Springen naar inhoud

[chemie] ph berekeningen

• Log in om te kunnen reageren

Esti

Esti

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2008 - 16:28

Hallo!
Ik heb wat oefeningen die ik moet maken maar heb een probleempje. Er zijn 2 gelijkwaardige oefeningen en ik heb ze geprobeerd maar ze komen alle2 niet uit. Kan iemand me misschien helpen hiermee?

Opgave: Aan 100 ml 0,5 M NaOH wordt 5,35 g NH4Cl toegevoegd. Bereken de pH.

Oplossing:
Ik ben met de reactie begonnen
NaOH + NH4Cl --> NaCl + H2O + NH3
dus: 1 mol NaOH reageert met 1 mol NH4Cl

Daarna het aantal mol NaOH berekend: O,5 M dus O,5 mol --> 1000 ml dus 0,05 mol --> 100 ml
Daarna het aantal mol NH4Cl berekend: 53,5 g --> 1 mol dus 3,35 --> 0,1 mol

1 mol NaOH reageert met 1 mol NH4Cl
dus 0,05 mol NaOH reageert met 0,05 mol NH4Cl
dan is er 0,05 mol NH4Cl overmaat

De concentratie van de overmaat berekend:
0,05 mol NH4Cl in 100 ml
dus O,5 mol NH4Cl in 1000 ml

pH = (1/2) pKz - (1/2) log (Z0)
= (1/2) 9,25 - (1/2) log (0,5)
= 4,78

Dit is mijn uitkomst, maar in mijn boek staat dat het antwoord 9,26 is en ik heb geen idee wat ik mis doe.
Ziet iemand waar ik mis zit?

Alvast bedankt!
Esti
People cannot gain anything without sacrificing something, you must presend something of equal value in order to gain something. That is the principle of equivalent trade in Alchemy. We believed that was the truth of the world when we were young...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

foodanity

foodanity

• >100 berichten
  • 177 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2008 - 17:40

Dat klopt wel wat je gedaan hebt als dit de opgave is. Maar wat ze in het antwoorden boek hebben gedaan is dus kennelijk de pOH berekend. 14 - 4,48 = 9,22 (Ongeveer antwoord in het antwoordenboekje). Maar het klopt wel wat je hebt gedaan, ik kom ook op 4,775515 = 4,78 uit.

Veranderd door foodanity, 20 april 2008 - 17:41

Esti

Esti

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2008 - 16:14

Bedankt voor het antwoord, ik zal het op school dan nog eens vragen.

Groetjes!

Esti...
People cannot gain anything without sacrificing something, you must presend something of equal value in order to gain something. That is the principle of equivalent trade in Alchemy. We believed that was the truth of the world when we were young...

Esti

Esti

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 april 2008 - 16:15

Ik weet niet of het nog iemand intreseert, maar ik weet dus wat mis was gegaan bij mijn berekeningen.

Opgave: Aan 100 ml 0,5 M NaOH wordt 5,35 g NH4Cl toegevoegd. Bereken de pH.

Oplossing:
Ik ben met de reactie begonnen
NaOH + NH4Cl --> NaCl + H2O + NH3
dus: 1 mol NaOH reageert met 1 mol NH4Cl

Daarna het aantal mol NaOH berekend: O,5 M dus O,5 mol --> 1000 ml dus 0,05 mol --> 100 ml
Daarna het aantal mol NH4Cl berekend: 53,5 g --> 1 mol dus 3,35 --> 0,1 mol

tot hier was het goed, maar daarna moest ik een evenwichtstabel maken waaruit blijkt dat de NH4+ in evenwicht staat met NH3 en het dus een buffer is, wat een groot verschil maakt.

Groetjes!
Esti...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44866 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2008 - 18:12

Bedankt voor de correctie. Hierdoor raakt een toekomstige lezer van dit topic (en dit soort dingetjes komt met zoekfuncties regelmatig bovendrijven) in elk geval niet in de war.

Jammer dat we het hier niet tijdig fatsoenlijk zťlf opgelost kregen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Esti

Esti

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 april 2008 - 13:04

Is niet erg, heb het uiteindelijk met maar een klein beetje hulp zelf gevonden. Hopelijk kan iemand anders hier nog iets aan hebben.

Groetjes!

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 april 2008 - 13:08

Of er buffers ontstaan is op zich niet zo belangrijk. Waar het om gaat is het volgende. Bij de oorspronkelijke berekening heb je de pH berekend van een 0,5 M oplossing van NH4Cl. Die is inderdaad 4,78. Dat is dezelfde situatie als wanneer je 0,05 mol NH4Cl in 100 ml water zou doen.

Maar bij de situatie zoals die stond beschreven gebeurt er iets anders. Je kunt je dit als volgt voorstellen:
Je hebt in totaal 0,1 mol NH4Cl. Eerst voeg je 0,05 mol NH4Cl toe aan 100 ml 0,5 M NaOH-oplossing. Alle NH4+ reageert weg (OH- is een sterke base), en je hebt dus feitelijk een oplossing met 0,05 mol NH3 in 100 ml water (plus Na+ en Cl-). Aan deze oplossing voeg je de resterende 0,05 mol NH4Cl toe.

Door er op deze manier naar te kijken kun je zien dat het 2 verschillende situaties zijn, en dat je voor de 2e situatie een andere methode moet gebruiken. In dit geval kunnen we de pH redelijk makkelijk berekenen, maar daarvoor ga ik de situatie nog iets anders bekijken:

Voor de eindsituatie maakt het niet uit of ik 0,1 mol NH4Cl toevoeg aan een 0,05 mol OH-, of dat ik dat omkeer. Stel dat ik begin met 100 ml van een 1 M NH4Cl oplossing. Hier voeg ik 0,05 mol NaOH aan toe. Na reactie heb ik 0,05 mol NH4+ en 0,05 mol NH3 in mijn oplossing. De concentraties zijn dus gelijk. Vul ik dat in in de evenwichtsvoorwaarde:

Kz=[H+][NH3]/[NH4+]

dan vind ik

Kz=[H+]

oftewel

pKz = pH

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Esti

Esti

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 april 2008 - 15:12

zo heb ik het idd ook gedaan, als iemand het wil, wil ik mijn hele werkwijze wel eens uittypen hier...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures