Springen naar inhoud

Resublimated usp iodine crystals

• Log in om te kunnen reageren

aelfhere

aelfhere

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2008 - 10:37

Hallo,
Dus, 'resublimated usp iodine crystals'. De reden dat ik hier graag wat meer van wil weten is de volgende; ik ben een beginnende outdoor/survival enthousiasteling. In een Amerikaanse survival instructievideo worden deze kristallen gebruikt om water te zuiveren. Als dit werkt zoals gezegd wordt dan is dit een ideale manier om natuurwater te gebruiken als drinkwater. Dat scheelt meezeulen van water, is dus lichtere bepakking.

De manier die beschreven wordt is de volgende:
Een 30 ml glazen flesje met 8 gram resublimated usp iodine crystals. Dat vul je met water (uit een rivier, beekje, plas). Dit even shudden en minuutje laten staan. Daarna het water (dus niet de krystallen) in een liter ongezuiverd water gieten en dat een 20-30 minuten laten staan.

Ik heb al aardig wat heen en weer gegoogled, maar uitleg over het hoe en wat kan ik niet vinden. Daar komt bij dat ik de kennis (Havo 5 scheikunde afgesloten met een 5 ... in 1997....) mis om op alternatieve manieren te zoeken.

Wat ik graag zou willen weten is het volgende:
1. Wat is de Nederlandse term voor resublimated usp iodine crystals?
2. Klopt de manier die hierboven beschreven wordt?
3. Is het inderdaad veilig om dit zo te doen? Wat zijn de eventuele riscio's?
4. Dood deze methode bacterieen, protozoa en virussen? Of is dit een vraag voor het biologie forum?
5. Waar kan ik dit verkrijgen?

Ik weet dat het goedje nogal reageert met van alles en nog wat en dat het dus belangrijk is het luchtdicht in glas te verpakken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 april 2008 - 20:51

jodium is een redelijk sterke oxidator, waarmee je alle bacillen en dergelijke doodt. "resublimated" is in het Nederlands "gesublimeerd". Sublimeren is, zoals je misschien nog kunt herinneren, de overgang van de vaste fase naar de gasfase. In het geval van jodium laat men van het onstane damp kristallen groeien. Omdat bij deze langzame groei geen vervuilingen worden ingesloten zijn de kristallen uiterst zuiver. "USP" is een term met betrekking tot de zuiverheid (US Pharmaceuticals) maar de precieze details ken ik niet.

Ik ga ervan uit dat jodiumkristallen van de drogist ook voldoen. Over de gezondheidsrisico's kan ik niet veel zeggen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8808 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 april 2008 - 15:36

Het lijkt me idd gewoon zuiver jood in kristalvorm.

Als je het gebruikt zoals beschreven denk ik niet dat het gevaarlijk is, maar pas wel op dat je die kristallen niet binnenkrijgt - dat is wel degelijk behoorlijk gevaarlijk. Ook de damp die van de kristallen afkomt kun je beter niet inademen, behoorlijk irriterend en niet ongevaarlijk.

Wat ontsmetten betreft doodt het de meeste ziekteverwekkers wel, maar ook weer niet alles. Op dat aspect kun je net zo goed een beetje bleekwater gebruiken, alleen smaakt dat achteraf een beetje naar zwembad natuurlijk. Verder heb je nog tabletjes die bij contact met water chloordioxide vormen, dat is effectiever en minder onsmakelijk.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures