Springen naar inhoud

[ optica ] gebruik van een vlakglas

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 18:06

Hallo,

Op dit onderstaande figuur wordt de vlakheid v/e opp. gecontroleerd dmv een vlakglas:

vlakglas.jpg

De rechte interferentielijnen duiden toch op het feit dat het oppervlak vlak is. Het oppervlak van het vlakglas is ook vlak. Hoe kan het dan zijn dat er interferentielijnen ontstaan? Op de foto worden beide oppervlakken toch tegen elkaar gedrukt en bevindt er zich toch geen lucht tussen vlakglas en oppervlak.

Kan iemand verklaren waarom er toch een interferentiepatroon zichtbaar is?

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 april 2008 - 18:38

Educated guess: Ik vermoed ten sterkste dat het te controleren glas een andere brekingsindex heeft dan het controleglas. Zo vindt er niet alleen transmissie plaats, maar ook spiegeling op het contactvlak. In je controleglas heeft licht een andere snelheid dan in lucht. De golf die vanaf het lucht-glasvlak weerspiegelt zal een andere fase hebben dan dezelfde golf die eerst doorging maar vervolgens vanaf het glas-glasvlak weerspiegelt. Zo kan een interferentiepatroon optreden, onder meer afhankelijk van de hoek waaronder je kijkt.

Deze educated guess is gebaseerd op wat er gebeurt bij een oliefilm op water.

Geplaatste afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 20:27

Ik begrijp wat je wil zeggen. Nog even voor de duidelijkheid, het oppervlak dat gecontroleerd wordt hoeft niet doorzichtig te zijn. Het kan ook gaan om een metalen oppervlak.

Volgens mij klopt deze theorie dan niet meer. Het interferentiepatroon dat op mijn figuur zichtbaar is wijst volgens mij op een luchtlaag tussen het vlakglas en het niet doorschijnende oppervlak. De luchtlaag wordt, denk ik, lineair dikker. Wat ik hierbij niet begrijp is hoe deze luchtlaag hier tot stand zou kunnen komen. De twee vlakken wordt tegen elkaar gedrukt, een wigvormige luchtlaag zou hier toch niet mogen ontstaan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures