Springen naar inhoud

Practicumvraag transformator

• Log in om te kunnen reageren

Nagare

Nagare

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2008 - 13:58

Beste wetenschapforumnaars,

ik zit met een probleempje bij m'n practicumverslag rond de transformator. Reeds vele vraagjes zijn opgelost, nog eentje niet en dat is juist de laatste. Ik weet wel ongeveer hoe het zit, maar kan het niet fatsoenlijk neerpennen of omschrijven. De vraag luidt:

Als primaire winding van een transformator gebruikt men een spoel met 600 windingen, als secundaire winding gebruiken we één enkele winding, een holle cirkelvormige metalen goot. We gieten in de goot water en verbinden de primaire spoel met het net. Na enkele seconden kookt het water. Hoe kan je dit verklaren?

Mijn gok zou zijn dat het hier gaat om inductiekoken: Bij inductiekoken bestaat de secundaire spoel uit het metaal van de pan, de opgewekte stroom wordt daar meteen weer in warmte omgezet. Maar hoe kan je dit fatsoenlijk verklaren?

Alvast bedankt.
Nagare.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 april 2008 - 14:16

Je geeft zelf toch al een fatsoenlijke verklaring?
De goot is de secundaire wikkeling van de transformator. Daar loopt 600 keer zo veel stroom als in de primaire. Het metaal van de goot heeft ook weerstand en warmt dus op.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures