Kwadratisch convergeren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

Kwadratisch convergeren

Hallo allemaal,

Wij moeten dus een PO maken over de methode van Newton. Nu hebben ze het over kwadratisch convergeren en wij moeten daar een formule bij geven en deze uitleggen. Nu hebben bij wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Rate_of_convergence

de tweede formule gevonden. Alleen wij hebben

x1 = 5 en x2 = 2,72727

En het convergeert naar het nulpunt x = 1,79508.

Als we dit invullen in de formule:

2,72727 - 1,79508 / 5 - 1,79508 = 0,29086

Bij de methode van Newton zou dit toch 2 moeten zijn? Want bij de methode van Newton is de convergentiefactor 2.

Wie kan ons helpen?

alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kwadratisch convergeren

De methode van Newton convergeert inderdaad kwadratisch, maar dat volgt niet uit een eenvoudig invulformuletje. Op die pagina staat er een limiet voor k naar oneindig, gewoon invullen met twee punten zal dus niet werken...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Kwadratisch convergeren

De methode van Newton convergeert inderdaad kwadratisch, maar dat volgt niet uit een eenvoudig invulformuletje. Op die pagina staat er een limiet voor k naar oneindig, gewoon invullen met twee punten zal dus niet werken...
Oke. Het leek mij ook al iets te makkelijk.

Is er dan misschien een andere formule waaruit de kwadratische convergentie blijkt? We hebben namelijk een formule nodig die met convergentie te maken heeft en deze toelichten.

Gr

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kwadratisch convergeren

Een formule nodig die met convergentie te maken heeft? Dat klinkt wat vaag... Kan je niet iets specifieker zijn?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Kwadratisch convergeren

Een formule nodig die met convergentie te maken heeft? Dat klinkt wat vaag... Kan je niet iets specifieker zijn?
De precieze opdracht luidt als volgt:

Van belang bij iteratieve methoden is de snelheid waarmee ze convergeren. Onderzoek wat hiermee wordt bedoeld. Bij de methode van Newton heb je te maken met kwadratische convergentie. Onderzoek wat hiermee wordt bedoeld, geef de bijbehorende formule en licht deze formule toe.

Ik vind het zelf ook nogal vaag..

Hopelijk kunt u er iets mee..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kwadratisch convergeren

Moet je dat ergens in het bijzonder opzoeken? Want er is niet echt iets zoals "de formule", er bestaan er verschillende (verschillende definities bijvoorbeeld).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Kwadratisch convergeren

Moet je dat ergens in het bijzonder opzoeken? Want er is niet echt iets zoals "de formule", er bestaan er verschillende (verschillende definities bijvoorbeeld).
nee we hoeven het niet ergens op te zoeken ofzo. Deze opdracht is het enige dat we gekregen hebben. (samen met andere opdrachten dan natuurlijk)

Weet u dan misschien welke definitie het beste is? en is er misschien niet iets van een vergelijking die moet gelden als je het over kwadratische convergentie hebt?

http://planetmath.org/encyclopedia/QuadraticConvergence.html

deze site heb ik bijvoorbeeld gevonden, maar ik snap het niet. Wat bedoelen ze bijvoorbeeld met de C?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kwadratisch convergeren

Die c is een positieve constante kleiner dan 1.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Kwadratisch convergeren

Die c is een positieve constante kleiner dan 1.
Maakt het niet uit welk getal je tussen de 0 en 1 neemt dan? En wat zegt die formule nu eigenlijk:

d(xi+1,x) < cd(xi,x)2

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Kwadratisch convergeren

d(a,b) is de afstand tussen a en b. d is dus een specifieke afstandsfunctie die hoort bij de metrische ruimte, en voldoet aan eigenschappen die hier genoemd staan.

Oftewel: de afstand tussen xi+1 en x is kleiner of gelijk aan c maal de afstand in het kwadraat tusen xi en x, en dat moet voor álle i gelden. Dus

d(x1,x) < cd(x0,x)2;

d(x2,x) < cd(x1,x)2;

d(x3,x) < cd(x2,x)2

enz.

De factor c zorgt er voor dat in het rechterlid iets kleiners staat dan de kwadratische afstand tussen x_i en x.

Ik heb echter het idee dat dit alles iets te hooggegrepen is, maar dat kun jij natuurlijk het beste beoordelen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kwadratisch convergeren

Suzanne L schreef:En wat zegt die formule nu eigenlijk:

d(xi+1,x) < cd(xi,x)2
In woorden: de "fout" die je maakt in stap i+1 (verschil tussen de benadering x_(i+1) en de echte waarde x) mag maximaal evenredig zijn met het kwadraat van de fout in stap i (met evenredigheidsconstante tussen 0 en 1).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Kwadratisch convergeren

In woorden: de "fout" die je maakt in stap i+1 (verschil tussen de benadering x_(i+1) en de echte waarde x) mag maximaal evenredig zijn met het kwadraat van de fout in stap i (met evenredigheidsconstante tussen 0 en 1).
Super bedankt!

Ik snap dat ik het door heb! Maar is het dus inderdaad zo dat je zelf een constante kunt kiezen tussen de 0 en de 1? En dan moet die formule bij dezelfde constante dus bij alle waarden gelden..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kwadratisch convergeren

Dat hoeft niet noodzakelijk overal dezelfde c te zijn, als je er voor elke stap een tussen 0 en 1 kan vinden; is het ook goed. Je kan dan immers de grootste c die je ooit moest gebruiken, ook nemen voor alle andere stappen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Kwadratisch convergeren

Dat hoeft niet noodzakelijk overal dezelfde c te zijn, als je er voor elke stap een tussen 0 en 1 kan vinden; is het ook goed. Je kan dan immers de grootste c die je ooit moest gebruiken, ook nemen voor alle andere stappen.
Oke.. Maar als ik het nu ga controleren en ik ga uit van de volgende waarden die met de methode van Newton heb verkregen, dan klopt het bij de laatste stap van x3 en x4niet. Hoe zou dit kunnen komen? Er zit als het goed is geen afrondingsfout bij..

x0 = 3,0000000000

x1 = 2,0000000000

x2 = 1,8000000000

x3 = 1,7913043480

x4 = 1,791287848

Het echte nulpunt is 1,7912878474

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Kwadratisch convergeren

Dat lijkt inderdaad niet te kloppen. Conclusie: of er zit een fout in de data, of er is geen sprake van kwadratische convergentie.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer