Relativiteit en versnelling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Relativiteit en versnelling

Het was even een opwelling, maar ik vroeg het me toch even af:

De postulaten die Einstein heeft opgesteld gelden alleen als er geen versnelling is. Maar, wetenschappers denken toch dat het heelal een constante versnelling ondervindt bij het uitbreiden van het heelal vanaf het middelpunt? Heeft meneer Einstein daar geen rekening mee gehouden of wel? Of is dat verwaarloosbaar? Ik heb hier niets over gelezen, op geen enkele site namelijk..

Ben benieuwd

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Relativiteit en versnelling

De postulaten die Einstein heeft opgesteld gelden alleen als er geen versnelling is.
Je kan perfect SR doen met versnellende waarnemers, maar je hebt gelijk dat in SR een speciale klasse inertiaalstelsels ondersteld wordt. Deze inelegantie wordt in AR geëlimineerd (wat dus je vraagstelling al zou beantwoorden, maar volgend onderscheid is toch niet onbelangrijk).
Maar, wetenschappers denken toch dat het heelal een constante versnelling ondervindt bij het uitbreiden van het heelal vanaf het middelpunt?
Merk op dat in SR totaal geen begrip van een expanderen (beter dan uitbreiden) van het heelal mogelijk is. In SR is er een constante Minkowski-metriek, dus geen dynamische afstand tussen 2 ruimtepunten. Versnellende expansie van het heelal is volledig verschillend van een versnellende waarnemer: het is een versnellende verandering van de afstand tussen 2 punten. -Ik ben genoodzaakt tot gebrekkige formulering als ik het beknopt wil houden. Voor een correcte definitie van de begrippen moet je kijken naar de Robertson-Walker metriek met bijhorende coordinaten.- Het kader dat hier juist geschikt voor is, is AR (waarin de metriek berekend kan worden). Het is ook binnen dit kader dat de uitspraak geïnterpreteerd moet worden.

Reageer