Medicijnen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Medicijnen

Hoi,

Ik zit nu in 5vwo, en samen met iemand anders moeten wij beginnen aan ons PWS (profielwerkstuk). Iedereen is onderverdeeld onder een van zijn profielvakken voor het PWS. Wij hebben Scheikunde als hoofdvak gekregen. en als bijvak willen we biologie nemen. Nu leek het ons leuk om als onderwerp Medicijnen te hebben.

Maar dan kom ik bij het probleem, wij weten niet echt wat wij hierbij precies kunnen onderzoeken.. Dus mijn vraag is hebben jullie ideeën voor een proefje/onderzoek met als hoofdthema medicijnen. wat dus goed aansluit bij scheikunde.

Verder moet het proefje ook uitvoerbaar zijn op een middelbare school.

Bedankt!

Gr.

Berichten: 247

Re: Medicijnen

Misschien is het leuk om te onderzoeken welke componenten in bv. perdolan of dafalgan ofzo zitten. Ik weet niet of je dat uitdagend genoeg vindt om een profielwerkstuk over te schrijven (ik ben belg en weet dus niet goed wat dat juist inhoudt), maar je kan via een simpele papierchromatografie (dunlaagchromatografie) in een bakje met chloroform (niet te veel inademen :D ) bv. acetylsalicyl, paracetamol, ... opsporen en bewijzen wat er inzit en wat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Medicijnen

Chemie en biologie en medicijnen? Ik heb ook wel een ideetje. Er zijn bepaalde mensen die enzymen moeten innemen omdat bijvoorbeeld hun pancreas niet meer werkt. Deze enzymen (= eiwitten) gaan door de zure Ph van de maag kapot en worden daarom enteric gecoat. Dwz dat ze in een pilvorm zitten die slechts opengaat in basisch midden (de darm waarin ze moeten werken).

Je zou kunnen onderzoeken hoe hoog de Ph moet zijn zodat ze werken, Hoe laag hij moet zijn eer ze stuk zijn. Eventueel aantonen met macromoleculen zoals suikers/eiwitten/vetten of ze nog werken.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Medicijnen

Het is een beetje de vraag hoe ver je kan en wil gaan en wat je tot je beschikking hebt.

Voorbeeld: het zuurbindend vermogen van een Rennie kan met wat je op school hebt.

Voorbeeld 2: de invloed van Prednisolone op T-cel proliferatie. Daar heb je heel andere spullen voor nodig..

Waar ligt je voorkeur? Wil je cytotox doen, chemie (rennie).. wat vind je leuk?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Medicijnen

Wij moeten voor ons pws veel informatie kunnen verzamelen en dus een uitgebreid onderwerp (maar ook weer niet te) hebben. we moeten er namelijk per persoon 80 studielasturen aan besteden.

Aangezien dit dus een wat groter verslag is dan wat we normaal moeten maken op een middelbare school, is het misschien leuk om een proefje te doen waarmee we wat langer bezig kunnen zijn.. Daarbij moet het ook echt terug vallen op ons hoofdvak, scheikunde.

Alle ideëen voor een potentieel onderwerp zijn van harte welkom.. dan kunnen wij later met onze begeleider, een scheikunde docent, uitzoeken wat het beste is om als onderwerp voor het verslag te gebruiken.

Reageer