Mogelijkheden cross sum puzzle

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Mogelijkheden cross sum puzzle

Beste,

Stel ik heb 16 getallen. 4 horizontaal, 4 verticaal. Deze 16 getallen hebben zowel horizontaal als verticaal een 'som' van de getallen.

Hoe groot is de kans dat je een variabel aantal getallen(0-100) dezelfde 'uitkomsten' krijgt.

Een plaatje ter verduidelijking:

Afbeelding

Stel ik zou bijvoorbeeld overal 5 invullen, dan is de som overal "20"

Maar ook bij onderstaand voorbeeld krijg ik dezelfde getallen...

Afbeelding

Het is geen huiswerkvraag :D , maar ik kwam dit probleem tegen op internet en zou graag willen weten of hier een formule voor is om dit te berekenen.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Mogelijkheden cross sum puzzle

pieter22 schreef:Beste,

Stel ik heb 16 getallen. 4 horizontaal, 4 verticaal. Deze 16 getallen hebben zowel horizontaal als verticaal een 'som' van de getallen.

Hoe groot is de kans dat je een variabel aantal getallen(0-100) dezelfde 'uitkomsten' krijgt.

Een plaatje ter verduidelijking:

Afbeelding

Stel ik zou bijvoorbeeld overal 5 invullen, dan is de som overal "20"

Maar ook bij onderstaand voorbeeld krijg ik dezelfde getallen...

Afbeelding

Het is geen huiswerkvraag :D , maar ik kwam dit probleem tegen op internet en zou graag willen weten of hier een formule voor is om dit te berekenen.

Alvast bedankt.
Mij lijkt dat je altijd dezelfde som zal hebben als je

- met 1 getal, overal dat getal invult

- met 2 getallen, overal 1 getal invult, en langs een diagonaal het tweede

- met 3 getallen, overal 1 getal invult, langs de ene diagonaal het tweede, en langs de andere diagonaal het derde.

- met 4 getallen, als je de getallen schuin rangschikt, dus langs de diagonaal 1 getal, dan de 3 plaatsen in het rooster daaronder een 2de getal en wanneer deze schuine lijn de onderkant raakt weer boven beginnen, en dan het 3de en 4de getal weer in twee schuin gerangschikte lijnen daaronder...

Denis

EDIT: typo
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Reageer