{\frac{x^2-3x+2}{16}}\)
\(\Leftrightarrow\)
\(45,9 = \frac{4x^2 + 12x + 9}{x^2-3x+2}\)
\(\Leftrightarrow\)
\(41,9x^2 - 149,7x + 82,8 = 0\)
We lossen deze tweedegraadsvergelijking op m.b.v. de methode van de discriminant:
\(D = (-149,7)^2 - 4 \cdot 41,9 \cdot 82,8 = 22410,09 - 13877,28 = 8532,81\)
\(x_1 = \frac{149,7 - \sqrt{8532,81}}{2 \cdot 41,9} \approx 0,6841\)
en
\(x_2 = \frac{149,7 + \sqrt{8532,81}}{2 \cdot 41,9} \approx 2,8887\)
2,8887 kan onmogelijk correct zijn omdat de evenwichtsconcentraties van H2 en I2 dan negatief worden, dus is 0,6841 het enige mogelijke antwoord.

De evenwichtsconcentraties worden dus de volgende:
  • \([H_2] = \frac{0,3159}{4} = 0,07898 mol/l\)
    ;
  • \([I_2] = \frac{1,3159}{4} = 0,3290 mol/l\)
    ;
  • \([HI] = \frac{4,3682}{4} = 1,09205 mol/l\)
Als we dit ter controle invullen in de formule
\(\frac{(\frac{3+2x}{4})^2}{(\frac{1-x}{4}) \cdot (\frac{2-x}{4})}\)
bekomen we de correcte evenwichtsconstante:
\(\frac{(\frac{3+2 \cdot 0,6841}{4})^2}{(\frac{1-0,6841}{4}) \cdot (\frac{2-0,6841}{4})} = \frac{1,1926}{0,07898 \cdot 0,3290} = 45,9\)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: [Scheikunde] Chemisch evenwicht

Aangezien ik wist dat ik het er al eens over heb gehad en omdat mijn nieuwe vraag in de lijn ligt van deze topic ga ik hier verder.

Het gaat opnieuw om een opgave over chemische evenwicht die erg lijkt op de vorige. Ik twijfel aan mijn uitkomst en op de een of andere manier lukt de controle deze keer niet. Ik hoop van harte dat iemand zo vriendelijk zou willen zijn om mijn oplossing eens na te lezen en indien nodig te corrigeren.

Opgave: Bereken de evenwichtsconstante K voor de synthesereactie van ammoniak met volgende gegevens:
  • Initiële hoeveelheid stikstofgas: 100 g;
  • Initiële hoeveelheid waterstofgas: 10 g;
  • Hoeveelheid stikstofgas bij evenwicht: 60 g;
  • Volume: 18 l.
Oplossing:

De synthesereactie van ammoniak is de volgende:
\(N_2 + 3 H_2 \rightleftharpoons 2 NH_3\)
.

Eerst berekenen we de stofhoeveelheden:
\(n_{N_2 \mbox{ initieel}} = \frac{100}{28} = 3,5714 \mbox{ mol}\)
\(n_{H_2 \mbox{ initieel}} = \frac{10}{2} = 5 \mbox{ mol}\)
\(n_{N_2 \mbox{ evenwicht}} = \frac{60}{28} = 2,1429 \mbox{ mol}\)
Het zgn. evenwichtsschema wordt dan:
\(\begin{tabular}{l | c | c | c} & n N_2 & n H_2 & n NH_3 \\\hlinebegin & 3,5714 & 5 & 0 \\\hlineverdwijnt & & & / \\\hlineontstaat & / & / & \\\hlineevenwicht & 2,1429 & & \\\end{tabular}\)
Uit bovenstaand schema kunnen we dus opmaken dat er
\(3,5714 - 2,1429 = 1,4285 \mbox{ mol}\)
N2 en bijgevolg ook 1,4285 mol H2 verdwijnt en dat er
\(2 \cdot 1,4285 = 2,857 \mbox{ mol}\)
NH3 ontstaat.

We vullen het evenwichtsschema volledig in:
\(\begin{tabular}{l | c | c | c} & n N_2 & n H_2 & n NH_3 \\\hlinebegin & 3,5714 & 5 & 0 \\\hlineverdwijnt & 1,4285 & 1,4285 & / \\\hlineontstaat & / & / & \\\hlineevenwicht & 2,1429 & 3,5715 & 2,857 \\\end{tabular}\)
Nu berekenen we de evenwichtsconstante:
\(K = \frac{[NH_3]^2}{[N_2] \cdot [H_2]^3} = \frac{(\frac{2,857}{18})^2}{\left(\frac{2,1429}{18}\right) \cdot \left(\frac{3,5715}{18}\right)^3} = 27,1\)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Scheikunde] Chemisch evenwicht

Kijk nog eens goed naar de reactievergelijking.

Als er 1,4285 mol N2 verdwijnt dan verdwijnt er niet evenveel maar 3 keer zoveel H2 en blijft er dus veel minder H2 over dan jij in je berekening gebruikt.

Overigens: als je met zoveel significante cijfers voor de molen rekent moet je bij de molmassas ook decimalen gebruiken.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer