nog eens de lichtklok

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

nog eens de lichtklok

vooreerst, sorry voor de maar al te rare gebruikersnaam

second, vragen jullie zich af waarom ik een nieuw onderwerp op dit forum aanmaak wanneer het eigenlijk een reactie is op een onderwerp dat ik hieronder heb gepost. dit is gewoon omdat ik denk dat het niet meer bekeken zal worden. maar dit terzijde


Dus om nog eens op mijn vraag terug te komen, of het niet mogelijk is dat 2 waarnemers op 2 verschillende plaatsen naar een lichtklok kijken en 2 verschillende tijdsintervallen waarnemen. Het antwoord hierop was neen. Ik heb echter een schets gemaakt in Word waar dit toch zo is.

Nu is mijn vraag aan jullie (aangezien dit onmogelijk is) waar zit de fout?

Afbeelding

Stellen we de tijd die het licht nodig heeft om van de ene naar de andere spiegel te gaan= 5 seconden.

Na 7 seconden zie ik het signaal vertrekken.

En na (5+10-7) seconden zie ik het tweede signaal toekomen.

Dit betekent dat het tijdsinterval voor waarnemer W= 8 seconden.

Wanneer we een waarnemer C loodrecht op het midden van de lichtklok stellen (waar dus de afstand tot beide spiegels gelijk is aan elkaar = X) zou voor hem het tweede lichtsignaal na (5+X-X) toekomen.

Dit betekent dat het tijdsinterval voor waarnemer C= 5 seconden.

We hebben hier dus 2 verschillende tijdsintervallen voor 2 verschillende waarnemers die op 2 verschillende manieren kijken naar een lichtklok die ten opzichte van die 2 waarnemers stil staat.

Hoe kan dit?

Door moderator Vortex29: Het is niet toegestaan om een e-mail adres te posten. Het gegeven document heb ik hier geplaatst.

Re: nog eens de lichtklok

ik wil er zelf nog iets aan toevoegen

wanneer we een staaf schuin willen tekenen in perspectief zullen we ze langer moeten tekenen.

wanneer de zon schuin invalt zal ze een groter oppervlakte bestrijken.

dus wanneer we iets schuin bekijken zal het langer lijken van lengte dus zal de tijd ook voor de waarnemer langer worden ook al staat de klok stil

Verklaar eens waar mijn fout zit?

Berichten: 104

Re: nog eens de lichtklok

Jouw redenering klopt. Maar waarnemer W weet dat hij niet loodrecht op de klok staat en zal hiervoor corrigeren. Na correctie nemen waarnemer C en W dus hetzelfde tijdsinterval waar.

Re: nog eens de lichtklok

Dus uiteindelijk is het niet zo dat we een verschillend tijdsinterval waarnemen?

Ik zou zeggen volgende keer beter zeker, bedankt voor de reactie :shock:

Reageer