Springen naar inhoud

Kansrekening: wat is voordeliger?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Wiskunde

Wiskunde

• >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2008 - 19:24

In een populaire show wordt het volgende spel gespeeld. Een bezoeker kan een keuze maken uit uit 3 gesloten deuren. De deuren hebben de naam A,B en C. Achter één van de deuren staat de nieuwste BMW, die de bezoeker mag hebben als hij die deur kiest. Achter de andere deuren staat niets. De bezoeker kiest een deur. (Deze wordt nog niet geopend!) Vervolgens opent de presentator één van de andere deuren en daar blijkt niets achter te staan. Vervolgens stelt de presentator de bezoeker in de gelegenheid om te wisselen van deur. De vraag is nu: Moet de bezoeker dat doen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 april 2008 - 19:34

Dit is het Monty Hall probleem
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Korot

Korot

• >250 berichten
  • 419 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2008 - 19:42

Eerst is er 33% kans dat hij het goed heeft, maar zodra die lege open is, heeft hij 50% kans, dus er is geen voordeel of nadeel voor een bepaalde deur. Voorbeeld:
Deur 1, 2 en 3; achter deur 2 is de BMW, maar ik kies deur 1. Om nu een deur open te laten gaan die ik én niet gekozen heb én geen prijs bevat, moet de presentator deur 3 kiezen. Ik moet nu (opnieuw) kiezen voor deur 1 of 2, ik weet dus nog niet of ik het goed heb. Als ik verander en deur 2 kies win ik, maar blijf ik bij deur 1 verlies ik. Echter indien die auto wél achter deur 1 zou zitten zou het dom zijn om mijn keuze te veranderen, ik weet echter niet en kan ook niet weten waar de auto het meest waarschijnlijk achterstaat.
Conclusie: Er is een 50% kans dat ik het goed heb, maar, omdat ik niet weet of ik het goed heb, is het verstandig om bij het principe van de eerste ingebing te blijven, in 50% v/d gevallen werkt het en ook in 50% v/d gevallen werkt het niet.

Edit: uit de link blijkt van jhnbk blijkt dat ik het fout had (gebeurt wel vaker) en dat je nu 2/3 kans hebt op die auto.

Veranderd door Korot, 23 april 2008 - 19:44

Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!
http://www.wetenscha...hp?showforum=59

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 april 2008 - 19:45

Zie de pagina die jhnbk aanraadt, of gebruik eventueel de zoekfunctie van dit forum: dit kwam al eerder (en vaker) aan bod.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures