Ijs --> water (inkrimping?)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

Ijs --> water (inkrimping?)

Zo ver mijn laboratoriumopleiding me heeft geleerd heb ik gehoord dat maar 2 stoffen bestaan die bij de fase overgang van vloeibaar tot vast niet inkrimpen maar juist uitzetten. Deze stoffen zijn mierezuur en water. Nu zat ik dus te denken... er wordt zoveel gezegd over smeltende polen met gevolg dreigende overstromingen.. Maar dit klinkt voor mij allemaal erg tegenstrijdig met wat me geleerd is. Als dit ijs allemaal smelt, en dus de volume ervan af neemt, dan zou de zeespiegel toch moeten zakken?

Iemand die hier meer over weet?
Persoonlijk bericht

Berichten: 18

Re: Ijs --> water (inkrimping?)

Na wat discuseren met een vriend kwamen we tot het volgende:

We weten dat ijs voor een groot deel onder water schuilt, en dus ook een restant heeft dat zich wel boven water zichtbaar maakt. Ik heb altijd het idee gehad dat het gedeelte boven water maar rond de 10% zou zijn. Ik neem dit maar gewoon als aannemelijke waarde.

Als het ijs met meer dan 10% inkrimpt bij de fase overgang van ijs tot water, dan zou de zeespiegel wel moeten dalen. Als dit echter niet het geval is, en de hoeveelheid van inkrimping qua volume niet de 10% overstijgt dan zouden we alsnog negatieve effecten van smeltende ijskappen ondergaan. Want.. als dit niet gebeurt en het ijs (zichtbaar aan de boven kant) van groot genoege hoeveelheid is, dan zou het het inkrimpen moeten compenseren en zou de zeespiegel alsnog aanzienlijk laten stijgen..

Volgens mij heb ik hier toch wel iets wat de juiste richting op gaat.. of niet?
Persoonlijk bericht

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ijs --> water (inkrimping?)

Volgens mij heb ik hier toch wel iets wat de juiste richting op gaat.. of niet?
neen :D Zou de zee zoet zijn, dan gebeurt er gewoon helemaal niks.

maar goed, de zee is zout.

1000 g ijs verplaatst 1000 g zeewater. 1000 g zeewater (dichtheid 1030 g/L) heeft echter een volume van 971 mL, 1000 g zoet water 998 g/L. Als een ton ijs smelt moet het volume zeewater dus met 27 liter toenemen.

Ronde getallen van internet geplukt:

oppervlakte drijvend poolijs in de zomer: ca 5 000 000 km2

gem zomerdikte poolijs ca 2 m

volume poolijs 5·1012 m² x 2 m = 1·1013

Nou werken we toch met ronde getallen, stel een kuub ijs gelijk aan 900 kg water,

dus 1·1013 ton ijs, als dat allemaal smelt komt er 1·1013 0,9·1013 x 0,027 m³ water = 2,5·1011m³ water bij.

Ocean Area (335 258 000 sq km)= 3,35·1014m² oceaan

2,5·1011m³/3,35·1014m² = 0,7·10-3 m

ofwel als het restant van het noordpool(zee)ijs smelt gaat het zeeniveau wereldwijd met 0,7 ±0,1 mm omhoog.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: Ijs --> water (inkrimping?)

Hartelijk bedankt voor zulke snelle reacties!

Goed gedacht over de dichtheden. Ik had er helemaal niet zo bij stil gestaan dat dat natuurlijk ook veel invloed zou hebben.

Ik denk echter wel dat het uitstekende gedeelte van het ijs boven water & het dekristaliseren (inkrimpen) van ijs ook wel van invloed zal zijn op het onstaan van een bepaalde volume en dus verandering van een wereldwijde zeespiegel. Maar dit kan natuurlijk ook verwaarloosbaar klein worden.

Weet iemand hier misschien meer over?
Persoonlijk bericht

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Ijs --> water (inkrimping?)

Wat ik weet is dat het smeltende landijs op bijvoorbeeld Groenland en Antarctica gedacht wordt voor een stijgende zeespiegel te zorgen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer