Biomedisch onderzoek (o.a. schorpioengif en degenkrabbloed)

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Biomedisch onderzoek (o.a. schorpioengif en degenkrabbloed)

De titel is al tamelijk veelzeggend, maar ik zal even mijn probleempje uiteenzetten. Kort geleden hoorde ik dat er een stof is geïsoleerd uit het gif van de Saharaschorpioen (Androctonus australis). Deze stof zou worden gebruikt in het onderzoek naar een geneesmiddel tegen een bepaald type hersenkanker. Ik zou graag weten welke stof dit is, en welke eigenschappen ze bezit.

In verband met dat bloed van de degenkrab (Limulidae): Het is mij bekend dat het blauwe bloed van deze diertjes een aantal bijzondere geneeskundige eigenschappen zou bezitten, maar mijn vraag is: dewelke?

Als laatste weet ik dat ook kikkers in het algemeen, en pijlgifkikkers in het bijzonder betrokken zijn bij een aantal biomedische onderzoeken. Ik zou graag weten wat zij kunnen betekenen voor de medische wetenschap.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Biomedisch onderzoek (o.a. schorpioengif en degenkrabbloed)

http://www.horseshoecrab.org/med/med.html

das toch al antwoord op een van die vragen.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: Biomedisch onderzoek (o.a. schorpioengif en degenkrabbloed)

wel Bograb, die kikkers of eigenlijk padden zoals bijvoorbeeld xenopus laevis of xenopus tropicana bewijzen hun nut vooral in embryologisch onderzoek. Het zijn modeldieren die gebruikt worden in experimenten waarin er bijvoorbeeld gebruik gemaakt is van knock-outs van bepaalde genen die instaan voor de normale ontwikkeling van het padden-embryo. Hiermee kan men bijvoorbeeld te weten komen wat de functie is van het bewuste eiwit dat door het specifieke uitgeschakelde gen werd gecodeerd. Waarom juist de xenopus gebruikt wordt, ligt in het feit dat hij de grootste eicel bezit van alle vertebraten, zodat de manipulatie hiervan veel makkelijker is dan van bijvoorbeeld de muis. Ook verloopt de ontwikkeling van het embryo bijvoorbeeld niet in de uterus, maar kan deze in een neutrale buffer doorgaan. Het feit dat de xenopus ook een vertebraat is, maakt dat het genoom van een xenopus, en zijn geexprimeerde proteinen, sterk lijkt op dat van de mens, zodat de overeenkomsten treffend zijn. Overigens is de Xenopus niet het enige modeldier dat gebruikt wordt in de embryologie, maar worden ook C. Elegans (nematode), de muis, de kip en de zebravis als proefdier gebruikt..

Reageer