Springen naar inhoud

Probleem ruben's tube

• Log in om te kunnen reageren

ElienV.B.

ElienV.B.

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 april 2008 - 16:33

Hallo,

Ik en men klasmaatje hebben een ruben's tube gemaakt voor ons project. Maar het probleem is dat hij niet echt de golven laat zien die gewenst zijn. Ik zal eens zeggen hoe we het gedaan hebben. We hebben een buis van 1,30 m gebruikt die 5cm diameter heeft. En bovenaan hebben we gaatjes van 4mm. Daar hebben we een kurk van een erlemeyer opgezet en de gas op aangesloten. Langs de andere kant zit een membraan (een ballon hebben we hiervoor gebruikt). En dan hebben we de gas uit de buis aangestoken en de boksen tegen het membraan gehouden. Maar we zagen de vlammetjes niet echt veranderen. Dus we vroegen ons af wat onze fout nu kan zijn. Als je ons zou kunnen helpen dat zou super zijn!

groetjes,
Elien

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 april 2008 - 18:51

Lastige vraag zo van een eindje, en het is toch al geen eenvoudig apparaat.

Kan het zijn dat je drukvariaties gewoon erg klein zijn t.o.v. je gasdruk?

Zijn gaatjes van 4 mm niet een beetje groot?

Wat gebeurt er als je je membraan als trommel gebruikt?

Heb je een heel spectrum aan frequenties doorlopen zonder dat je ook maar één staande golf opmerkte?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 april 2008 - 15:03

Wat hoor je als je geen gas in de buis hebt?

Kun je het membraan horen? Zo ja, klinkt het af en toe harder dan wel zachter>?

ElienV.B.

ElienV.B.

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 april 2008 - 16:18

Hey!

We hebben het vandaag opnieuw geprobeerd en we hebben al iets meer reactie maar ik vind dat we nog altijd de golven niet echt duidelijk kunnen zien het danst soms wel maar echt duidelijk zijn ze niet! We hebben nu een buis met 2mm genomen. Het heeft percies wel ietsje meer effect dan de andere maar toch niet geweldig. En ik heb ook eens getikt op het membraan en de vlammetjes reageren er wel op. En we hebben ook altijd de gas niet te hard gezet. Moet de box er bijna tegen staan? En wat zou er nog kunnen verbeteren? Het membraan meer aanspannen en hoe(want een ballon springt wel gemakkelijk? We hebben wel nog niet geprobeerd als er geen gas loopt er op te tikken wat als het soms harder en zachter klinkt?

Elien

Veranderd door ElienV.B., 28 april 2008 - 16:20

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 april 2008 - 18:43

Dat membraan strakker zetten is juist contraproductief: héél strak en je kunt hem net zo goed dichtlassen met een staalplaat, en er vibreert niks meer. Ik denk dat je moet proberen om een speaker te vinden die naadloos op je buis past, of, bij gebrek daaraan een verloopstuk te maken dat je buis netjes (luchtdicht) aansluit op je speaker.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures