Anti-neutron

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 114

Anti-neutron

Ik heb altijd gelezen dat het enige verschil tussen antimaterie en gewone materie de elektrische lading is dat hun eletrische lading tegengesteld is. Maar een neutron heeft elektrische lading 0, hoe kan hier dan het tegengestelde van bestaan?

Mijn eigen idee is dat de 3 quarks in het neutron 3antiquarks waarvan als je de ladingen opteld toch weer bij 0 uitkomt.

Is dit juist geredeneerd of niet?
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Anti-neutron

Ik heb altijd gelezen dat het enige verschil tussen antimaterie en gewone materie de elektrische lading is dat hun eletrische lading tegengesteld is.
Neen, dat is niet het geval. Je moet zelfs niet naar neutronen (geen elementair deeltje, wat tot eventuele verwarring kan leiden) kijken, kijk maar gewoon naar het neutrino en het antineutrino. Hier vind je een lijstje waarin opgesomd staat hoe de eigenschappen van een antideeltje zich gedragen tov het deeltje.
Mijn eigen idee is dat de 3 quarks in het neutron 3antiquarks waarvan als je de ladingen opteld toch weer bij 0 uitkomt.

Is dit juist geredeneerd of niet?
Dit is correct.

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: Anti-neutron

zijn baryongetal en leptongetal ook effectief eigenschappen van een deeltje of is dit iets dat wij gewoon aan een baryon/antibaryon of lepton/antilepton meegeven.

Zou je me even kort kunnen uitleggen wat volgende eigenschappen zijn (zijn dit ook kwantumgetallen van een deeltje?), want ik heb ze opgezocht maar snap ze niet echt?

-Isospin

-Parity

-Strangeness

Bedankt
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Anti-neutron

Tja, wat is toekennen. Deeltjes die een snelheid hebben in een magneetveld en afgebogen worden de ene kant op geven we positieve lading mee en de deeltjes die de andere kant worden afgebogen noemen we 'negatief'. Dat is een noemer voor een bepaalde eigenschap. Je kan deeltjes op zo'n manier indelen. Deeltjes die bijvoorbeeld een quark in zich hebben welke een strangequark is (1 van de 6 quarks) geven we strangeness mee. Waarom doen we dat, zodat we het standaardmodel een beetje kunnen indelen. Sommige deeltjes vallen uiteen in andere deeltjes, maar het is niet zo dat alles in alles kan vervallen. In de meeste gevallen echter is het zo dat dat soort behoudsgetallen moeten worden behouden. Net zoals de wet van behoud van massa in de scheikunde. Aan de ene kant van de pijl staan evenveel atomen als aan de andere kant van de pijl. Deeltjes kunnen niet verdwijnen of verschijnen. Om dat soort reacties voorspelbaar te maken, maak je gebruik van dergelijke behoudswetten. Bij scheikunde heb je dat dus gedaan met een massa balans. Je weet bijvoorbeeld dat als een koolwaterstof volledig verbrand je uiteindelijk water en koolstofdioxide overhoudt en dat het moest reageren met zuurstof. Zo kan je met het behoud van massa de volledige reactie voorspellen. Binnen de hoge energie fysica doen we dat dus ook, alleen heb je een stuk meer behoudswetten nodig.

Je hebt drie type deeltjes in de hoge energie fysica. Punt deeltjes die niet uit quarks bestaan. Deeltjes die uit 2 quarks bestaan en deeltjes die uit 3 quarks bestaan. Strangeness geeft aan of er strangequarks of anti-strangequarks in zitten.

Pariteit zegt iets over het spiegelbeeld van het deeltje. Als je een pariteitsoperator (het ding dat de pariteit verandert binnen de quantummechanica) los laat op een deeltje ofzo dan verandert het alle coordinaten in de min coordinaten. Dus x wordt -x, y wordt -y en z wordt -z. Effectief is dat een soort spiegelen. Sommige deeltjes, krachten, spins etc. veranderen als je ze spiegelt, andere blijven gelijk.

Isospin is een soort indeling van families van deeltjes. Je kent het toe aan de deeltjes. neutronen hebben isospin -0.5 en protonen hebben +0.5. Pionen (deeltjes die je veel tegenkomt in kosmische achtergrond straling) hebben isospin 1 (pi-plus), 0 (pi-nul) en -1 (pi-min). Er zijn dus drie pionen en die worden op deze manier ingedeeld. Op deze manier kan je dus weer gelijksoortige trucs uithalen als bij de massabalans bij scheikunde en je kan dus zo vervals reacties voorspellen en daar kansen aan toekennen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 624

Re: Anti-neutron

joren schreef:zijn baryongetal en leptongetal ook effectief eigenschappen van een deeltje of is dit iets dat wij gewoon aan een baryon/antibaryon of lepton/antilepton meegeven.

Zou je me even kort kunnen uitleggen wat volgende eigenschappen zijn (zijn dit ook kwantumgetallen van een deeltje?), want ik heb ze opgezocht maar snap ze niet echt?

-Isospin

-Parity

-Strangeness

Bedankt
Isospin is een idee, geopperd door ik meen Heisenberg, door de observatie dat het neutron en het proton bijna dezelfde massa hebben en beide op dezelfde manier interacteren in de sterke kernkracht. Echter, het proton heeft een lading, en het neutron niet. Dat massaverschil zou wel es een soort van symmetriebreking kunnen zijn, gegenereerd door de elektrische lading van het proton. Vergelijk het met een elektron; zonder elektromagnetisch veld is er geen voorkeursrichting, maar met een elektromagnetisch veld gaat de spin van het elektron in de richting van het veld staan, en is er dus minder symmetrie.

Zoals een elektron met spin 1/2 een spinprojectie van +1/2 en -1/2 heeft, zo heeft het ingevoerde nucleon met het nieuwe isospin getal 1/2 ook 2 projecties: een proton en een neutron.

Reageer