Schansspringer

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Schansspringer

Skispringer.jpg
Skispringer.jpg (31.83 KiB) 486 keer bekeken


Waarom neemt een schansspringer de vorm aan van de figuur om zover mogelijk te komen?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Schansspringer

Wikipedia zegt:
De techniek van het schansspringen is in de loop van vorige eeuw flink geëvolueerd. In de beginjaren hielden de springers hun ski's naast elkaar en maakten een roterende beweging met hun armen. Waarschijnlijk om de beweging van vogels te imiteren. Later hield men de armen stijf langs het lichaam. Een grote sprong voorwaarts werd gemaakt door de introductie van de 'V-stijl' begin jaren '90 door de Zweed Jan Boklöv. Bij die stijl worden de ski's in een V-vorm gebracht en wordt het lichaam zover mogelijk, tussen de twee ski's gebracht. Hierdoor vang je meer wind en wordt je verder gedragen. In de beginjaren kende de jury voor deze, in hun ogen lelijke, stijl minder punten toe, maar dit werd ruim gecompenseerd door de extra verre sprongen. Toen iedereen massaal overstapte op deze techniek, heeft de jury haar oordeel aangepast.

Een zogenaamde 'Telemark-landing' scoort beter bij de jury dan een gewone landing met twee parallelle ski's. Bij de 'Telemark' (genoemd naar de Noorse provincie) buigt de springer direct na de landing extra ver door één been (als ware het een aanzoek aan de jury). Deze manier van landen is moeilijk en hiermee laat de springer zien dat hij de landing goed onder controle heeft. Bij zeer verre sprongen wordt uit veiligheidsoverwegingen vaak de parallelle landing uitgevoerd, maar dat wordt dan door de jury slechter beoordeeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Schansspringer

Ik meen niet dat dit meer wind vangen zorgt voor een verdere sprong(luchtweerstand). Ik denk dat de springer zoveel mogelijk de vorm van een vliegtuigvleugel aanneemt en zo gebruik makend van de liftkracht (wet van Bernouilli) verder komt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Schansspringer

Ik meen niet dat dit meer wind vangen zorgt voor een verdere sprong(luchtweerstand). Ik denk dat de springer zoveel mogelijk de vorm van een vliegtuigvleugel aanneemt en zo gebruik makend van de liftkracht (wet van Bernouilli) verder komt.
Ik denk dat die verre sprong afhankelijk is van verschillende factoren.

Vooroverbuigen zal er voor zorgen dat de doorsnede waar de lucht op drukt groter gaat worden zodat de luchtweerstand stijgt, de springer zal dus minder snel naar beneden vallen.

Hij zal waarschijnlijk ook wel een beetje liftkracht ondervinden omdat hij inderdaad een beetje de vorm van een vleugel gaat aannemen. Welk de grootste invloed gaat hebben durf ik mij niet over uitspreken.

Ik heb nog nooit een schanssprong gedaan dus heb er geen ervaring mee :D

Reageer