Namen trekken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Namen trekken

5 personen steken een papiertje met hun naam op in een vaas. Nu trekken ze na elkaar. Wat is de kans dat niemand zijn eigen naam trekt?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Namen trekken

\(\frac{119}{120}\)
?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: Namen trekken

Is het onderstaande?
\(\frac{4!}{5^4} \)


Edit: ik heb het kennelijk fout, jhnbk hoe kom je eraan?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 474

Re: Namen trekken

er van uit gaand dat de papiertje niet bovenop elkaar vallen en dat iedereen evenveel mogelijkheid heeft om alle namen te pakken?

dan heeft de eerste 20% om zijn eigen naam te pakken

de tweede 21% (4 kaartjes is 25 % kans echter het is mogelijk dat de eerst al zijn naam heeft gepakt en dat was een kans van 20%. 20 % van die 20% (er blijven immers 4 kaartjes over) is 4, en dat trek je van 25% af)

de derde 33,333% - 4% -6,93 = 22,4

de vierde 50 - 4 -6,93 -11,2 = 27,87

de vijfde 100 -4 -6,93 -11,2 -27,87 =50

Dus de kans dat niemand zijn eigen naam trekt is 50% (omdat dit de hoogste waarde is van bovenstaande berekeningen)

Dit heb ik met logica uit mijn bolle hersens aangepakt, ik ben verdraait nieuwsgierig of dit correct is.
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Berichten: 4.246

Re: Namen trekken

Hari schreef:er van uit gaand dat de papiertje niet bovenop elkaar vallen en dat iedereen evenveel mogelijkheid heeft om alle namen te pakken?

dan heeft de eerste 20% om zijn eigen naam te pakken

de tweede 21% (4 kaartjes is 25 % kans echter het is mogelijk dat de eerst al zijn naam heeft gepakt en dat was een kans van 20%. 20 % van die 20% (er blijven immers 4 kaartjes over) is 4, en dat trek je van 25% af)

de derde 33,333% - 4% -6,93 = 22,4

de vierde 50 - 4 -6,93 -11,2 = 27,87

de vijfde 100 -4 -6,93 -11,2 -27,87 =50

Dus de kans dat niemand zijn eigen naam trekt is 50% (omdat dit de hoogste waarde is van bovenstaande berekeningen)

Dit heb ik met logica uit mijn bolle hersens aangepakt, ik ben verdraait nieuwsgierig of dit correct is.
Ik kan je niet volgen.

De kans dat persoon 1 zichzelf niet trekt is
\( \frac{4}{5} \)
Er zijn dan 4 kaarten over, kans dat persoon 2 zichzelf niet trekt is dan:
\( \frac{3}{4} \)
...

Dus de kans is:
\( \frac{4}{5} \cdot \frac{3}{4} \cdot \frac{2}{3} \cdot \frac{1}{2} \cdot 1 = \frac{24}{120}\)
.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Namen trekken

Dat klopt niet denk ik, aangezien je ook rekening mee moet houden dat bv de 2de persoon de naam van de 4de kan trekken en dan heeft de 4de 100% kans om zijn naam niet te trekken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Namen trekken

dirkwb schreef:Is het onderstaande?
\(\frac{4!}{5^4} \)
Edit: ik heb het kennelijk fout, jhnbk hoe kom je eraan?
Ik verbeter ineens mijzelf, ook de verbetering onder voorbehoud

Ik ga er van uit dat de 5 personen op 5! verschillende manieren hun volgorde van trekken kunnen bepalen.

Per mogelijkheid van trekken zijn er telkens enkele die niet mogen: dus iemand die zijn eigen naam trekt:
\({4 \choose 1} {3 \choose 1} {2 \choose 1} {1 \choose 1}=24\)
Dus is de kans:
\(P=\frac{24}{5!}=\frac15\)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: Namen trekken

jhnbk schreef:Ik verbeter ineens mijzelf, ook de verbetering onder voorbehoud

Ik ga er van uit dat de 5 personen op 5! verschillende manieren hun volgorde van trekken kunnen bepalen.

Per mogelijkheid van trekken zijn er telkens enkele die niet mogen: dus iemand die zijn eigen naam trekt:
\({4 \choose 1} {3 \choose 1} {2 \choose 1} {1 \choose 1}=24\)
Dus is de kans:
\(P=\frac{24}{5!}=\frac15\)
Ik heb daarentegen nagedacht over jouw antwoord. Stel dat de namen 1 t/m 5 genummerd zijn.

Stel dat persoon 5 begint: hij mag 5 niet trekken.

Persoon 4 mag 4 niet trekken ...=> dus er is in een 'kansboom' één pad die niet gevolgd mag worden namelijk:

de ie persoon mag niet het ie nummer trekken.



Dus de kans is:
\(1-\frac{1}{120} = \frac{119}{120} \)
Ook onder voorbehoud.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Namen trekken

Wat is de kans dat niemand zijn naam trekt? = 1-(de kans dat iedereen zijn eigen naam trekt)

De kans dat iedereen zijn eigen naam trekt is: 1/5 1/4 1/3 1/2 1=1/120
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 7.068

Re: Namen trekken

Wat is de kans dat niemand zijn naam trekt? = 1-(de kans dat iedereen zijn eigen naam trekt)
Nee.

Tot nu toe heeft nog niemand het antwoord gegeven dat correct is. Misschien is het tijd voor kotje om uit te leggen hoe je aan het antwoord komt? (Het antwoord is overigens 44/120)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Namen trekken

dirkwb schreef:Ik heb daarentegen nagedacht over jouw antwoord. Stel dat de namen 1 t/m 5 genummerd zijn.

Stel dat persoon 5 begint: hij mag 5 niet trekken.

Persoon 4 mag 4 niet trekken ...=> dus er is in een 'kansboom' één pad die niet gevolgd mag worden namelijk:

de ie persoon mag niet het ie nummer trekken.



Dus de kans is:
\(1-\frac{1}{120} = \frac{119}{120} \)
Ook onder voorbehoud.
Mijn eerste antwoord kwam uit
\(\frac{5!-1}{5!}\)
.

Maar stel dat slechts één persoon zijn naam trekt, wat ook niet mag.

EvilBro blijft on te kloppen op kansrekening
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: Namen trekken

Moeilijke oplossing.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Namen trekken

Ik neem aan dat de personen onafhankelijk van elkaar dezelfde kans hebben om niet hun naam te trekken namelijk 4/5.

De gevraagde kans is dan:
\((\frac{4}{5})^5=\frac{41}{125}\)
.

Opmerking: Ik heb de oefening zelf gemaakt en dank dirkwb voor zijn moeilijke oplossing. Ik ben er mij van bewust dat ik fout kan zijn.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Namen trekken

Ik neem aan dat de personen onafhankelijk van elkaar dezelfde kans hebben om niet hun naam te trekken namelijk 4/5.


Daar heb je het zeker mis; stel dat kotje stookjes trekt met 4 vrienden. één vriend trekt eerst en het is niet kotje zijn strookje, dan stijgt bijgevolg kotje zijn kans.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7.068

Re: Namen trekken

De gevraagde kans is dan:
\((\frac{4}{5})^5=\frac{41}{125}\)
.
Het volgende laat zien hoe je zonder het werkelijke antwoord te kennen kan zien dat dat totale onzin is (natuurlijk kennen we het werkelijke antwoord wel, want dat heb o.a. ik al gegeven, maar goed...)

Het gaat hier in feite om permutaties van de getallen 1 t/m 5. In totaal zijn er 5! = 120 permutaties. Van die 120 zijn er maar een aantal combinaties goed (ze hebben geen 1 op de eerste plek, en geen 2 op de tweede, enz.). Dit aantal zal natuurlijk een geheel getal zijn. We noemen dit gehele getal x. Hieruit volgt dat de kans dat niemand zijn eigen naam heeft gelijk is aan:
\(\frac{x}{120}\)
We gaan dit nu omschrijven naar een breuk met 125 in de noemer.
\(\frac{x}{120} = \frac{\frac{125}{120} \cdot x}{\frac{125}{120} \cdot 120} = \frac{\frac{25}{24} \cdot x}{125}\)
Hieruit volgt dat als je antwoord goed is geldt:
\(41 = \frac{25}{24} \cdot x \rightarrow x = \frac{24}{25} \cdot 41\)
Dat is echter geen geheel getal. Het antwoord kan dus niet goed zijn.

Reageer