Springen naar inhoud

Andere ouder, toch geboren?

• Log in om te kunnen reageren

eindeloos

eindeloos

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2008 - 09:11

Wat denk je...

als een van je ouders een andere partner zou hebben gehad, zou je dan toch geboren zijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 april 2008 - 10:12

als een van je ouders een andere partner zou hebben gehad, zou je dan toch geboren zijn?

Liefde maakt blind.

HosteDenis

HosteDenis

• >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2008 - 10:29

Nee, een ander persoon, dus ook een ander bewustzijn gebaseerd op andere ervaringen.

Er zou een mens bestaan die nu niet bestaat, en jij zou niet bestaan.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

eindeloos

eindeloos

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2008 - 17:59

Het karakter wordt bepaald door de periode waarin het kind wordt geboren (ongeacht welke vorm van astrologie wordt gebruikt).

Een mens valt op een bepaald type persoon. Als mijn vader mijn moeder niet was tegengekomen, dan was hij waarschijnlijk toch getrouwd met iemand die qua persoonlijkheid lijkt op mijn moeder (of omgekeerd: zelfde moeder met andere vader).

Stel dat ik in deze situatie op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip geboren zou worden dan had ik in elk geval dezelfde uitgangssituatie gehad. Als de leefcondities hetzelfde waren dan was ik dus dezelfde persoon geworden, alleen met een ander uiterlijk.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 april 2008 - 18:30

En de biologie speelt voor geen meter mee? Enneuh: astrologie?

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2008 - 20:49

neen want dan zou mijn genetische samenstelling niet bijeen gekomen zijn....
Bonum vinum laetificat cor hominis

Hansicarpus

Hansicarpus

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2008 - 00:04

Als maar één van je ouders een andere partner zou hebben gehad, hoe zat het dan met die andere ouder? Is het bovendien niet dubieus om de term ouders te gebruiken als je de situatie wijzigt? De identiteit van iemand gaat nog veel verder dan de samenstelling van het DNA, maar zelfs binnen die beperkte context is je profiel de unieke combinatie van een specifieke eicel en één van die miljoenen zaadcellen.

Vanzelfsprekend zou je niet toch geboren zijn, tenzij je er een vreemde definitie van 'je' op nahoudt. En zelfs moest er een gelijkenis optreden, dan is dat geen reden om van gelijkheid te spreken (anders zou er maar één rode bal van ongeveer 10 cm zijn).

eindeloos

eindeloos

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2008 - 00:49

Als maar één van je ouders een andere partner zou hebben gehad, hoe zat het dan met die andere ouder? Is het bovendien niet dubieus om de term ouders te gebruiken als je de situatie wijzigt? De identiteit van iemand gaat nog veel verder dan de samenstelling van het DNA, maar zelfs binnen die beperkte context is je profiel de unieke combinatie van een specifieke eicel en één van die miljoenen zaadcellen.

Vanzelfsprekend zou je niet toch geboren zijn, tenzij je er een vreemde definitie van 'je' op nahoudt. En zelfs moest er een gelijkenis optreden, dan is dat geen reden om van gelijkheid te spreken (anders zou er maar één rode bal van ongeveer 10 cm zijn).

Het meest wezenlijke van een persoon is de ziel. Uit voorgaande reacties blijkt dat een persoon wordt gezien als fysieke verschijning, gebaseerd op erfelijk materiaal. Hieruit valt te concluderen dat het DNA bepaalt welke ziel met het lichaam wordt verbonden.

Hansicarpus

Hansicarpus

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2008 - 01:16

Het meest wezenlijke van een persoon is de ziel. Uit voorgaande reacties blijkt dat een persoon wordt gezien als fysieke verschijning, gebaseerd op erfelijk materiaal. Hieruit valt te concluderen dat het DNA bepaalt welke ziel met het lichaam wordt verbonden.

Ik heb nochtans zeer expliciet gezegd dat een persoon veel meer is dan 'DNA' alleen. De 'ziel' is, in tegenstelling tot het DNA, een omstreden begrip. Er is niets dat er op wijst dat 'ziel' en 'lichaam' los van elkaar kunnen bestaan, volksgeloof daargelaten.

Het is dus totaal ongefundeerd te beweren dat een ziel reeds bestaat voor de bevruchting en dat zo'n ziel vervolgens ergens kan 'binnenvliegen'. Alles wijst er op dat geest en materie onlosmakelijke aspecten zijn van de werkelijkheid, zoals Spinoza al doorhad.

Dat de 'ziel' een essentieel aspect van een persoon is, daarmee kan ik het eens zijn, maar het idee dat je een persoon uiteen kan trekken in ziel en lichaam lijkt mij even naïef als het geloof in de splijtbaarheid van een bal in binnenkant en buitenkant.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 april 2008 - 06:47

Ook al had je dezelfde ouders gehad en het proces zou opnieuw verlopen, dan was je nog niet dezelfde persoon geworden.

Kiwiwoman

Kiwiwoman

• >100 berichten
  • 179 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 05:15

Ander uitgangspunt:

Je kiest zelf voor je volgende leven. Je geeft jezelf opdrachten en/of ervaringen. Je zoekt daar zelf de beste omstandigheid(heden) voor uit. Je kiest zelf de omgeving, ouders, enz. Doordat je op dat moment al een beetje de trend weet van gebeurtenissen die voor jou goed zijn (dit weten verlies je weer) kies je daarvoor. Triest de mens die denkt met een leven toe te kunnen om een goed mens te worden (zijn). Andere kant: Heerlijk, want we hebben alle tijd van de eeuwigheid. Kunnen fouten maken. Krijgen altijd weer de kans het op te lossen. Is het niet nu, dan in een ander leven.

Overigens: de ziel weegt 43 gram. Als een mens overlijdt, is het achtergebleven lijf 43 gram lichter geworden. Ga zelf maar googlen. Ik heb er even geen tijd voor.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 april 2008 - 06:37

Het is 21 gram. En verder heeft dat geen enkele wetenschappelijke status.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 april 2008 - 09:03

Dat idee is al een paar keer langs geweest, ook hier op het forum:
21 grams
Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

Kiwiwoman

Kiwiwoman

• >100 berichten
  • 179 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 22:40

Ik vind het uitstekend.

Feit blijft, dat de essentie van een mens gewicht heeft (letterlijk! :D )

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 april 2008 - 23:06

Dat mag je wel geloven, maar een feit is dat niet. Maar ik heb de indruk dat we afdwalen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures